Grupa Škoda zaprezentowała w Rydze pierwszy elektryczny pociąg dla Łotwy

Grupa Škoda zaprezentowała w Rydze pierwszy elektryczny pociąg dla Łotwy

09 września 2022 | Źródło: Dopraváček.eu / Škoda Transportation / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W środę 7 września 2022 roku Škoda Group zaprezentowała publiczności pierwszy nowy elektryczny zespół trakcyjny dla łotewskiego operatora kolejowego Pasažieru vilciens. Ten elektryczny pociąg zostanie najpierw oddany do próbnej eksploatacji na Łotwie, po czym otrzyma certyfikat zgodny z przepisami Unii Europejskiej, potwierdzający jego bezpieczną eksploatację w transporcie pasażerskim.

Fot. Škoda Group

 

Prezentacja pociągu elektrycznego odbyła się na Dworcu Głównym w Rydze, na torze nr 10, przy peronie 2. Wzięli w nim udział minister transportu Tālis Linkaits, dyrektor generalny Škoda Vagonka Martin Bednarz, przewodniczący zarządu Pasažieru vilciens Rodgers Jānis Grigulis oraz członek zarządu Latvijas dzelzcels Rinalds Pļavnieks.

Grupa Škoda dostarczy na Łotwę wszystkie 32 pociągi elektryczne w pełni gotowe do przewozu pasażerów do końca 2023 roku, każdy składający się z czterech wagonów. Jeden pociąg elektryczny będzie miał 109 metrów długości i 436 miejsc siedzących. Pociągi będą miały jednopoziomowe wsiadanie dla pasażerów z peronów, co nie tylko uczyni transport bardziej dostępnym dla wszystkich, ale także skróci czas potrzebny pasażerom na przesiadki na przystankach. Ponadto szersze drzwi pociągów pomogą przyspieszyć wsiadanie i wysiadanie.

 

Fot. Škoda Group 

 

Fot. Škoda Group 

 

"Obecnie dostarczyliśmy do stolicy dwie jednostki, a do końca września powinna do nich dołączyć jeszcze jedna. W ostatnich dniach sierpnia w Rydze pomyślnie zakończono pierwsze testy dynamiczne, a we wrześniu rozpoczniemy dalsze testy mające na celu dostosowanie systemu sterowania pociągiem, a następnie rozpoczniemy testy niezbędne do uzyskania certyfikatu. Cały proces produkcyjny i transportowy został znacząco naruszony przez wojnę na Ukrainie, co oznacza, że musimy transportować pociągi drogami w stanie zdekompletowanym. To dodatkowo wpływa na pierwotny harmonogram. Negatywny wpływ na to miała już pandemia choroby covid-19, która ograniczyła dostępne moce produkcyjne, postępy w technicznym i materiałowym przygotowaniu projektów oraz dostawy od podwykonawców. Spawaliśmy już jednak 35% produkcji, czyli prawie 50 z ogólnej liczby 128 planowanych wagonów, i finalizowane są przygotowania do rozpoczęcia seryjnego montażu pociągów. Jak tylko produkcja seryjna ruszy pełną parą, będziemy mogli wtedy dostarczać je w stanie rozmontowanym drogą lądową do montażu właśnie tutaj, w Rydze - mówi Martin Bednarz, prezes zarządu Škoda Vagonka.

 

Fot. Škoda Group 

 

Nowe pociągi elektryczne będą miały klimatyzację, ergonomiczne fotele i nowoczesne wyposażenie. Będą one wyposażone w systemy informacji wideo i audio oraz wydajne łącza Wi-Fi. Ich praca będzie płynniejsza, a kabiny będą miały niższy poziom hałasu niż te obecnie używane. Nowe pociągi będą miały prędkość konstrukcyjną do 160 km/h (obecnie 120 km/h). Maksymalna prędkość będzie możliwa w przyszłości na odcinkach, na których pozwala na to infrastruktura kolejowa.

 

Pulpit sterowniczy w kabinie maszynisty. Fot. Škoda Group 

 

"Wprowadzenie nowych pociągów elektrycznych w transporcie pasażerskim jest przedmiotem naszej stałej uwagi. Dzięki współpracy z Grupą Škoda nie tylko nadążamy za rozwojem produkcji pociągów elektrycznych, ale także wspólnie szkolimy pracowników Pasažieru vilciens do pracy z nimi. Pociąg elektryczny, jaki widzimy tu dzisiaj, jest dopracowywany w każdym szczególe, aby spełnić nie tylko wymogi techniczne i bezpieczeństwa, ale także potrzeby pasażerów. Jednym z ważnych zadań jest na przykład stworzenie wygodnego rozwiązania do transportu rowerów - dodaje Jānis Grigulis, prezes zarządu Pasažieru vilciens Rodgers.

Dzięki nowym pociągom elektrycznym od Grupy Škoda, Pasažieru vilciesn będzie mogło wprowadzić interwałowe rozkłady jazdy na wszystkich trasach tych pociągów. Oznacza to, że pociągi będą kursować co 15-20 minut w dni powszednie rano i wieczorem, które są tradycyjnie najbardziej ruchliwe. Nowe pociągi będą kursować w kierunku Aizkraukle, Tukums, Skulte i Jelgavy.

 

Fot. Škoda Group