Ważnym krokiem w rozwoju pojazdów autonomicznych są tzw. systemy antykolizyjne, które za pomocą szeregu funkcji potrafią obserwować otoczenie i identyfikować przeszkody. Grupa Škoda zaprezentowała swój nowy system na targach InnoTrans w Berlinie.
Już teraz istnieje zapotrzebowanie na systemy antykolizyjne ze strony firm transportowych. Są one coraz bardziej zainteresowane poprawą bezpieczeństwa pasażerów i szukają sposobów na zmniejszenie uszkodzeń swoich pojazdów na zajezdniach i rozjazdach. Centrum rozwoju Grupy Škoda rozpoczęło prace nad własnym systemem antykolizyjnym, aby zaoferować firmom transportowym wykonalne rozwiązanie.
Jak działa ten system?
Nowy system antykolizyjny Grupy Škoda tworzy przed tramwajem wirtualny tunel, w którym wykrywa wszystkie statyczne i dynamiczne przeszkody, a w przypadku ich wykrycia alarmuje motorniczego i uruchamia hamulec awaryjny. Całe otoczenie jest monitorowane przez zestaw czujników, w skład którego wchodzi LiDAR, jednostka IMU oraz kamera. LiDAR odpowiada za trójwymiarowe odwzorowanie otoczenia w zasięgu 100-150 m, zarówno w poziomym, jak i pionowym polu widzenia. Jednostka IMU przekazuje do systemu informacje o przechyle pojazdu, dzięki czemu pomaga w dostosowaniu wyjścia czujnika antykolizyjnego do profilu toru jazdy. Kamera zapewnia wysoką rozdzielczość obrazów 2D, co pozwala uchwycić więcej szczegółów.
System antykolizyjny można również uzupełnić o inne funkcje, dostosowując go w ten sposób do wymagań poszczególnych klientów. Przykładowo, jedną z możliwości jest dostosowanie alarmu dla kierowcy tak, aby jego dźwięk zależał od stopnia zaawansowania zbliżającej się kolizji itp.

"Nasz system antykolizyjny nie tylko zakończył pierwszą fazę rozwoju, ale już zakończył sześciomiesięczne testy na tramwajach w Tampere, gdzie otrzymujemy niezwykle cenne dane bezpośrednio z ruchu drogowego. W porównaniu z konkurencyjnymi produktami nasz produkt ma tę przewagę, że cały tor w mieście jest szczegółowo odwzorowany, dzięki czemu cały system jest znacznie bardziej wydajny. Ponadto system antykolizyjny będzie wymagał jedynie rozszerzenia o nowe funkcjonalności poprzez aktualizację oprogramowania i nie będzie potrzeby wymiany zestawów czujników. Przyniesie to znaczne oszczędności finansowe firmom transportowym" - mówi Michal Mrázek, Software Engineer for Autonomous Technologies w Škoda Group.
Grupa Škoda planuje uruchomienie systemu antykolizyjnego w 2023 r. Ale to nie koniec nowych rozwiązań. Škoda pracuje obecnie z innymi firmami w ramach Grupy PPF nad rozwojem pierwszego autonomicznego tramwaju, który w ciągu kilku lat powinien rozpocząć próbną eksploatację na zamkniętym torze w Pilźnie. Rozwój systemu antykolizyjnego będzie więc kontynuowany w kierunku realizacji tramwaju przyszłości.