Siemens Mobility i Deutsche Bahn testują pociąg na wodór i mobilną stację tankowania.

Siemens Mobility i Deutsche Bahn testują pociąg na wodór i mobilną stację tankowania.

09 września 2022 | Źródło: Siemens Mobility
PODZIEL SIĘ

Dzisiaj w Centrum Testów i Walidacji Siemensa w Wegberg-Wildenrath w Nadrenii Północnej-Westfalii odbyła się premierowa jazda nowym pociągiem na wodór Siemens Mobility wraz z demonstracją tankowania pociągu za pomocą mobilnej stacji tankowania wodoru. W wydarzeniu wzięli udział m.in Dr Roland Busch, prezes zarządu Siemens AG, dr Richard Lutz, prezes zarządu Deutsche Bahn, oraz Hartmut Höppner, sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Cyfryzacji i Transportu (BMDV).

 

Fot. Siemens Mobility

 

Planuje się, że w przyszłości technologia wodorowa zastąpi składy pociągów napędzane silnikami wysokoprężnymi w transporcie regionalnym i w znacznym stopniu przyczyni się do stopniowego wycofywania oleju napędowego. Pociągi na wodór są szczególnie przyjazną dla klimatu techniką napędową, ponieważ pracują bez emisji zielonego wodoru i emitują tylko parę wodną.

Siemens i Deutsche Bahn zaprezentowały publicznie projekt H2goesRail w listopadzie 2020 roku. Oprócz testów tankowania i uruchomienia przeprowadzonych w ostatnich miesiącach, pracownicy DB zostali przeszkoleni w zakresie obsługi systemu, gdy wejdzie on do eksploatacji.

- Wraz z naszymi partnerami robimy dziś decydujący krok w kierunku przyszłości transportu neutralnego dla klimatu. Nowy pociąg Mireo Plus H nie emituje nic poza wodą. Ma zasięg około 1000 kilometrów, osiąga prędkość do 160 kilometrów na godzinę i może być szybko zatankowany. W ciągu 30 lat eksploatacji jeden pociąg pozwoli zaoszczędzić do 45 000 ton emisji CO2 w porównaniu z podróżą samochodem - powiedział dr Roland Busch, prezes Siemens AG.

- Wodór należy do przyszłości mobilności. Dlatego jestem szczególnie zadowolony, że osiągnęliśmy dziś kolejny ważny kamień milowy w projekcie H2goesRail. Nasz cel jest jasny: planujemy, że Deutsche Bahn będzie neutralne dla klimatu do 2040 roku. A jedną z kluczowych dźwigni jest tu pożegnanie się z olejem napędowym. Dzięki naszemu rozwojowi mobilnej stacji tankowania wodoru i związanej z nią infrastruktury serwisowej, my w Deutsche Bahn po raz kolejny prezentujemy znakomite i innowacyjne technologie napędowe i pokazujemy, jak będzie funkcjonować neutralna dla klimatu mobilność jutra - powiedział dr Richard Lutz, prezes zarządu Deutsche Bahn.

- Jest to kamień milowy dla ochrony klimatu. Projekt H2goesRail pokazuje siłę innowacji, która jest napędzana przez programy finansowania Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu w dziedzinie alternatywnych napędów. Wspieramy przejście od badań i rozwoju do produktów rynkowych, co przyczynia się do przyspieszenia postępu technicznego i stwarza warunki dla przyszłej mobilności przyjaznej dla klimatu. Naszym celem jest rozwój i promocja nowoczesnej, cichej i przyjaznej dla klimatu mobilności - skomentował Hartmut Höppner, sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Cyfryzacji i Transportu.

 

Mireo Plus H na  torze testowym Wegberg-Wildenrath. Fot. Siemens Mobility

 

Projekt jest finansowany kwotą 13,74 mln euro przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu w ramach Narodowego Programu Innowacji w zakresie technologii wodorowych i ogniw paliwowych.

Mireo Plus H opracowany na potrzeby projektu H2goesRail ma zasięg do 800 kilometrów, jest tak samo mocny jak jego elektryczny odpowiednik, ma 1,7 MW mocy trakcyjnej zapewniającej przyspieszenie do 1,1 m/s2 i prędkość maksymalną 160 kilometrów na godzinę.

Jednym z kluczowych czynników potrzebnych do tego, aby technologia wodorowa stała się konkurencyjna w stosunku do oleju napędowego w codziennej eksploatacji, jest szybki proces tankowania. Aby to zapewnić, DB opracowało nową metodę, która po raz pierwszy umożliwia tankowanie pociągu na wodór tak szybko, jak pociągu na olej napędowy. Jest to szczególnie ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę ścisły harmonogram regionalnych usług pasażerskich DB. Wodór do pociągów będzie produkowany w Tybindze przez DB Energy przy użyciu ekologicznej energii elektrycznej pobieranej bezpośrednio z napowietrznej linii energetycznej.

Na przykład na trasie między Tybingą a Pforzheim przejście z oleju napędowego na pociąg projektu H2goesRail pozwoli zaoszczędzić około 330 ton emisji CO2 rocznie. Ogólnie rzecz biorąc i w zależności od trasy, Mireo Plus H może zaoszczędzić 520 ton emisji rocznie (obliczone na łącznym przebiegu 200 000 kilometrów). Mireo Plus H rozpocznie jazdy testowe w Badenii-Wirtembergii w 2023 roku. Od 2024 r. będzie w regularnej obsłudze pasażerskiej w ramach projektu H2goesRail, kursując między Tybingą, Horbem i Pforzheim i zastępując obecnie eksploatowany na tej trasie wagon spalinowy.

 

Mireo Plus H na  torze testowym Wegberg-Wildenrath. Fot. Siemens Mobility

 

Siemens Mobility i Deutsche Bahn zaprezentują również Mireo Plus H na targach InnoTrans 2022, największych na świecie targach technologii kolejowej, odbywających się w Berlinie. Mireo Plus H można odwiedzić na stanowisku T06/40, a mobilną stację tankowania wodoru na stanowisku O/630 w zewnętrznej strefie wystawienniczej targów InnoTrans.

Szczegóły projektu H2goesRail

  • Pociąg Mireo Plus H rozpocznie testy w Badenii-Wirtembergii w 2023 roku. Podczas planowanej eksploatacji pasażerskiej w 2024 r. pociąg wodorowy w ramach projektu H2goesRail realizowanego z Deutsche Bahn będzie świadczył regularny ruch pasażerski między Tybingą, Horb i Pforzheim i zastąpi pociąg spalinowy.
  • Wodór będzie produkowany w Tybindze przez DB z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej pobieranej bezpośrednio z napowietrznej linii energetycznej. Do celów serwisowania pociągu zostanie odpowiednio wyposażona zajezdnia DB w Ulm.
  • Pociąg napędzany wodorem pozwoli zaoszczędzić ok. 330 ton CO2 w ciągu jednego roku na trasie Tybinga-Pforzheim, w porównaniu z pociągiem diesla
  • Projekt „H2goesRail” jest finansowany w ramach Krajowego Programu Innowacji Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych (NOW GmbH) w wysokości 13,74 mln euro przez Federalne Ministerstwo ds. Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV). Wytyczne dotyczące finansowania są koordynowany przez NOW GmbH i realizowany przez lidera projektu, firmę Jülich.