Kolejowy raj Austria: nowa ekologiczna flota remontowa dla ÖBB

Kolejowy raj Austria: nowa ekologiczna flota remontowa dla ÖBB

25 września 2022 | Źródło: Plasser & Theurer / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Największe pojedyncze zamówienie w historii firmy: Plasser & Theurer dostarczy wysoce nowoczesną flotę pojazdów utrzymania ruchu dla przedsiębiorstwa infrastrukturalnego w najbardziej przyjaznym dla kolei kraju Unii Europejskiej. Flota ÖBB Infrastruktur wkroczyła w nową erę, u której podstaw leżą trzy filary: hybrydowa koncepcja napędu E³ do bezemisyjnej pracy na miejscu, ulepszona ergonomia i modułowa konstrukcja.

Trzy typy pojazdów dla ÖBB. Fot. Plasser & Theurer (wizualizacja)

 

Austria jest krajem numer jeden w UE pod względem usług kolejowych: punktualność i zadowolenie pasażerów są na najwyższym poziomie, a więcej osób podróżuje koleją w Austrii niż gdziekolwiek indziej w UE. Było to możliwe dzięki inwestycjom rządu federalnego w infrastrukturę kolejową wynoszącym ponad trzy miliardy euro rocznie. Kraj zobowiązał się do kontynuowania inwestycji w swoją sieć kolejową w kolejnych latach.

Aby zapewnić bezproblemowe usługi kolejowe na nowych liniach, ÖBB-Infrastruktur odnawia całą swoją flotę pojazdów konserwacyjnych. Oprócz zapewnienia konserwacji na nowych liniach i złożonych odcinkach tuneli, ÖBB-Infrastruktur stawia na pierwszym miejscu rozszerzoną funkcjonalność wraz ze zwiększoną efektywnością kosztową i zrównoważonym rozwojem. Plasser & Theurer okazał się najlepszy w ogólnoeuropejskim przetargu. Firma dostarczy 56 pojazdów do ÖBB-Infrastruktur, z opcją zakupu dla dodatkowych 46. Jest to największe pojedyncze zamówienie w prawie 70-letniej historii firmy Plasser & Theurer i jest to początek nowej ery w kolejowych pojazdach serwisowych.

Pojazdy zostały zoptymalizowane zgodnie z życzeniami i doświadczeniami ÖBB-Infrastruktur za pomocą modułowego systemu konstrukcyjnego.

 

Plasser przystosowany do pracy w tunelu. Fot. Plasser & Theurer (wizualizacja)

 

Plasser przystosowany do likwidacji uszkodzeń po burzy. Fot. Plasser & Theurer (wizualizacja)

 

Modułowe standardy, indywidualne konfiguracje

W przeszłości w planowaniu i produkcji maszyny były traktowane jako jedyne w swoim rodzaju przedmioty. Dzięki ModularCustomizing ważne procesy wchodzące w skład produkcji, dopuszczenia i konserwacji zostaną uproszczone i ustandaryzowane. Dzięki temu ÖBB Infrastruktur zyskuje oprócz maksymalnej elastyczności i możliwości dostosowania maszyn do swoich potrzeb jeszcze kilka innych zalet.

Na przykład standardowy pojazd nośny będzie wyposażony w indywidualne konstrukcje montowane (moduły), to znacznie obniża koszty części zamiennych i konserwacji. Plasser & Theurer dostarczy trzy typy pojazdów. ÖBB Infrastruktur będzie dysponować wysokowydajną flotą pojazdów konserwacyjnych, składającą się z trzech typów pojazdów zamiast 12, opartą na jednolitej koncepcji eksploatacji. Upraszcza to konserwację i zmniejsza koszty szkolenia i personelu.

Już od lat 80-tych ÖBB stawia na maszyny do utrzymania ruchu firmy Plasser & Theurer. Obaj partnerzy mają za sobą dziesiątki lat doświadczeń, które posłużyły do opracowania i skonfigurowania nowych pojazdów. Przy tworzeniu specyfikacji wymagań dla nowej floty ważne było zaangażowanie pracowników, inżynierów i techników, którzy na co dzień pracują z tymi maszynami. Umożliwiło to optymalizację sekwencji pracy i znaczną poprawę bezpieczeństwa pracy oraz ergonomii przy jednoczesnej redukcji liczby typów pojazdów.

 

Plasser OBB. Centralne zaopatrzenie w energię. Fot. Plasser & Theurer (wizualizacja)

 

Nowa koncepcja napędu umożliwia w pełni elektryczną jazdę przy eksploatacji sieci trakcyjnej z prędkością do 120 km/h. Ze względu na brak zasilania w przypadku awarii lub nowej budowy, pojazdy są wyposażone w wydajne akumulatory. Maszyny do konserwacji mają również zasilanie spalinowo-elektryczne. Producent maszyn gąsienicowych obiecuje maksymalną elastyczność dzięki różnym rodzajom napędów, między którymi będzie można się przełączać.