Więcej zboża przyjedzie koleją z Ukrainy. Węgierski rząd podjął decyzję o modernizacji węzła Záhony

Więcej zboża przyjedzie koleją z Ukrainy. Węgierski rząd podjął decyzję o modernizacji węzła Záhony

02 października 2022 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dzięki inwestycji o wartości ponad 12 mld forintów jeszcze bardziej zwiększy się wolumen ziarna i zbóż docierających na Węgry koleją z Ukrainy przez węzeł przeładunkowy Záhony.

Fot. Attila Vörös / https://iho.hu

 

László Palkovics, Minister Przemysłu i Technologi Republiki Węgierskiej wraz z Dávidem Vitézy Sekretarzem Stanu ds. transportu w tymże ministerstwie odbyli w ostatnich tygodniach kilka spotkań ze wszystkimi węgierskimi zainteresowanymi stronami (terminalami przeładunkowymi, przewoźnikami towarowymi, MÁV, stowarzyszeniem zbożowym), a dwa tygodnie temu przeprowadzili także rozmowy z kierownictwem Kolei Ukraińskich w Berlinie, w efekcie czego pod obrady węgierskiego rządu trafił wniosek o sfinansowanie niezbędnych inwestycji w nadgranicznym węźle przeładunkowym Záhony.  

Dávid Vitézy poinformował na swoim koncie na Facebooku dlaczego węgierska kolej weźmie udział w przewozach ukraińskiego zboża. - Znaczna część dochodów rozdartego wojną kraju pochodzi z eksportu produktów rolnych. Afryka i Bliski Wschód kupowały kiedyś duże ilości zboża z Ukrainy, a jeśli nie dostaną go teraz z powodu ograniczonej przepustowości na Morzu Czarnym, niektóre kraje mogą stanąć w obliczu klęski głodu. Susza zmusiła też Węgry do importu niektórych zbóż w tym roku.

 

Fot. Attila Vörös / https://iho.hu 

 

Prace o wartości 12,4 mld HUF obejmują stację Záhony, stację rozrządową Záhony oraz Eperjeské, gdzie odnowione zostaną tory, które w ciągu ostatnich dziesięcioleci przestały być używane i uległy zniszczeniu. Celem jest również umożliwienie MÁV szybkiego przeprowadzenia interwencji, aby jak najszybciej zwiększyć zdolność przeładunkową w rejonie Záhony, tak aby prace mogły rozpocząć się w ciągu kilku tygodni od wczorajszej (30.09.2022r.) decyzji rządu.

Zdaniem Dávida Vitézy - "Infrastruktura kolejowa, logistyka i zarządzanie siłą roboczą stoją przed ogromnym wyzwaniem związanym z nagłym napływem nowych zadań. Polska, Słowacja, Węgry i Rumunia muszą zrobić wszystko, aby jak najwięcej zboża mogło opuścić Ukrainę koleją. Zwiększony ruch jest często blokowany (dosłownie) przez szerokie wagony czekające na rozładunek lub już puste, albo przez normalne wagony czekające na załadunek. Dlatego tak ważne jest uporządkowanie opuszczonych torowisk strefy przeładunkowej, która przed zmianą ustroju obsługiwała znacznie większe ilości towarów, ale od tego czasu działa na znacznie niższych obrotach. W szczególności niektóre tory są obecnie nieprzejezdne z powodu dziesięcioleci ich niedostatecznego wykorzystania, a celem jest ponowne otwarcie zamkniętych torów, zwiększenie ich przepustowości, osiągnięcie prędkości 20-40 km/h na torach rozrządowych i zapewnienie możliwości utrzymania warunków bezpiecznej pracy w nocy.