Pierwszy ORION - trójwagonowy, wąskotorowy zębaty zespół trakcyjny rozpocznie testy na MGBahn

Pierwszy ORION - trójwagonowy, wąskotorowy zębaty zespół trakcyjny rozpocznie testy na MGBahn

19 września 2022 | Źródło: Matterhorn Gotthard Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W dniu 12.09.2022 r. na Matterhorn Gotthard Bahn (MGBahn) przyjechał pierwszy ORION ("Optimaler Regionalzug Im Oeffentlichen Nahverkehr"). Z fabryki Stadlera w Bussnang trafił do Visp na terminal towarowy "Bockbard". Tam został rozładowany i 13.09.2022 r. pojechał dalej torami MGBahn do zajezdni w Glisergrund. Od jesieni planowane są szeroko zakrojone testy, próby operacyjne i szkolenia, aby od czerwca 2023 roku móc komercyjnie wykorzystywać nowy zespół trakcyjny

Fot. Matterhorn Gotthard Bahn

 

Podpisanie umowy w marcu 2020 roku uruchomiło pierwszy etap strategii flotowej Matterhorn Gotthard Bahn na rok 2030. Koleje Matterhorn Gotthard Bahn (MGBahn) i Stadler podpisały umowę na dostawę dwunastu trójwagonowych zębatych zespołów trakcyjnych o wartości zamówienia 148,5 mln CHF. Zamówienie jest pierwszym z dwóch etapów kompleksowej modernizacji taboru w MGBahn. W sumie zamówienie objęło 27 zespołów trakcyjnych o wartości inwestycyjnej ponad 300 mln CHF.

W dniu 24.06.2022 Dennis Laubbacher, COO i Członek Zarządu w firmie Stadler, przekazał w fabryce Stadlera Fernando Lehnerowi, Prezesowi Zarządu Matterhorn Gotthard Bahn, "klucz" do pierwszego z 27 nowych zespołów trakcyjnych ORION.  Odbiór końcowy miał miejsce na początku września, a 13 września pierwszy pojazd został przekazany z Bussnang do zajezdni Glisergrund. Następnie nastąpi przekazanie do eksploatacji, w tym szeroko zakrojone testy, próby operacyjne i szkolenia. Komercyjna eksploatacja planowana jest od maja 2023 roku.

 

Fot. Matterhorn Gotthard Bahn 

 

Oprócz konsekwentnego stosowania lekkich materiałów do budowy pojazdów, ORION-y charakteryzują się energooszczędnymi komponentami napędowymi najnowszej generacji, optymalizacją energii w trybie "drzemki" oraz niskim zużyciem energii dzięki bezolejowym transformatorom suchym.

Nowe zespoły trakcyjne zastąpią w ruchu regionalnym starsze lokomotywy wraz z towarzyszącymi im wagonami pasażerskimi. Od zimowego rozkładu jazdy w 2023 roku wszystkie dwanaście zespołów trakcyjnych ma być w regularnej służbie. W drugim etapie, do 2028 roku planowana jest dostawa kolejnych 15 trzywagonowych zębatych zespołów trakcyjnych. 

 

Fot. Matterhorn Gotthard Bahn 

 

Nowe pociągi o nazwie "ORION" (Optimaler Regionalzug Im Oeffentlichen Nahverkehr) wyróżniają się szczególną przyjaznością dla klienta i dużą elastycznością. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, rodziny z wózkami dziecięcymi oraz seniorzy w równym stopniu korzystają z wejść niskopodłogowych z równym wejściem i wyjściem. Dodatkowo każdy wagon posiada wielofunkcyjny przedział do złożenia bagażu i sprzętu sportowego. Ponadto w nowych pociągach dostępna jest sieć WLAN.

 

Fot. Matterhorn Gotthard Bahn 

 

Z operacyjnego punktu widzenia pociągi oferują elastyczne opcje rozmieszczenia. Można je stosować na całej sieci tras MGBahn między Zermatt a Disentis, a także pokonywać maksymalne nachylenie 181‰ między Göschenen a Andermatt. Nowe zespoły trakcyjne mogą pracować również w trakcji podwójnej lub potrójnej. Mogą więc pomieścić do 990 pasażerów i mają do 444 miejsc, z czego 66 w pierwszej klasie.

 

Fot. Matterhorn Gotthard Bahn 

 

Matterhorn Gotthard Bahn (MGBahn) – szwajcarska wąskotorowa kolej zębata poprowadzona od Zermatt do Göschenen. Pierwszy odcinek kolejki wąskotorowej od Zermatt do Visp został otwarty w dniu 3 lipca 1891 roku dla turystów wypoczywających w Alpach Szwajcarskich. Odcinek kolejki wąskotorowej został zelektryfikowany prądem przemiennym w 1929 roku. Wąskotorowa linia kolejowa została przedłużona do Göschenen w dniu 30 czerwca 1914 roku. Na linii wąskotorowej prowadzony jest ruch panoramicznych pociągów turystycznych Glacier Express uruchamianych przez Rhätische Bahn. Na początku eksploatacji kolej była eksploatowana tylko w okresie letnim. Obecnie jest eksploatowana również zimą.