Talgo bije rekord w Galicji osiągając na linii między Ourense a Santiago prędkość 360 km/h

Talgo bije rekord w Galicji osiągając na linii między Ourense a Santiago prędkość 360 km/h

11 września 2022 | Źródło: Talgo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jednostka Talgo Avril ze zmiennym rozstawem kół, bardzo szybki pociąg opracowany i produkowany przez Talgo całkowicie w Hiszpanii, ustanowił rekord podczas testów homologacyjnych przeprowadzonych w Galicji, osiągając 360 km/h na torze o rozstawie Iberyjskim.

 

Fot. Talgo S.A.

 

Z zespołem złożonym z maszynistów Talgo i techników odpowiedzialnych za uruchomienie, osiągnięto najwyższą prędkość na linii szybkiej kolei Ourense-Santiago de Compostela. Certyfikacja unikalnego technologicznie pociągu taborowego, jakim jest Avril, to złożony proces, w którym należy zagwarantować najwyższy poziom wymagań funkcjonalnych, bezpieczeństwa i niezawodności.

Ten wynik to kamień milowy kolejnej części kompleksowych testów walidacyjnych dynamicznych warunków jazdy do maksymalnej prędkości 360 km/h na skrajni iberyjskiej (1,668 mm) i napięciu sieciowym 25 kV AC, przed wejściem do eksploatacji z maksymalną prędkością handlową 330 km/h.

Po zakończeniu tych testów walidacja dynamiczna będzie kontynuowana na pozostałych typach torów istniejących w Hiszpanii, kończąc w ten sposób certyfikację 15 pociągów ze zmiennym rozstawem kół spośród 30 pociągów, z których składa się projekt.

Obecnie pociągi o zmiennym rozstawie kół są ograniczone do maksymalnej prędkości 250 km/h na liniach o rozstawie międzynarodowym i 220 km/h na liniach o rozstawie iberyjskim, co znacznie wpływa na czas obsługi. Dzięki Avril czas przejazdu jest zminimalizowany, ponieważ może on jeździć z prędkością do 330 km/h na liniach dużych prędkości, niezależnie od szerokości torów.

Lżejsze, bardziej zrównoważone i dostępne

Talgo Avril jest najbardziej zaawansowanym bardzo szybkim pociągiem Talgo i stanie się wyznacznikiem jakości w segmencie bardzo szybkich kolei. Dzięki dużej pojemności i niewielkiej masie całkowitej, pociągi Avril minimalizują zużycie energii i zwielokrotniają wydajność. Dzięki temu mogą one ograniczyć emisję gazów cieplarnianych i jeszcze bardziej wzmocnić pozycję pociągu jako najbardziej zrównoważonego środka transportu.

Jedną z wyjątkowych cech tego pociągu najnowszej generacji jest to, że jego skład złożony z 12 wagonów pasażerskich i o długości 200 metrów znajduje się na jednej kondygnacji i na tej samej wysokości co peron, co umożliwia pasażerom wejście do pociągu i poruszanie się w jego wnętrzu bez schodów czy ramp. Jest to unikalna funkcja Talgo, która nie tylko ułatwia dostęp osobom o ograniczonej mobilności, ale także zapewnia łatwą podróż wszystkim pasażerom, od rodziców z wózkami dziecięcymi po pasażerów z nieporęcznym bagażem lub rowerami.

Nowe trasy, nowe rynki

Talgo Avril jest częścią wysoce elastycznej platformy technologicznej, która umożliwia dostosowanie każdej dostawy do coraz bardziej złożonych potrzeb europejskiego rynku kolejowego z różnymi blokami w zależności od ich wewnętrznej konfiguracji handlowej, zdolności do zmiany szerokości toru (iberyjskiej i międzynarodowej) oraz wyposażenia umożliwiającego eksploatację również na północ od Pirenejów. Dzięki tym możliwościom będą one mogły być wykorzystywane praktycznie na całej sieci kolejowej na Półwyspie Iberyjskim zelektryfikowanej siecią trakcyjną, przybliżając jeszcze bardziej te miejsca, do których nowa sieć kolei o wysokiej wydajności nie została jeszcze przedłużona, oraz w stosunkach międzynarodowych między Hiszpanią a Francją.

Interoperacyjność pociągów Talgo jest jedną z ich najbardziej charakterystycznych cech, co pozwoliło firmie zdobyć w ostatnich latach nowe kontrakty na dostawę pociągów dla ENR (Egyptian National Railways), które będą wykorzystywane w egipskiej sieci szkieletowej, dla Deutsche Bahn, które m.in. połączą Berlin (Niemcy) z Amsterdamem (Holandia) i przyczynią się do dekarbonizacji niemieckiej sieci, oraz dla duńskiego DSB, które połączy Kopenhagę (Dania) z niemieckim portem w Hamburgu, również przyczyniając się do dekarbonizacji duńskiej sieci kolejowej.

O Talgo

Talgo S.A. jest wiodącą firmą w zakresie projektowania, produkcji i konserwacji szybkich lekkich pociągów kolejowych, obecną między innymi w Hiszpanii, Niemczech, Kazachstanie, Uzbekistanie, Arabii Saudyjskiej i Stanach Zjednoczonych. Firma jest uznawana na całym świecie za zdolność do innowacji, unikalną i wyróżniającą się technologię oraz niezawodność. Talgo jest głównym dostawcą pociągów dużej i bardzo dużej prędkości dla Renfe oraz dostawcą pociągów w ramach projektu dużej prędkości dla linii kolejowej "Haramain" między Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej. Talgo jest również producentem wybranym przez niemieckiego operatora Deutsche Bahn i duńskiego operatora DSB do dekarbonizacji ich sieci za pomocą pociągów dalekobieżnych Talgo 230.