Pierwszy pociąg intermodalny z naczepami z portu Marseille Fos do Calais

Pierwszy pociąg intermodalny z naczepami z portu Marseille Fos do Calais

02 października 2022 | Źródło: CargoBeamer / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Firma CargoBeamer, specjalizująca się w transporcie naczep ciężarowych koleją, po raz pierwszy zrealizowała pociąg testowy z Marsylii do Calais. Partnerem trakcyjnym była firma DB Cargo France.

 

Fot. CargoBeamer

 

CargoBeamer zapisał się na kartach historii dzięki udanemu przejazdowi pierwszego w historii pociągu z naczepami między Marsylią a Calais. Pociąg ten jest pierwszym udanym połączeniem kolejowym, którym można przewozić bez nadzoru naczepy z dźwigiem i bez, w czym specjalizuje się CargoBeamer. Na trasie z portu Fos w Marsylii do terminalu CargoBeamer w Calais 28 jednostek zostało przewiezionych koleją z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju zamiast drogą lądową.

Podobnie jak w przypadku wszystkich tras CargoBeamer, pociąg składał się z wagonów typu CargoBeamer oraz wagonów z podwójnymi kieszeniami. Trakcję zapewniła firma DB Cargo France. W Marsylii pociąg był obsługiwany w terminalu Marseille Manutention Ro-Ro Terminal, należącym do CMA Terminals, oddziału w 100% będącego własnością CMA-CGM Group. Dzięki transportowi naczep z Marsylii do Calais koleją zamiast drogą, każda jednostka ładunkowa zmniejszyła swój ślad CO2 o około 90%. Dla całego pociągu oznacza to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o około 30,8 ton w porównaniu do transportu drogowego. 

Połączenia międzykontynentalne przez Marsylię. 

Port Marseille Fos służy jako wiodący port we Francji i jeden z największych portów w Europie. W 2021 r. odnotował roczny wolumen 1,5 M TEU. Dzięki 90 bezpośrednim liniom żeglugowym Marsylia łączy południową Francję z lokalizacjami w Afryce Północnej i na Morzu Śródziemnym, oferując jednocześnie trasy na całym świecie.  

Tim Krasowka, dyrektor zarządzający CargoBeamer ds. operacji intermodalnych, mówi: "Cieszę się z pomyślnego zakończenia naszego pierwszego pociągu testowego między Marsylią a Calais. W porcie Marsylia Fos po raz pierwszy połączyliśmy bardzo interesującą lokalizację w międzynarodowych łańcuchach dostaw z kolejowym transportem naczep bez nadzoru. Biorąc pod uwagę szybki wzrost zarówno wolumenów portów, jak i biznesu intermodalnego we Francji, z niecierpliwością czekamy na zbadanie opcji otwarcia kolejnego pasa CargoBeamer w tym rejonie."  

Hervé Martel, prezes portu Marsylia Fos, mówi: "Port Marsylia Fos postanowił w pełni wspierać rozwój destynacji, aby zwiększyć jej dynamikę i rozwój oraz atrakcyjność, oferując wraz ze swoimi partnerami wiele interesujących ekonomicznie i przyjaznych dla środowiska rozwiązań logistycznych. Ten rodzaj nowego projektu zainicjowanego przez CargoBeamer pomaga portowi pozycjonować się jako jeden z głównych hubów RoRo w obszarze Morza Śródziemnego. Rozwiązanie to przyczynia się do skutecznego zmniejszenia emisji CO2, co jest istotnie ważnym elementem strategii portu. Mamy szczerą nadzieję, że ten pociąg przyniesie wiele innych ! " 

O CargoBeamer. 

Grupa CargoBeamer jest innowacyjnym dostawcą usług logistycznych w transporcie kombinowanym pomiędzy drogami i koleją. Jako pionier w zakresie dekarbonizacji transportu towarowego w Europie na dużą skalę, jej misją jest poprawa stanu środowiska dzięki przełomowym i opłacalnym rozwiązaniom umożliwiającym przeniesienie transportu towarowego z dróg na kolej. System CargoBeamer, składający się z opatentowanych wagonów, terminali przeładunkowych i oprogramowania logistycznego, umożliwia przewóz koleją zwłaszcza naczep nie nadających się do dźwigania, co skutkuje znacznym obniżeniem emisji CO2 i innych kosztów zewnętrznych. Od początku 2022 roku zarówno firma, jak i usługi są certyfikowane jako neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Obecnie pociągi kursują w Niemczech, Francji, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Firma pracuje nad stworzeniem europejskiej sieci wydajnych terminali CargoBeamer, połączonych w stałych rozkładach jazdy pociągami składającymi się z maksymalnie 36