Po 14 latach Sąd skazał winnych spowodowania katastrofy kolejowej w miejscowości Studénka w 2008r.

Po 14 latach Sąd skazał winnych spowodowania katastrofy kolejowej w miejscowości Studénka w 2008r.

26 września 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Izba Apelacyjna Sądu Okręgowego w Ostrawie wydała dziś wyroki dla pięciu pracowników budowlanych oskarżonych o spowodowanie 14 lat temu zawalenia się mostu Studénka. Wyrok jest ostateczny. Osiem osób zginęło, a kolejne setki zostały ranne w wypadku kolejowym w miejscowości Studénka w regionie Novojičín w sierpniu 2008 r.

Katastrofa kolejowa w w miejscowości Studénka w 2008r. Fot. Hasiči (Straż Pożarna)

 

To już trzeci raz, kiedy ostrawski sąd rozpatruje apelację jednej ze stron. Dziś sąd rozstrzygnął apelacje oskarżonych i prokuratora. Pierwotnie przed sądem stanęło dziesięciu oskarżonych. Dwukrotnie sąd rejonowy uniewinnił ich wszystkich. Po raz trzeci uznał pięciu pracowników firm budowlanych za winnych zawalenia się mostu, w którego gruzy uderzył później pociąg. Dwóch kierowników z firmy Bögl & Krýsl zostało skazanych na 3,5 roku więzienia bez możliwości zwolnienia warunkowego. Inni dwaj z Dopravní Stavby Ostrava (obecnie Eurovia) oraz jeden z Bögl & Krýsl otrzymali wyroki w zawieszeniu.

Do wypadku doszło ponad 14 lat temu, 8 sierpnia 2008 roku. Wiadukt drogowy w miejscowości Studénka w regionie Novojičín podczas remontu przewrócił się na linię kolejową, a na jego gruzach natychmiast rozbił się międzynarodowy pociąg EuroCity EC 108 Comenius relacji Kraków Główny - Praga Główna, którym podróżowało około 400 osób. Maszynista pociągu zdołał przed najechaniem włączyć hamowanie awaryjne (co zmniejszyło prędkość pociągu o 43 kilometry na godzinę) i zdążył uciec do przedziału maszynowego. W katastrofie zginęło 7 osób, w tym 1 Polka i 1 Ukrainiec, a 67 osób zostało rannych, w tym 15 ciężko. Niektóre z nich pozostały kalekami do końca życia. Dwa miesiące później zmarła ostatnia poszkodowana w katastrofie osoba, 21-letnia Polka (sześć osób zginęło na miejscu, dwie inne zostały ranne i zmarły później). 

 

Katastrofa kolejowa w w miejscowości Studénka w 2008r. Fot. Hasiči (Straż Pożarna)

 

Remont wiaduktu prowadziła firma ODS - Dopravní Stavby Ostrava, a podwykonawcą była firma Bögl & Krýsl.

Sąd w Nowym Jiczynie wydał trzy wyroki w tej sprawie. Po apelacjach jednej ze stron sprawa była dwukrotnie rozpatrywana przez Sąd Okręgowy w Ostrawie, który zawsze zwracał ją do sądu rejonowego. Pierwotnie liczba oskarżonych wynosiła dziesięć osób, ale w stosunku do pięciu z nich zapadły już wyroki uniewinniające. W pierwszym wyroku z 2017 roku sąd w Nowym Jiczynie uniewinnił wszystkich dziesięciu oskarżonych, ponieważ - zdaniem sądu - nie udało się dokładnie udowodnić, dlaczego most się zawalił i że to oni są za to odpowiedzialni. Sąd okręgowy uchylił ten wyrok.

W 2019 roku sąd w Nowym Jiczynie ponownie wydał wyrok uniewinniający. Sąd Okręgowy utrzymał w mocy wyrok uniewinniający w przypadku pięciu oskarżonych, ale uchylił wyrok uniewinniający pozostałych oskarżonych i nakazał przeprowadzenie nowej rozprawy w ich sprawie. Sąd okręgowy musiał wówczas zastosować się do wiążącego go pouczenia i w ubiegłym roku wymierzył pięciu oskarżonym kary w zawieszeniu lub bezwarunkowe.

Dwaj pracownicy z firmy Bögl & Krýsl, jeden z Dopravní Stavby Ostrava, oraz dwóch z Morawsko-Śląskiego Zarządu Dróg zostali uniewinnieni.