Grupa Škoda wprowadza własny system antykolizyjny

Grupa Škoda wprowadza własny system antykolizyjny

22 września 2022 | Źródło: https://dopravacek.eu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Ważnym krokiem w rozwoju pojazdów autonomicznych są tzw. systemy antykolizyjne, które za pomocą szeregu funkcji potrafią obserwować otoczenie i identyfikować przeszkody. Grupa Škoda zaprezentowała swój nowy system na targach InnoTrans w Berlinie.

 

Wizualizacja Grupa Škoda

 

Już teraz istnieje zapotrzebowanie na systemy antykolizyjne ze strony firm transportowych. Są one coraz bardziej zainteresowane poprawą bezpieczeństwa pasażerów i szukają sposobów na zmniejszenie uszkodzeń swoich pojazdów na zajezdniach i rozjazdach. Centrum rozwoju Grupy Škoda rozpoczęło prace nad własnym systemem antykolizyjnym, aby zaoferować firmom transportowym wykonalne rozwiązanie.

Jak działa ten system?

Nowy system antykolizyjny Grupy Škoda tworzy przed tramwajem wirtualny tunel, w którym wykrywa wszystkie statyczne i dynamiczne przeszkody, a w przypadku ich wykrycia alarmuje motorniczego i uruchamia hamulec awaryjny. Całe otoczenie jest monitorowane przez zestaw czujników, w skład którego wchodzi LiDAR, jednostka IMU oraz kamera. LiDAR odpowiada za trójwymiarowe odwzorowanie otoczenia w zasięgu 100-150 m, zarówno w poziomym, jak i pionowym polu widzenia. Jednostka IMU przekazuje do systemu informacje o przechyle pojazdu, dzięki czemu pomaga w dostosowaniu wyjścia czujnika antykolizyjnego do profilu toru jazdy. Kamera zapewnia wysoką rozdzielczość obrazów 2D, co pozwala uchwycić więcej szczegółów.

System antykolizyjny można również uzupełnić o inne funkcje, dostosowując go w ten sposób do wymagań poszczególnych klientów. Przykładowo, jedną z możliwości jest dostosowanie alarmu dla kierowcy tak, aby jego dźwięk zależał od stopnia zaawansowania zbliżającej się kolizji itp.

 

Prezentacja systemu antykolizyjnego na stoisku Škody na targach InnoTrans w Berlinie. Fot.  Škoda Group

 

"Nasz system antykolizyjny nie tylko zakończył pierwszą fazę rozwoju, ale już zakończył sześciomiesięczne testy na tramwajach w Tampere, gdzie otrzymujemy niezwykle cenne dane bezpośrednio z ruchu drogowego. W porównaniu z konkurencyjnymi produktami nasz produkt ma tę przewagę, że cały tor w mieście jest szczegółowo odwzorowany, dzięki czemu cały system jest znacznie bardziej wydajny. Ponadto system antykolizyjny będzie wymagał jedynie rozszerzenia o nowe funkcjonalności poprzez aktualizację oprogramowania i nie będzie potrzeby wymiany zestawów czujników. Przyniesie to znaczne oszczędności finansowe firmom transportowym" - mówi Michal Mrázek, Software Engineer for Autonomous Technologies w Škoda Group.

Grupa Škoda planuje uruchomienie systemu antykolizyjnego w 2023 r. Ale to nie koniec nowych rozwiązań. Škoda pracuje obecnie z innymi firmami w ramach Grupy PPF nad rozwojem pierwszego autonomicznego tramwaju, który w ciągu kilku lat powinien rozpocząć próbną eksploatację na zamkniętym torze w Pilźnie. Rozwój systemu antykolizyjnego będzie więc kontynuowany w kierunku realizacji tramwaju przyszłości.