Alstom uruchomił w zakładzie produkcji taboru kolejowego we Wrocławiu linię spawania aluminium.

Alstom uruchomił w zakładzie produkcji taboru kolejowego we Wrocławiu linię spawania aluminium.

03 października 2022 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Nowoczesna linia do spawania aluminium we wrocławskim zakładzie Alstom da pracę kolejnym 100 osobom i umożliwi realizację nowych projektów. Ta inwestycja jest zgodna ze strategią zrównoważonej mobilności oraz trendami w rozwoju branży kolejowej - zastępowanie cięższej i trudniejszej w obróbce stali, lżejszym i efektywniejszym pod wieloma względami aluminium, np. ze względu na wysoki stosunek wytrzymałości do wagi i odporność na korozję.

Fot. Alstom

 

Nowa linia spawania aluminium stworzy co najmniej 100 nowych miejsc pracy w zakładzie Alstom we Wrocławiu i wiąże się z inwestycjami o wartości prawie 10 mln euro, obejmującymi nowe urządzenia i maszyny, dostosowanie infrastruktury zakładu do nowej technologii oraz szkolenia pracowników. Docelowo ta inwestycja umożliwi zakładowi Alstom we Wrocławiu pozyskanie nowych projektów i produkcję pudeł aluminiowych do pociągów regionalnych na rynki europejskie. Jednocześnie, rozwijane będą kompetencje pracowników zakładu z różnych działów. We wdrażaniu nowej technologii w zakładzie Alstom we Wrocławiu, aktywnie uczestniczy chorzowski Alstom Konstal, który od wielu lat jest ekspertem w zakresie spawania aluminium i z powodzeniem produkuje kompletne pojazdy dla zagranicznych przewoźników: pociągi regionalne POP dla włoskiej Trenitalii, czy też pociągi ICNG dla Holandii.

 

Fot. Alstom

 

Alstom przoduje w technologii spawania aluminium w produkcji taboru kolejowego w Polsce i będzie nadal rozwijał i popularyzował tę efektywniejszą oraz bardziej ekologiczną od klasycznej stali technologię. Aluminium ma wiele zalet w stosunku do stali nierdzewnej w budowie pociągów. Gwarantuje niższą masa pociągów, co w efekcie przyczynia się do zużywania mniejszej ilości energii do zasilania pociągu i tym samym niższej emisji CO2. Jednocześnie zmniejszona waga wagonu oznacza, że prędkość pociągów może być wyższa nawet na istniejących torach kolejowych – mówi Sławomir Cyza, Prezes i Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich.  

Przemysł kolejowy coraz częściej odchodzi od wykorzystywania stali i zastępuje ją aluminium jako podstawowym materiałem do budowy pociągów. Jest to konsekwencja przenoszenia innowacji z przemysłu lotniczego i kosmicznego, gdzie nacisk na opracowanie materiałów o niskiej wadze jest ogromny i adaptacji ich przez przemysł kolejowy. Aluminium posiada wysoką podatność na kształtowanie - można je łatwo obrabiać w dowolny kształt, a nadmiar materiału w pełni nadaje się do recyklingu. Dzięki temu skraca się cykl produkcyjny pociągów.

 

Fot. Alstom

 

Wrocławski zakład posiada unikalne kompetencje technologiczne i jest wiodącym producentem lokomotyw oraz pojazdów pasażerskich, w tym także nadwozia do pociągów dużych prędkości. Powstają tam również ramy wózków dla różnych typów pojazdów szynowych. Łączna wartość realizowanych projektów wynosi blisko 700 mln euro, a w zakładzie pracuje ponad 1 000 osób. Nowa linia do spawania aluminium jeszcze bardziej poszerzy portfolio projektów realizowanych przez zakład.