SBB Cargo i Swiss Post testują innowacyjny pociąg wahadłowy.

SBB Cargo i Swiss Post testują innowacyjny pociąg wahadłowy.

21 września 2022 | Źródło: SBB Cargo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

SBB Cargo i Swiss Post wspólnie przetestowały nowy typ pociągu wahadłowego. Celem jest przyspieszenie procesu logistycznego, przeniesienie większej ilości towarów na kolej, a tym samym oszczędność CO₂. W ten sposób wnosi istotny wkład w realizację celów energetycznych i klimatycznych Szwajcarii.

 

Fot. SBB Cargo

 

Zasada jest prosta i jednocześnie innowacyjna: W projekcie pilotażowym dwie lokomotywy hybrydowe Eem923 są umieszczone na czele i na końcu pociągu, a pomiędzy nimi sześć przebudowanych wagonów towarowych na dwanaście kontenerów, które można łatwo zmienić. W ten sposób pociąg towarowy zestawiany jest w taki sam sposób jak pociąg osobowy. Ponadto cały pociąg wyposażony jest w automatyczny sprzęg i automatyczną próbę hamowania - przyszłość szwajcarskiego kolejowego transportu towarowego. Pociąg ten kursuje pomiędzy dużymi centrami przesyłek Poczty Szwajcarskiej w Daillens (VD), Härkingen (SO) i Frauenfeld (TG). Zbędne stają się zmiany lokomotyw na obu końcach, a dzięki zastosowaniu lokomotyw hybrydowych skład może wjechać bezpośrednio do terminali centrów przesyłek. Eliminuje to manewry i czyni operacje bardziej wydajnymi i szybszymi.

Celem projektu pilotażowego było zmierzenie potencjalnych oszczędności w zakresie czasu i obliczenie możliwej dodatkowej objętości na kolei, oszczędności w zakresie pojazdów ciężarowych, a tym samym emisji CO₂. Test miał również odpowiedzieć na pytanie, jaki wpływ będzie miała ta nowa procedura na logistykę placową Poczty Szwajcarskiej po wprowadzeniu systemu pociągów wahadłowych. Jednocześnie celem było zdobycie doświadczenia w zakresie automatycznego sprzęgania i próby automatycznego hamowania. Te elementy automatyki sprawiają, że przygotowanie pociągu jest szybsze, bardziej elastyczne, a nawet bezpieczniejsze dla pracowników.

 

Fot. SBB Cargo

 

Przyspieszenie przejścia z dróg na kolej

"Swiss Post chce w przyszłości realizować więcej transportów koleją" - mówi Johannes Cramer, szef działu usług logistycznych w Swiss Post. "Z tego nowego typu logistyki we współpracy z SBB Cargo mamy nadzieję zyskać znaczny czas w całym procesie, jak również uzyskać korzystniejsze trasy pociągów. Ocena testów pokaże nam, gdzie i jak wykorzystanie pociągu wahadłowego do transportu zamiennych kontenerów jest możliwe i ma sens. Centralnym elementem transportu kolejowego jest to, że mamy dostępne szybsze trasy pociągów."

Désirée Baer, dyrektor generalny SBB Cargo, jest również zadowolona z rozszerzonej współpracy: "Jesteśmy bardzo zadowoleni z przebiegu testów. Jest to kolejny przykład realizacji naszej strategii polegającej na tworzeniu kreatywnych rozwiązań dostosowanych do potrzeb klienta. Teraz chcemy wspólnie z Pocztą Szwajcarską podjąć dalsze kroki, aby przyspieszyć przejście z dróg na kolej. Jest to szczególnie ważne jako wkład naszych dwóch firm w realizację celów energetycznych i klimatycznych Szwajcarii."

SBB Cargo AG 

SBB Cargo świadczy jedną siódmą usług przewozowych w Szwajcarii, przewożąc dla swoich klientów 185 000 ton dziennie w transporcie wagonowym, blokowym i kombinowanym na terenie Szwajcarii, odciążając tym samym drogi o 15 000 przejazdów ciężarówek dziennie i środowisko o 460 000 ton CO₂ rocznie.