O potrzebie zwiększenia przepustowości szlaku Płock Trzepowo - Sierpc

O potrzebie zwiększenia przepustowości szlaku Płock Trzepowo - Sierpc

28 września 2022 | Autor: Szymon Suliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

2017-11-15  Przystanek osobowy Gozdowo – po lewej stronie widoczny ślad po torze głównym dodatkowym numer 2 którego odbudowa zwiększyłaby przepustowość szlaku Płock Trzepowo - Sierpc. Fot. Szymon Suliński

 

Szlak Płock Trzepowo - Sierpc stanowi część linii 33 Kutno - Brodnica. Jest jednotorowy i niezelektryfikowany, ma 30 kilometrów. Dawniej pomiędzy stacją Płock Trzepowo położoną na 57 kilometrze linii 33 a stacją Sierpc położoną na 87 kilometrze funkcjonowały 3 posterunki ruchu:

  • Proboszczewice Płockie znajdujące się na 65 kilometrze obecnie posiadają status ładowni i przystanku osobowego. Dawniej oprócz toru głównego zasadniczego były 2 tory główne dodatkowe oraz kilka torów bocznych - które fizycznie istnieją do dziś.
  • Gozdowo znajdujące się na 73 kilometrze obecnie również posiada status ładowni i przystanku osobowego. Stacja Gozdowo podobnie jak Proboszczewice Płockie posiadała oprócz  toru głównego zasadniczego 2 tory główne dodatkowe oraz tor boczny.
  • Susk znajdujący się na 79 kilometrze obecnie będący przystankiem osobowym dawniej posiadał status mijanki.

Mijanka w Susku przestała funkcjonować w latach 80 tych XX wieku, natomiast stacje Proboszczewice Płockie i Gozdowo zlikwidowane zostały niedługo po zawieszeniu ruchu pasażerskiego między Sierpcem a Płockiem które miało miejsce w połowie lat 90 tych XX wieku. Od 1 stycznia 1996 roku przestały kursować pociągi osobowe, a w połowie maja 1996 roku nocny pociąg pospieszny relacji Gdynia Główna - Łódź Kaliska - Gdynia Główna. Przez 11 lat szlak Płock Trzepowo – Sierpc wykorzystywany był jedynie w ruchu towarowym. Na szczęście ruch pasażerski został przywrócony dnia 9 grudnia 2007 roku dzięki spółce Koleje Mazowieckie. Jednak żaden posterunek ruchu między Płockiem Trzepowem a Sierpcem nie został odbudowany.

Szlak Płock Trzepowo - Sierpc jest obecnie solidnie wykorzystywany w ruchu pasażerskim, w dni powszednie Koleje Mazowieckie uruchamiają 10 par pociągów osobowych, do tego dochodzi 1 para PKP Intercity - pociąg TLK Flisak. Można przyznać, że jest to dobra oferta przewozowa i pociągi cieszą się zadowalającą frekwencją podróżnych.

 

 

2019-06-14   Gagarin M62-1684 należący do przewoźnika Orlen Koltrans z objazdowym pociągiem towarowym 354002 relacji Kraków Mydlniki - Płock Trzepowo zbliża się do przejazdu kolejowo - drogowego kategorii D we wsi Kowalewo - Boguszyce między przystankami osobowymi Susk i Gozdowo.                        Fot. Szymon Suliński.

 

Maksymalne prędkości biegu pociągów wynoszą odpowiednio dla:

  • autobusów szynowych 80 km/h
  • pasażerskich składów wagonowych i lokomotyw luzem 70 km/h
  • pociągów towarowych 50 km/h

Pokonanie tego szlaku pociągom osobowym zajmuje 30 minut, a dla pociągów towarowych potrzeba 45 minut.

Analizując dokładnie rozkład jazdy można stwierdzić, że w dni powszednie w porze dziennej ciężko jest o przebiegi dla pociągów towarowych. W obecnym cyklu rozkładu jazdy obowiązującym od  4 września do 5 listopada 2022 roku w dni powszednie od  godziny 3.14 - o której to odjeżdża z Sierpca pierwszy w dobie pociąg osobowy Kolei Mazowieckich  do godziny 21.26 - do Sierpca przyjeżdża ostatni pociąg osobowy zostają zaledwie 4 przebiegi, które mogą być wykorzystywane przez pociągi towarowe. Pozostają właściwie tylko godziny nocne.

 

 

2014-06-18  Gagarin ST44-1231 należący do Północnego Zakładu PKP Cargo w Gdyni zbliża się do Gozdowa z objazdowym pociągiem towarowym 554060 relacji Włocławek Brzezie - Płock Trzepowo. Fot. Szymon Suliński.

 

Uważam, że to czas najwyższy aby PKP PLK pomyślała o odbudowie choć jednego posterunku ruchu co umożliwiłoby krzyżowania pociągów i znacznie zwiększyło przepustowość. Dałoby to możliwość większego pola manewru przy układaniu rozkładu jazdy pociągów pasażerskich - co mogłoby się przełożyć na jeszcze większe zainteresowanie podróżnych transportem kolejowym a przede wszystkim zachęciło przewoźników towarowych do korzystania z tej części linii 33.  Obecnie prawie wszystkie pociągi towarowe przewożące produkty petrochemiczne do i z płockiej rafinerii kursują przez Kutno. Czterokierunkowy sierpecki węzeł kolejowy powinien stanowić dobrą alternatywę. Obecnie tylko kilka razy w miesiącu przewoźnik Orlen Koltrans uruchamia pociągi przez Sierpc, przeważnie w relacji do Gutkowa.

W drugiej dekadzie XXI wieku między Kutnem a Płockiem Trzepowem tor szlakowy był sukcesywnie remontowany. Obecnie parametry techniczne są zadowalające - dla pociągów osobowych na większości obowiązuje prędkość 100 km/h a dla towarowych 60 km/h. Jednak podczas wykonywanych prac na poszczególnych szlakach wprowadzana była całkowita przerwa w ruchu a pociągi towarowe kierowane były na Sierpc. Dochodziło wtedy do spektakularnej sytuacji - za pociągi osobowe spółki Koleje Mazowieckie wprowadzano autobusową komunikację zastępczą nie tylko między Płockiem a Kutnem, ale również między Płockiem a Sierpcem …Podróżni skazani byli na utrudnienia ponieważ konieczne było zapewnienie objazdu przez Sierpc dla pociągów towarowych. Ostatnie objazdy miały miejsce w maju i czerwcu 2019 roku. Gdyby istniała choć jedna mijanka do takiej sytuacji nie musiałoby dochodzić. Spokojnie można byłoby pogodzić ruch pasażerski i towarowy. Sceptycy mogą wprawdzie powiedzieć, że tor między Kutnem a Płockiem Trzepowem jest już w dobrym stanie technicznym więc po co przewoźnicy towarowi mają jeździć przez Sierpc? Ja jednak uważam, że taki zakład jakim jest płocka rafineria powinien mieć zapewniony porządny dostęp do kolei z obydwu istniejących kierunków. Prędzej czy później jakieś prace między Płockiem a Kutnem będą musiały być wykonywane i co wtedy? A co w przypadku poważnego uszkodzenia toru które może nastąpić z różnych przyczyn? Objazdy przez Sierpc pewnie spowodowały by znowu zastępowanie pociągów pasażerskich przez autobusy ponieważ 30 kilometrowy szlak Płock Trzepowo - Sierpc nie byłby w stanie zmieścić wszystkich pociągów towarowych obsługujących płocką rafinerię… Więc pomysł przywrócenia posterunku ruchu można uznać nawet za cel strategiczny. Przewoźnicy towarowi uruchamiający pociągi do i z Płocka Trzepowa powinni mieć alternatywę. Ktoś może powiedzieć, że jazda trakcją elektryczną przez Kutno jest tańsza niż trakcją spalinową przez Sierpc… Ale w dzisiejszych czasach kryzysu energetycznego i szybciej rosnących cen prądu niż diesla po dokładnych wyliczeniach przez przewoźników w niektórych relacjach sprawa może zrobić się dyskusyjna… A już na pewno przy przewozach w kierunku Trójmiasta - przez Sierpc jest bliżej niż przez Kutno.

 

 

2019-05-17  Spalinowy Traxx BR285-129 pracujący dla Lotos Kolej mija wskaźnik przystanku osobowego W16 przed przystankiem osobowym Gozdowo z objazdowym pociągiem towarowym 554010 relacji Toruń Wschodni - Płock Trzepowo. Fot. Szymon Suliński.

 

Idealnym miejscem na odbudowanie posterunku ruchu byłoby położone na 73 kilometrze linii 33 Gozdowo. Szlak Płock Trzepowo – Sierpc zostałby podzielony na 2 prawie równe. Najlepszym rozwiązaniem jest przywrócenie dawnego układu torowego czyli 2 torów głównych dodatkowych, ale już choćby jeden tor i powstanie typowej mijanki byłoby wystarczające. W ostatnich latach na sieci PKP PLK prowadzone jest dużo inwestycji, a  ta którą powyżej opisuję uważam za  niezwykle potrzebną.  Sądzę, że temat jest godny przeanalizowania.