Druga jdnostka CRRC Double Deck przyjechała na testy do Centrum Testowego Velim.

Druga jdnostka CRRC Double Deck przyjechała na testy do Centrum Testowego Velim.

23 września 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak informuje portal zdopravy.cz na tor testowy Instytutu Badań Kolejowych (VUZ) dotarła druga jednostka DDEMU2, która w przyszłości ma kursować we  flocie austriackiego przewoźnika Westbahn. Producentem jest chińska firma CRRC.

 

 

 

Druga jednostka DDEMU 2 jest testowana w Czechach. Fot: VUZ

 

Tym samym chiński producent przejdzie do testów niezbędnych do zatwierdzenia jednostki do eksploatacji w Europie. Pierwsza jednostka trafiła do Europy pod koniec ubiegłego roku, a od maja przebywa w Czechach.

Sześciowagonowa jednostka mieści 571 pasażerów i osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Jest on zaprojektowany w pełni zgodnie ze standardami TSI. Niektóre badania wymagane do uzyskania homologacji, w szczególności te dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej, są przeprowadzane w Republice Czeskiej.

CRRC twierdzi, że w konstrukcji użyto więcej materiałów kompozytowych, co zdaniem producenta sprawia, że jednostka jest tylko o 10% cięższa od jednopiętrowej. Pociąg wyposażony jest w miejsca siedzące pierwszej i drugiej klasy, znajdzie się w nim miejsce na wózki inwalidzkie i transport rowerów. Westbahn ma nie kupować pociągów, ale je dzierżawić. Zostaną one dopuszczone do eksploatacji w Austrii i pięciu innych krajach. Producent nie ogłosił jednak, które to mają być kraje.

Negocjacje pomiędzy chińskim producentem a austriackim przewoźnikiem rozpoczęły się w 2019 roku, kiedy to Westbahn po raz pierwszy ogłosił zakup nowych jednostek od CRRC. Przewoźnik zmienił jednak zdanie i zamówił piętnaście sześciowagonowych jednostek Stadler Kiss 3. Westbahn ostatecznie zdecydował się na wydzierżawienie od chińskiego producenta kolejnych czterech jednostek.

Chińscy producenci nadal starają się bardziej penetrować rynek europejski. W Czechach od trzech lat trwają próby jednostki Sirius tego samego producenta. Leo Express rozwiązał jednak umowę. Od kilku miesięcy na torze znajduje się również lokomotywa hybrydowa firmy CRRC dla Rail Cargo Hungary, spółki-córki Austriackich Kolei Federalnych. Jednocześnie CRRC pokazuje na targach InnoTrans inny typ lokomotywy dla Rail Cargo Hungary, lokomotywę accutrol do obsługi linii. Ta jednostka również była testowana na torach w Velimie.