System pionowego ładowania naczep samochodowych NiKRASA trzeciej generacji.

System pionowego ładowania naczep samochodowych NiKRASA trzeciej generacji.

27 września 2022 | Źródło: TX Logistics / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

TX Logistik AG (Grupa Mercitalia) zaprezentowała obecnie trzecią generację swojego systemu przeładunkowego NiKRASA. System, który umożliwia również łatwy załadunek naczep bez dźwigu na tory, został ponownie ulepszony i z powodzeniem przetestowany w operacjach kolejowych i terminalowych. Nowo zaprojektowana wersja 3.0 nie wymaga już rampy terminalowej, można ją układać w stosy i została ponownie zoptymalizowana pod kątem transportu kolejowego mega naczep.

 

Fot. TX Logistics

 

Podstawą do dalszego rozwoju systemu były doświadczenia rynkowe wynikające z praktycznego wykorzystania poprzednich wersji, a także ścisła wymiana z producentami pociągów i konstruktorami wagonów. Kluczową cechą NiKRASA 3.0 jest wyeliminowanie rampy terminalowej, która w poprzednich wersjach była wymagana oprócz ramy załadunkowej do przeładunku. Oba komponenty są teraz połączone w jedną platformę. Dzięki temu NiKRASA 3.0 jest bardziej elastyczna, łatwiejsza i szybsza w obsłudze. Rama ładunkowa może być obsługiwana w każdej pozycji w terminalu bez przygotowania. W porównaniu z naczepą z żurawiem nie ma już także dodatkowego czasu potrzebnego na obsługę - co czyni proces obsługi jeszcze bardziej atrakcyjnym.

Dzięki zastosowaniu innowacyjnych technik produkcyjnych masa własna nowej konstrukcji wynosi nadal znacznie poniżej trzech ton. NiKRASA jest więc nadal najlżejszym rozwiązaniem na rynku. Ponadto podczas projektowania zwrócono uwagę na możliwość załadowania jak najszerszej gamy pojazdów. Obok klasycznych naczep, silosów i przyczep ze stałą zabudową można załadować mega naczepy, a także przyczepy bez zabudowy i podwozia kontenerowe (nawet łącznie z kontenerami). Jeśli nowa rama ładunkowa pozostanie pusta w wagonie, nadwozia wymienne i kontenery mogą być nadal ładowane w zwykły sposób bez ingerencji systemów. Kompatybilność systemu NiKRASA z wagonami kieszeniowymi różnych producentów została ponownie rozszerzona. Na przykład nową generację można załadować do wagonów T3000, T5 (jednokomorowych) oraz do wagonów drugiej generacji firmy Kolowag. Ponadto trwają testy kompatybilności dla T4000, a także nowych rozwiązań producentów Greenbrier i Talleres Alegría. Stosowanie NiKRASA nie powoduje dodatkowego wzrostu wysokości. Przewożona w ten sposób przyczepa pozostaje na wysokości swojego prześwitu. Oznacza to, że system jest zgodny ze wszystkimi ważnymi profilami tras (skrajnia UIC) i może być używany bez ograniczeń na wszystkich trasach w Europie. Jest to jedna z podstawowych i decydujących o rynku zalet, która wyróżnia NiKRASA spośród wszystkich innych rozwiązań dostępnych na rynku.

 

Fot. TX Logistics

 

NiKRASA umożliwia obsługę naczep bez dźwigu bez zmiany istniejących standardów w terminalach, na wagonach i na kolei. Według TX Logistik, czyni to system najbardziej dojrzałym ekonomicznie i opłacalnym rozwiązaniem na rynku. Ze względu na zwykle ograniczoną pojemność przestrzeni magazynowej w terminalach, regał załadowczy posiada zintegrowane uchwyty, które umożliwiają pięciokrotne układanie w stosy bez użycia dodatkowych pomocy. Optymalne składowanie przynosi korzyści nie tylko terminalom, ale całemu transportowi kombinowanemu.

Po pierwszej prezentacji na targach InnoTrans w Berlinie, TX Logistik planuje obecnie wprowadzenie na rynek europejski wersji 3.0 systemu NiKRASA, który został opracowany we współpracy z firmą WECON GmbH, specjalistą w zakresie rozwiązań CT dostosowanych do potrzeb klienta. Podobnie jak w przypadku poprzednich modeli, nowa generacja będzie swobodnie dostępna na rynku. TX chciałby przyczynić się do osiągnięcia celów klimatycznych i zapewnić, że przeniesienie transportu towarowego z dróg na kolej będzie możliwie najprostsze i możliwe dla wszystkich zainteresowanych. Jednocześnie NiKRASA wspiera strategię zrównoważonego rozwoju Grupy Mercitalia, która na początku tego roku oficjalnie zobowiązała się wraz ze swoimi spółkami zależnymi w deklaracji klimatycznej ScanMed RFC (Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor) do zmniejszenia śladu węglowego w łańcuchu transportowym poprzez promowanie transportu kolejowego oraz do opracowania konkretnych środków w celu przeniesienia większej ilości towarów z dróg na kolej.

 

TX Logistik został założony w 1999 roku jako prywatne przedsiębiorstwo transportu kolejowego i oferuje wydajną sieć europejską z połączeniami w jedenastu krajach. Firma posiada oddziały w Szwajcarii, Austrii, Danii i Szwecji, a także lokalną obecność we Włoszech. W jednostkach biznesowych Intermodal i Rail Freight, TX Logistik rozwija kompleksowe rozwiązania kolejowe dla transportu kontynentalnego i morskiego, jak również dostosowane do potrzeb koncepcje dla konwencjonalnego transportu towarowego. Zatrudniając 650 pracowników i przejeżdżając 8,6 miliarda tonokilometrów, firma wygenerowała w 2021 roku roczny obrót w wysokości 253 milionów euro. Od stycznia 2017 roku TX Logistik należy w całości do Mercitalia Logistics S.p.A., spółki zależnej Ferrovie dello Stato Italiane.