Szybko rośnie zadłużenie Českých drah (Czeskich Kolei), o 11 mld w ciągu pół roku

Szybko rośnie zadłużenie Českých drah (Czeskich Kolei), o 11 mld w ciągu pół roku

12 września 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

České dráhy (ČD) w ciągu ostatnich sześciu miesięcy znacznie zwiększyły swoje zadłużenie. Na koniec ubiegłego roku wielkość kredytów, obligacji i zobowiązań leasingowych dla całej grupy wynosiła 48,3 mld koron, natomiast na koniec czerwca było to już 59,6 mld koron. Dla ČD oznacza to znaczny wzrost kosztów spłaty zadłużenia. Tak wynika z półrocznego raportu przewoźnika, który jednocześnie pokazuje, że tempo zadłużania utrzymywało się w miesiącach letnich.

 

Fot. České dráhy

 

Przewoźnik tłumaczy wzrost zadłużenia głównie inwestycjami w nowe pojazdy. W pierwszej połowie roku osiągnęły one 13,5 miliarda koron. "Część inwestycji pokryliśmy z własnych środków, część to zaliczki na tabor kolejowy" - powiedziała Vanda Rajnochová, rzeczniczka ČD.

Zadłużenie firmy rośnie w czasie, gdy przewoźnik wkrótce znów będzie próbował przekonać inwestorów do zakupu swoich obligacji. Przewoźnik odwołał zaplanowaną na lato emisję, oficjalnie z powodu wypadku pendolino. Przewoźnik chce też wyemitować obligacje o wartości 550 mln euro, bo w przyszłym roku musi spłacić 400 mln euro z innej emisji.

Koszty odsetek rosną. 

Wyższe zadłużenie to także znaczny wzrost kosztów spłaty kredytów w postaci odsetek. W pierwszej połowie ubiegłego roku przewoźnik wydał na odsetki 516 mln koron, natomiast w pierwszych sześciu miesiącach tego roku było to 794 mln koron.

Z 11 miliardów nowego długu, mniej więcej 8,5 miliarda koron to kredyt bankowy. Dwa i pół miliarda to źródła krótkoterminowe - kredyty w rachunku bieżącym lub wystawione weksle. W kwietniu ČD Cargo wyemitowało obligacje o wartości 40 mln euro, które są oprocentowane na 1,92% i mają termin wykupu do końca 2028 roku.

W ciągu lipca i sierpnia 2022 r. spółka dominująca spłaciła weksle o wartości nominalnej 2 mld CZK, ale jednocześnie wyemitowała nowe, zapadające w sierpniu i wrześniu w wysokości 2,5 mld CZK. W sierpniu uzgodniła umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym o wartości 904 mln koron, pieniądze pójdą na instalację systemu ETCS.

"W sierpniu 2022 r. spółka dominująca zgodziła się na zwiększenie finansowania krótkoterminowego o 5,1 mld CZK. Obecnie negocjacje są na poziomie ofert orientacyjnych od banków" - poinformował przewoźnik w oświadczeniu.