TGV M, szybki pociąg przyszłości wykonuje kolejny krok!!!

TGV M, szybki pociąg przyszłości wykonuje kolejny krok!!!

09 września 2022 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

9 września Christophe Fanichet (prezes i dyrektor generalny SNCF Voyageurs), Alain Krakovitch (dyrektor TGV-Intercités), Xavier Ouin (dyrektor przemysłowy SNCF Voyageurs) i Jean-Baptiste Eyméoud (prezes Alstom France) zaprezentowali zjeżdżający z linii produkcyjnej w warsztatach Alstom w La Rochelle TGV przyszłości, tuż po operacji połączenia wagonów napędowych i pasażerskich. TGV M, który skorzystał z wiedzy najlepszych ekspertów firmy Alstom oraz działów Rolling Stock i TGV-Intercités firmy SNCF Voyageurs, będzie kursował w sieci krajowej od 2024 r.

 

TGV M. Fot. Alstom

 

Zamówienie zostało złożone na 115 jednostek (100 krajowych i 15 międzynarodowych), a pociąg będzie wykorzystywany zarówno do obsługi połączeń TGV INOUI, jak i OUIGO. 

Większe możliwości, bardziej ekologiczne, bardziej połączone, bardziej dostępne...

  • Bezprecedensowa modułowość, która umożliwia maksymalne dostosowanie liczby wagonów do potrzeb rynku (7, 8 lub 9), szybkie przekształcenie przestrzeni klasy 1 w przestrzeń klasy 2 i odwrotnie, rekonfigurację wnętrza poprzez usunięcie lub dodanie siedzeń, miejsc na rowery, bagaże itp. 
  • 20% wzrost przestrzeni pokładowej, czyli możliwa oferta do 740 miejsc w porównaniu z obecną maksymalną liczbą 634.  
  • Ultrakonkurencyjna wydajność energetyczna i ślad węglowy na pasażera: ślad węglowy TGV M jest najniższy na rynku, a 97% elementów pociągu nadaje się do recyklingu. Dzięki redukcji emisji CO2 o 32%, TGV M jest w pełni zgodny ze zobowiązaniami środowiskowymi Grupy SNCF, określonymi w programie SNCF Voyageurs "Planète Voyages", który ma na celu zmniejszenie śladu węglowego i zużycia energii we wszystkich swoich działaniach.  
  • Dostęp do rozwijających się usług połączonych, odpowiadających potrzebom pasażerów, takich jak pokładowe Wi-Fi, a także pełna informacja w czasie rzeczywistym w różnych strefach pociągu.  
  • Wysoce "skomunikowany" skład pociągu, którego czujniki stale przesyłają tysiące danych umożliwiających zbadanie pociągu w czasie rzeczywistym pod każdym kątem w celu optymalizacji konserwacji i dostępności,
  • Zwiększona dostępność na pokładzie z korzyścią dla wszystkich pasażerów.

Nowe cechy TGV M, jak również jego specyfikacje techniczne, różnią się od tych, które posiada obecna flota, co skłoniło SNCF Voyageurs do wdrożenia programu operacyjnego z udziałem wszystkich podmiotów Grupy.

Wszystkie procesy operacyjne TGV muszą zostać zmodyfikowane, zarówno te związane z prowadzeniem, nadzorem ruchu, przygotowaniem pociągów na stacjach, jak i z parkowaniem, składami i sprzątaniem. Jest to związane na przykład z faktem, że TGV M będzie miał 9 wagonów pasażerskich zamiast 8 jak obecne TGV. Albo z faktem, że większość interfejsów w kabinie maszynisty została zdigitalizowana.

W Technicentrach utrzymania TGV poczyniono duże inwestycje, aby dostosować ich wyposażenie do TGV M oraz zainstalować zautomatyzowane stanowiska utrzymania, które mogą sprawdzić kilkaset części pociągu w ciągu kilku sekund.

A w tych Technicentrach nowe koncepcje konserwacji predykcyjnej, oparte na wykorzystaniu tysięcy danych z TGV M, obiecują wprowadzić konserwację TGV w nową erę. Dane techniczne dostarczą jasnych, wiarygodnych i o wysokiej wartości dodanej informacji, umożliwiając przewidywanie awarii drzwi, systemów klimatyzacji i ogólnie wszystkich systemów, które przyczyniają się do funkcjonowania pociągu i komfortu pasażerów.

 

TGV M pojawia się w całej okazałości.

źródło: Alstom

 

Sieć i stacje

W całej Francji prowadzona jest szczegółowa analiza kompatybilności TGV M z siecią i stacjami. Polega ona na zapewnieniu prawidłowej rejestracji nowego pociągu we wszystkich punktach sieci i na wszystkich stacjach. Analiza ta służy do określenia prac adaptacyjnych, które należy przeprowadzić, procedur, które należy zmodyfikować oraz zmian, które należy wprowadzić w zakresie zarządzania przepływem pasażerów.

Na przykład badania przeprowadzone już na blisko 70 stacjach wskazują na potrzebę przesunięcia znaków stopu, aby ułatwić maszynistom dostrzeżenie sygnałów, gdy pociągi znajdują się na peronie. Jest to związane z nosem TGV, który został wydłużony, aby uczynić go bardziej aerodynamicznym.

Realizowany jest duży projekt dotyczący systemów cyfrowych i informacyjnych. Jest to ważne, ponieważ TGV M jest hiper-podłączony, a zastosowania klientów są coraz bardziej zorientowane na systemy cyfrowe. Projekt polega na zaproponowaniu i wdrożeniu odpowiednich rozwiązań cyfrowych i wsparcia, aby zaspokoić potrzeby klientów i poprawić wydajność we wszystkich obszarach.

Na przykład, obsługa będzie miała do dyspozycji aplikację, która w czasie rzeczywistym poinformuje ją o stanie działania wszystkich elementów, które przyczyniają się do komfortu klientów. Architektura WIFI na pokładzie pociągu będzie zgodna z najnowszym standardem 5G, aby zapewnić wysoką jakość usług. A różne aplikacje cyfrowe zostaną opracowane w szczególności w celu optymalizacji zużycia energii trakcyjnej, poprzez dostosowanie instrukcji jazdy w czasie rzeczywistym do prędkości pociągu i profilu trasy.

Pracownicy

Pojawienie się TGV M spowoduje zmiany w "procesach biznesowych" SNCF. Dlatego też należy poświęcić szczególną uwagę pracownikom SNCF, których te zmiany dotyczą. Program operacyjny zawiera zasadniczą część dotyczącą szkoleń i podnoszenia kwalifikacji dla wszystkich pracowników, tak aby można było pomóc im wszystkim w dostosowaniu się do nowego pociągu.

Innowacje przemysłowe i francuska produkcja

Aby odnieść sukces w tym dużym projekcie innowacyjnym, Alstom przemyślał swój proces produkcji przemysłowej w ramach standaryzacji i odchudzonej produkcji. Zainwestowano prawie 50 mln euro w nowe linie produkcyjne zapewniające bezpieczeństwo operatorów i ergonomię stanowisk pracy, a także wydajność przemysłową i uproszczenie zespołów w celu zapewnienia konkurencyjności rozwiązania.

W projekt nowego pociągu zaangażowanych jest dziesięć z szesnastu zakładów Alstom we Francji: Belfort - lokomotywy; La Rochelle - wagony (badania, industrializacja, zakup, produkcja i testy wagonów pasażerskich), wsparcie logistyczne i serwisowe oraz zarządzanie projektem; Villeurbanne - komputerowy system kontroli i dowodzenia, informacja pasażerska i wyposażenie pokładowe; Ornans w zakresie silników; Le Creusot w zakresie wózków; Tarbes w zakresie trakcji; Tuluza (COE electric) w zakresie obwodów elektrycznych; Petit Quevilly w zakresie transformatorów; Saint-Ouen w zakresie projektowania, sygnalizacji i Valenciennes w zakresie badania elementów wystroju wnętrza.

W sumie projekt ten wygeneruje 4 tys. miejsc pracy we francuskim przemyśle kolejowym.

Pociąg zaprojektowany dla klientów i agentów 

Wszystkie nowe funkcje TGV M zostały zaprojektowane z myślą o przyszłych użytkownikach, zarówno pasażerach jak i użytkownikach z SNCF Voyageurs.

Pasażerowie znajdą na pokładzie innowacje, które poprawią ich komfort i obsługę. W salonach pasażerskich wystrój wnętrz został zaprojektowany tak, aby sprzyjać odpoczynkowi i wyciszonej atmosferze, co pozwoli na spokojną podróż. W innych miejscach zaprojektowano strefy socjalne dla tych, którzy chcą spędzić czas z przyjaciółmi lub rodziną. Okna zostały powiększone, aby zapewnić panoramiczny widok na krajobraz. Oświetlenie dostosuje się do intensywności naturalnego światła w pociągu. Wszystkie siedzenia, zaprojektowane z myślą o optymalnym komforcie, będą wyposażone w funkcje łączności, oferując każdemu potężne WIFI. Bar w tym nowym TGV został całkowicie przeprojektowany, aby zaoferować nowe doświadczenie.

TGV M jest pierwszym TGV, który od samego początku został zaprojektowany w ścisłej współpracy ze stowarzyszeniami osób o ograniczonej mobilności (w szczególności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz osób niedowidzących). Będzie to pierwszy TGV oferujący w pełni niezależny dostęp do pociągu. Obrotowa platforma pozwoli osobom na wózkach inwalidzkich na niezależny dostęp do pociągu, aż do zarezerwowanego dla nich pomieszczenia, a system dźwiękowy lokalizujący drzwi będzie prowadził osoby niedowidzące podczas wsiadania.

Użytkownicy

Maszyniści 

Po raz pierwszy maszyniści zostali zaangażowani w projektowanie kabiny maszynisty. Za pomocą gogli wirtualnej rzeczywistości stu maszynistów odbyło wirtualną wycieczkę po kabinie, mając do wyboru 3 projekty przestrzeni. Dużo uwagi poświęcono komfortowi, przestrzeni i ergonomii kabiny maszynisty. Wprowadzono pośrednie oświetlenie, a elementy sterujące rozmieszczono tak, aby ułatwić wykonywanie gestów podczas pracy.

Konserwatorzy 

Stawka jest wysoka: TGV M ma na celu zmniejszenie kosztów utrzymania o około 30%. TGV M został zaprojektowany przy wczesnym udziale konserwatorów TGV, aby wykorzystać ich codzienne doświadczenie w Technicentrach Utrzymania Ruchu Szybkiego. TGV M został zaprojektowany tak, aby ułatwić konserwację i czyszczenie, dzięki prostszym i bardziej wytrzymałym systemom i komponentom. A dzięki rozmieszczeniu elementów w lokomotywach, po obu stronach szerokiego korytarza centralnego, ułatwiającego interwencje.

Załoga 

TGV M poprawia ergonomię i środowisko pracy załogi pociągu. Prace projektowe nad przeznaczonymi dla nich przestrzeniami zostały przeprowadzone wspólnie z inżynierami. Pierwsza przestrzeń pozwoli im na przechowywanie rzeczy osobistych. Natomiast druga przestrzeń będzie zarezerwowana do witania pasażerów. Celem jest zaoferowanie większej swobody obsłudze w zarządzaniu podróżą i usługami dla pasażerów.

Kolejne kroki dla TGV M

  • Kolejnym ważnym krokiem będzie faza testów dynamicznych przy prędkości 200 km/h w Velim (Czechy) do końca 2022 roku. Otwiera to pierwszy rozdział w długim okresie testowania tego szybkiego pociągu.
  • Komfort foteli będzie testowany przez reprezentatywną grupę osób, aby zebrać ich odczucia i w razie potrzeby wprowadzić korekty.
  • Wagon przeznaczony dla osób na wózkach inwalidzkich posiada kilka innowacji. Trwają prace ze stowarzyszeniami nad sfinalizowaniem dostosowań technicznych i wyborem oznakowania. W proces ten zaangażowani są również pracownicy obsługi i konserwacji, aby zidentyfikować zmiany w sposobie ich pracy.
  • Wagon barowy został całkowicie przeprojektowany. Z tego powodu rozpoczynane są konkretne prace mające na celu dostosowanie oferty gastronomicznej do tej nowej przestrzeni.