Renfe rozważa udział w nowej usłudze kolejowej w Wielkiej Brytanii.

Renfe rozważa udział w nowej usłudze kolejowej w Wielkiej Brytanii.

03 października 2022 | Źródło: RENFE / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Renfe analizuje wejście na rynek usług kolejowych w Wielkiej Brytanii jako jeden ze strategicznych partnerów Grand Union Trains w celu obsługi nowego komercyjnego połączenia między Londynem a Carmarthen (Walia).

 

Fot. RENFE

 

Renfe uczestniczyłaby w operacji, wnosząc swoje doświadczenie w zakresie usług handlowych, jak również wiedzę na temat zliberalizowanej operacji, oferując usługę o wysokiej wydajności. Jeśli projekt, który wciąż jest analizowany przez brytyjskiego regulatora (ORR), zmaterializuje się, byłby to pierwszy projekt Renfe w Wielkiej Brytanii.

Propozycja GUT przewiduje znaczącą inwestycję w świadczenie usługi, w którą mogłaby być zaangażowana Serena Industrial Partners, niezależna firma private equity z Hiszpanii, zaangażowana w rozwój zrównoważonej infrastruktury w Wielkiej Brytanii.

Grand Union Trains (GUT) to brytyjska firma kolejowa, która rozwija nowe usługi pasażerskie, które mają działać między Południową Walią a Londynem. Dyrektorzy GUT prowadzili wcześniej inne usługi otwartego dostępu, w tym Grand Central, które później sprzedali Arrivie, spółce zależnej DB.

Plan strategiczny Renfe ustanawia internacjonalizację jako jeden z trzech kluczowych filarów rozwoju firmy. Ta nowa możliwość dla Renfe dodaje się do projektów w trakcie realizacji, takich jak Harammain (Arabia Saudyjska), udział w Texas Central (Stany Zjednoczone) oraz w promocji projektu Tren Maya (Meksyk), jak również wejście Renfe w posiadanie udziałów w Leo Express (Republika Czeska). W tym sensie Grand Union oferuje Renfe interesującą i zyskowną możliwość biznesową, która otworzyłaby drzwi tak atrakcyjnego rynku, jakim jest rynek brytyjski.

Wielka Brytania jest rynkiem zliberalizowanym, który oferuje różne możliwości biznesowe i na którym najwięksi europejscy operatorzy mają już swoje siedziby. Renfe od kilku lat bada możliwości wejścia na ten rynek, ale jego wysoka konkurencyjność i konieczność posiadania licznych zasobów skomplikowały niektóre inicjatywy firmy. Z tego powodu rozpoczęcie działalności w kraju poprzez lokalnych partnerów może być korzystnym rozwiązaniem.

Usługi handlowe Londyn - Walia

Spółka Grand Union Trains złożyła formalny wniosek do Urzędu Kolei i Dróg (ORR) o przyznanie prawa do obsługi nowego połączenia kolejowego typu inter-city pomiędzy Carmarthen a Londynem Paddington, obsługującego 5 połączeń w obie strony dziennie.

W pierwszej fazie usługa rozpoczynałaby się z Londynu do Cardiff, z przystankami pośrednimi w Bristol Parkway, Severn Tunnel Junction i Newport. W późniejszym czasie zostałby on przedłużony do Felindre, Llanelli i Carmarthen.

Jedną z głównych cech nowej usługi będzie jej wysokiej jakości projekt, który obejmuje większy komfort na pokładzie (większe fotele, więcej miejsca na nogi i więcej przestrzeni bagażowej), a także wagon bufetowy dostępny w każdej usłudze, w celu zaoferowania pasażerom najlepszych doświadczeń na rynku.

To właśnie w wysokiej jakości usługi Renfe najbardziej wyróżniałoby się jako wartościowy partner w projekcie Grand Union Trains. Promotorzy projektu skontaktowali się z Renfe, wiodącym operatorem kolejowym w Hiszpanii, aby zaproponować, że zostanie on partnerem strategicznym i wniesie do projektu swoje najlepsze praktyki jako operator wzorcowy w Hiszpanii od ponad 80 lat, z czego 30 lat w zakresie kolei dużych prędkości.