Fiński prywatny przewoźnik kolejowy Fenniarail nabywa lokomotywy elektryczne Vectron

Fiński prywatny przewoźnik kolejowy Fenniarail nabywa lokomotywy elektryczne Vectron

29 września 2022 | Źródło: Fenniarail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Fenniarail podpisał umowę z Siemens Mobility na dostawę lokomotyw elektrycznych Vectron.

Lokomotywa elektryczna Vectron firmy Fenniarail. Fot. Fenniarail

 

Kontrakt obejmuje dostawę jednego Vectrona do października 2023 roku, opcję na cztery dodatkowe lokomotywy oraz usługę utrzymania lokomotyw świadczoną przez Siemensa. Jest to pierwszy zakup lokomotywy elektrycznej przez prywatną firmę kolejową w Finlandii i pozwoli Fenniarail zaoferować swoim klientom bardziej przyjazny dla środowiska transport, nawet bez bezpośredniej emisji CO2.

Zdolność produkcyjna lokomotyw Fenniarail jest w pełni wykorzystywana, a nowo ogłoszona inwestycja w lokomotywy zapewni firmie dalszy rozwój. Dodatkowa zdolność przewozowa zapewniona dzięki wprowadzeniu nowych lokomotyw elektrycznych umożliwi zaoferowanie nowych tras i częstotliwości zarówno dla obecnych, jak i nowych klientów. Wraz z odnowioną flotą wagonów towarowych przewoźnik będzie mógł zaoferować najlepszą na rynku, efektywną usługę przewozową.

Vectrony to nowoczesne czteroosiowe lokomotywy elektryczne produkowane przez niemiecką firmę Siemens, a ponad tysiąc z nich trafiło już do różnych spółek kolejowych. Lokomotywy, które zostaną zakupione, zostały dostosowane do warunków fińskich i są szczególnie dobrze przystosowane do ruchu towarowego przedsiębiorstwa - jedna lokomotywa może ciągnąć pociągi towarowe o masie ponad 2 000 ton ze średnią prędkością większą niż obecna flota lokomotyw. Aby umożliwić eksploatację na niezelektryfikowanych torach, Vectrony Fenniarail będą wyposażone w system ostatniej mili, czyli jednostkę spalinową, która umożliwia przemieszczenie wagonów np. na tor załadunkowy. Oczywiście lokomotywy będą również sterowane radiowo, co umożliwi maszyniście wykonywanie prac manewrowych. Sterowanie radiowe i dwufunkcyjność zapewniona przez urządzenia ostatniej mili spowoduje, że klient będzie mógł korzystać z bardziej efektywnych usług logistycznych, ponieważ nie będzie potrzebna osobna lokomotywa manewrowa.

Czynniki środowiskowe zostały uwzględnione w całym cyklu życia lokomotywy. Efektywność energetyczna Vectron jest najwyższej klasy, a lokomotywa jest w stanie zwrócić energię do sieci podczas hamowania, podczas gdy system sterowania lokomotywą zarówno optymalizuje zużycie energii, jak i doradza maszyniście najlepszy sposób jazdy. Lokomotywa jest modułowa, a 98% masy wykonano z materiałów nadających się do recyklingu.

"Zakup lokomotywy elektrycznej to nowe, znaczące otwarcie dla Fenniarail. Celem firmy jest zapewnienie zrównoważonych klimatycznie rozwiązań logistycznych na torach, a lokomotywy elektryczne pozwolą nam utrzymać się na tej strategicznej ścieżce. Inwestycja zapewni też spółce dalszy rozwój, a nowo nabywane lokomotywy nadal będą głównie lokomotywami elektrycznymi. Dla usług serwisowych Siemensa inwestujemy również w obiekt do konserwacji floty w rejonie Kouvola." - mówi Petri Lempiäinen, prezes zarządu Fenniarail.

Specyfikacja techniczna lokomotywy elektrycznej Vectron dla Finniarail:

  • Moc 6400 kW
  • Moc jednostek wysokoprężnych 2 x 180 kW
  • Trakcja 350 kN
  • Prędkość maksymalna 200 km/h
  • Liczba osi 4
  • Waga 89,7 t
  • Długość 19 m
  • Systemy kontroli ruchu ETCS, sterowanie radiowe