Škoda kończy prace nad pierwszym czeskim pociągiem akumulatorowym

Škoda kończy prace nad pierwszym czeskim pociągiem akumulatorowym

04 października 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Grupa Škoda niemal zakończyła prace nad pierwszą jednostką napędową z akumulatorem (BEMU), która może pracować w trakcji i poza nią bez pomocy oleju napędowego. Jednostki te mogłyby być pierwszymi, które działają w regionie morawsko-śląskim.

BEMU Skody. Wizualizacja: Škoda Transportation

 

Škoda zaprezentowała rozwój pociągu akumulatorowego na targach Innotrans w Berlinie. Jak na razie tylko na wideo. Oprócz zasilania z baterii, firma powiedziała, że pracuje również nad jednostką zasilaną wodorem. "Prace nad bateryjną panterą są w 90% zakończone, w zasadzie już wprowadzamy na nią ostatnie szlify" - powiedział rzecznik Grupy Škoda Jan Švehla. W przypadku wodoru prace rozwojowe dopiero się zaczynają.

Nowe niskopodłogowe pociągi będą mogły oferować standardową prędkość pociągów elektrycznych nawet na liniach niezelektryfikowanych w trybie ekologicznym dzięki wykorzystaniu energii z akumulatorów.

Pociągi ŠKODY z napędem akumulatorowym to ekologiczne rozwiązanie dla transportu kolejowego nie tylko w Czechach, ale oczywiście także za granicą. Będą to jednostki dwuwagonowe pobierające energię z sieci trakcyjnej, a na odcinkach bez sieci trakcyjnej z układów bateryjnych pojazdów. Będą one wykorzystywać baterie litowo-jonowe o długiej żywotności.

Zasięg do 80 km. 

W warunkach rzeczywistych pociąg będzie miał zasięg około 80 kilometrów przy jeździe na bateriach z prędkością do 120 km/h. "Możliwe jest zastosowanie systemu baterii o większym zasięgu, ale przy ocenie pojemności, żywotności baterii i kosztów, dystans 80 km wydaje się być optymalny kosztowo i obejmuje dużą część wdrożeń operacyjnych na liniach niezelektryfikowanych" - wyjaśniał wiosną Milan Šrámek, szef projektów elektrycznych w Grupie Škoda.

Wdrożenie pociągów bateryjnych powinno umożliwić przewoźnikom wprowadzenie bezpośrednich połączeń między miastami, w których część linii nie jest jeszcze zelektryfikowana. Zakup tych jednostek jest planowany przez ČD. "Obecnie przygotowywany jest zakup pojazdów BEMU zgodnie z wnioskiem województwa morawsko-śląskiego do obsługi linii Ostrawa - Studénka - Štramberk, która wykorzystuje zarówno linie zelektryfikowane, jak i niezelektryfikowane. Więcej szczegółów na temat projektu przedstawimy, gdy będzie on gotowy do realizacji - mówił we wrześniu Petr Št'ahlavský, rzecznik ČD.

Jak podaje Zdopravy.cz, plan został już zatwierdzony przez Radę Nadzorczą i w tym tygodniu będzie omawiany przez Komitet Zarządzający. Przewoźnik chce skorzystać z umowy ramowej na dostawę jednostek elektrycznych (EMU) i zmieniłby jej część z EMU na BEMU.