Iryo wchodzi na rynek szybkich kolei w Hiszpanii z biletami za 18 euro na trasie Barcelona - Madryt

Iryo wchodzi na rynek szybkich kolei w Hiszpanii z biletami za 18 euro na trasie Barcelona - Madryt

18 września 2022 | Źródło: Iryo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak już informował Kurier Kolejowy na rynku szybkich kolei w Hiszpanii pojawiła się nowa firma - Iryo, która teraz oferuje bilety między Barceloną a Madrytem już za 18 euro. Firma rozpoczyna świadczenie usług 25 listopada, natomiast oferta jest dostępna do nabycia od 18 września. Iryo rzedstawił w ostatni czwartek (15.09.2022r.) swoją propozycję handlową i wnętrze swoich pociągów na stacji Atocha.

Fot. Iryo

 

Iryo rozpocznie działalność w Hiszpanii 25 listopada na linii Madryt-Zaragoza-Barcelona, jak zapowiadają szefowie firmy, jako nowy operator, którego właścicielami są hiszpańska firma, walenckie linie lotnicze Air Nostrum oraz włoski przewoźnik kolejowy Trenitalia. Projekt ma na celu ustanowienie nowego standardu szybkiej kolei w Hiszpanii, z zaangażowaniem w cyfryzację i zrównoważoną mobilność.

Iryo pojawia się jako trzecia firma konkurująca na rynku szybkich kolei w Hiszpanii po państwowym Renfe, a także francuskiej firmie Ouigo. W 2020 roku regulacje unijne położyły kres monopolowi na rynku, pozwalając Ouigo, a teraz Iryo, na korzystanie z infrastruktury szybkiej kolei. 

Przewoźnik zapowiedział wstępną inwestycję w wysokości 1 mld euro, głównie na produkcję swojego taboru, składającego się "w całości", według spółki, z 20 nowych pociągów modelu ETR 1000. Pociągi produkowane przez Hitachi Rail we współpracy z Bombardierem (obecnie Alstom Group), w które przewoźnik zainwestował 800 mln euro. Model ETR 100 jest pozycjonowany jako najbardziej zrównoważony, najszybszy i najcichszy w Europie. 

 

Fot. Iryo

 

Iryo zapowiedziało uruchomienie swojej strony internetowej w niedzielę 18 września "z wielką promocją powitalną" na zakup biletów. Od czwartku można było jednak kupować bilety na podróże od 25 listopada, ale tylko w kilku biurach podróży "w celu zapoznania się z usługą". 25 listopada Iryo uruchomi swoją aplikację mobilną, która umożliwi klientom zakup biletów w nowy sposób. 

 

Fot. Iryo

 

Iryo spodziewa się, że projekt wygeneruje około 2600 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, a także przyciągnie 50 milionów pasażerów do Alta Velocidad. Już na samym początku działalności firma spodziewa się przewieźć 8 milionów pasażerów pomiędzy miastami Madryt, Barcelona, Sewilla, Malaga, Kordoba, Walencja, Alicante i Saragossa. Od dnia uruchomienia 25 listopada przewoźnik będzie wykonywał 32 operacje dziennie, po 16 w każdą stronę między Barceloną a Madrytem, z co najmniej jedną podróżą na godzinę. 

Wewnątrz pociągów pasażerowie mają do wyboru cztery różne strefy komfortu: Infinita, Singular Café, Singular i Inicial. Każdy z nich skierowany jest do innej grupy odbiorców, od najbardziej ekonomicznej opcji strefy podstawowej po komfortowe przestrzenie premium dzięki sojuszowi z Only You Hotels. 

 

Fot. Iryo

 

Fot. Iryo

 

Na pokładzie pociągu znajdą się bary i restauracje mogące pomieścić do 40 osób. Nowy operator stawia na gastronomię, z własną baskijską marką gastronomiczną Haizea (wiatr po baskijsku).

Operator zapowiedział też, że wkrótce zacznie kursować na pozostałych szybkich torach, od grudnia między Walencją a Madrytem, a od początku 2023 r. między Madrytem-Sewillą-Malagą a Alicante.

Trzeci gracz pojawiający się na zliberalizowanym rynku przewozów kolejowch w Hiszpanii przybywa z prognozami obsługi 30% szybkich połączeń, czyli jednej trzeciej całości. Iryo wygrało pakiet B, drugi z największą liczbą częstotliwości po Renfe, w przetargu ogłoszonym przez Adif w listopadzie 2019 r.