Lokomotywa EffiShunter 1000 wyprodukowana przez CZ LOKO w drodze do Skandynawii

Lokomotywa EffiShunter 1000 wyprodukowana przez CZ LOKO w drodze do Skandynawii

12 września 2022 | Źródło: CZ LOKO / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Szwecja i Norwegia - to kolejne kraje, w których będzie można spotkać lokomotywy EffiShunter 1000 produkowane przez CZ LOKO. Jako pierwsza w długą podróż do szwedzkiego Göteborga wyruszyła 6 września, kró  tko po północy lokomotywa 744.144, przeznaczona dla Trainpoint Norway. Ten ostatni zamówił do tej pory pięć maszyn do eksploatacji w obu krajach. Taką samą liczbę nabędzie również szwedzka firma Railcare, która posiada również opcję na cztery kolejne lokomotywy.

 

Fot. Dalibor Palko / CZ LOKO

 

Wczoraj lokomotywa 744.144 spędziła dzień na pokładzie promu Stena Line, który przewoził cenny ładunek z Rostocku w Niemczech do Telleborga w Szwecji. Dziś zakończy ostatni etap podróży do Göteborga, gdzie zostanie przekazany klientowi.

CZ LOKO ma duże doświadczenie w zakresie produkcji lokomotyw przeznaczonych do eksploatacji w warunkach arktycznych panujących w Finlandii. Lokalny przewoźnik Fenniarail eksploatuje lokomotywy EffiShunter 1600 aż do koła podbiegunowego, gdzie temperatury w sezonie zimowym spadają zwykle poniżej -40 °C. Dodatkowo, na potrzeby eksploatacji na liniach szwedzkich, czteroosiowy EffiShunter 1000, napędzany silnikiem spalinowym CAT C32, będzie wyposażony w krajowy system sygnalizacji ATC oraz jednolity Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Umożliwi to pracę nie tylko na zmianie, ale także w pełnej obsłudze linii.

 

Lokomotywa 744.144 przgotowywana do rejsu na pokładzie promu Stena Line. Fot. Jan Bauer /  CZ LOKO

 

Lokomotywa 744.144 przgotowywana do rejsu na pokładzie promu Stena Line. Fot. Jan Bauer /  CZ LOKO

 

CZ Loko upatruje duży potencjał rynkowy w Szwecji i Norwegii. Z ich rozmów z Trainpoint Norway wyjnika, że jest tam ponad 100 lokomotyw, często liczących sobie kilkadziesiąt lat. Ich eksploatacja będzie stanowiła coraz większe wyzwanie nie tylko ze względu na ich wiek, ale także z powodu braku ETCS. Te lokomotywy będą wymagały wymiany w najbliższych latach.

Nie chodzi jednak tylko o ETCS. Skandynawia w ogóle jest jednym z pionierów w stosowaniu zielonych technologii. Szwecja w ciągu kilku lat wprowadzi zakaz sprzedaży samochodów z silnikiem diesla i można przypuszczać, że ta decyzja wkrótce obejmie także kolej.

System wymiany pakietów pozwoli w przyszłości na zastąpienie silnika spalinowego elektrycznym zasilanym z akumulatorów.