Deutsche Bahn (DB) konsekwentnie inwestuje w nowe pojazdy i atrakcyjne połączenia. Dzięki rozkładowi jazdy z 2023 r. szybciej i bardziej bezpośrednio połączy północny zachód i południe Niemiec. W przyszłości pasażerowie będą mogli podróżować między Kolonią a Monachium dwa razy na godzinę, do 15 minut szybciej niż dotychczas. Jednocześnie DB oferuje więcej połączeń z lotniskiem we Frankfurcie, a tym samym przyjazną dla środowiska alternatywę dla krótkich lotów w obrębie Niemiec. Ponadto wraz z europejskimi kolejami partnerskimi tworzy kolejne atrakcyjne możliwości podróży za granicę. Nowy rozkład jazdy będzie obowiązywał od 11 grudnia 2022 roku.
Szef dalekobieżnych przewozów pasażerskich DB, dr Michael Peterson - "Wraz z nowym rozkładem jazdy stawiamy kolejny krok na drodze do Deutschlandtakt* i wyraźnie wyznaczamy kierunek dalszego rozwoju. Nasi pasażerowie skorzystają bezpośrednio z inwestycji w infrastrukturę i nowe pojazdy. Na przykład w 2023 roku nasza flota pociągów powiększy się o trzy nowe pociągi ICE miesięcznie. To jest rekord."
Wraz z uruchomieniem nowej linii szybkiej kolei Wendlingen-Ulm, czas podróży pomiędzy Stuttgartem a Monachium zostanie skrócony o około 15 minut. Jednocześnie ilość dziennych połączeń między obiema stolicami państwowymi zwiększy się o około 20 do 90 przejazdów.
Dzięki nowej trasie DB jeszcze szybciej i częściej połączy kraje związkowe Nadrenia Północna-Westfalia i Bawaria. Istniejąca linia ICE Dortmund/Düsseldorf-Stuttgart poprowadzi teraz przez Kolonię i Mannheim do Ulm, Augsburga i Monachium. Czas podróży 4 godziny i 15 minut nową trasą ekspresową jest o prawie 15 minut krótszy niż dotychczas. Wraz z istniejącymi bezpośrednimi połączeniami przez Norymbergę lub Stuttgart, pasażerowie będą mogli teraz podróżować między Kolonią a Monachium dwa razy na godzinę bez konieczności przesiadania się.
Szybsze i bardziej dostępne bezpośrednie połączenia z lotniskiem we Frankfurcie
Dzięki nowym bezpośrednim połączeniom z lotniskiem we Frankfurcie, od grudnia DB zaoferuje innym niemieckim miastom szybką i przyjazną dla środowiska alternatywę dla lotów krótkodystansowych. Linia ICE Bazylea-Kolonia-Dortmund zostanie przedłużona do Hamburga, co jeszcze bardziej poprawi jakość osi pomiędzy miastem katedralnym a miastem hanzeatyckim. Oznacza to, że podróżni z Münster, Osnabrück i Bremy będą mogli jeszcze częściej docierać na lotnisko we Frankfurcie bez konieczności przesiadki. Szybsza i częstsza jest też podróż z Monachium i Augsburga na największe lotnisko w Niemczech. Tutaj DB zwiększa liczbę dostępnych miejsc nawet o 60 procent.
Od grudnia: Nowy ICE po raz pierwszy w służbie
Nowy ICE 3neo od połowy grudnia będzie po raz pierwszy kursował codziennie pomiędzy Dortmundem, Kolonią i Frankfurtem. W soboty będzie kursował w obie strony między Dortmundem a Monachium nową trasą szybkiego ruchu Wendlingen-Ulm. DB rozszerzy tę usługę w ciągu roku dzięki dostawie kolejnych pociągów ICE 3neo.
W 2023 roku Deutsche Bahn otrzyma 37 nowych pociągów ICE, więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Oznacza to, że do końca roku liczba miejsc w ICE stopniowo wzrośnie o ok. 19 tys. Na liniach o szczególnie wysokim popycie, takich jak Hamburg-Bazylea, DB rozmieści dodatkowo nowe XXL-ICE 4 z 13 wagonami. Dzięki długości 374 metrów i miejscu dla 918 pasażerów, XXL-ICE może przewieźć pięć razy więcej osób niż samolot średniodystansowy. Dodatkowo kolejne siedmiowagonowe ICE 4 wzmocnią flotę.
Dodatkowe połączenia z innymi krajami europejskimi
Wraz z kolejami partnerskimi DB oferuje od grudnia jeszcze bardziej atrakcyjne połączenia do innych krajów europejskich. Od grudnia pojawi się dodatkowa podróż w obie strony bez przesiadek między Stuttgartem a Zurychem. W październiku 2023 roku liczba bezpośrednich połączeń wzrośnie jeszcze bardziej z ośmiu do nawet 13 dziennie. Dodatkowo na większości przejazdów będą wykorzystywane sześciowagonowe pociągi KISS. Piętrowe pociągi intercity charakteryzują się wysoką jakością i komfortem.
Od marca 2023 roku DB i polskie PKP połączą Berlin i Warszawę dodatkową, szóstą parą pociągów (tam i z powrotem). Od grudnia skróci się również czas podróży między obiema stolicami o około dziesięć minut dla wszystkich połączeń.
Nastąpi również dalsza poprawa w zakresie podróży nocnych. Nowa nocna linia kolejowa, również z wagonami z miejscami siedzącymi IC, połączy Zurych z Berlinem lub Pragą, a dzięki przystankom m.in. w Erfurcie, Halle i Lipsku przyniesie korzyści pasażerom przede wszystkim z Turyngii, Saksonii-Anhalt i Saksonii. Istniejący nocny pociąg Zurych-Hamburg zmieni swoją trasę na północy od zmiany rozkładu jazdy, a następnie połączy również Bruchsal, Heidelberg, Darmstadt, Hanau, Verden i Nienburg z międzynarodowym nocnym połączeniem kolejowym. Ponadto poprzedni nocny pociąg Monachium-Venice/Rijeka/Zagrzeb/Wiedeń/Budapeszt zacznie bieg już w Stuttgarcie i zaoferuje przystanki w Göppingen, Ulm i Augsburgu.
Rozległe prace budowlane również w 2023 r.
Remont sieci kolejowej będzie kontynuowany bez przeszkód w 2023 r. w celu dostosowania sieci do dalszego rozwoju. Ze względu na place budowy kolej będzie musiała czasowo dostosować usługi na niektórych połączeniach, co zostało już częściowo uwzględnione w rozkładzie jazdy. DB przekaże w grudniu informacje o głównych działaniach budowlanych zaplanowanych na najbliższy rok.
Informacje i bilety od 12 października
Informacje i bilety na nowy rozkład jazdy będą dostępne od 12 października na stronie bahn.de, w DB Navigator, w Centrach Podróży DB i Agencjach DB oraz w automatach biletowych DB.
*Deutschlandtakt, znany również jako Deutschland-Takt lub w skrócie D-Takt, odnosi się do koncepcji zintegrowanego interwałowego rozkładu jazdy skoordynowanego na terenie całych Niemiec, za pomocą którego sporządzany jest docelowy rozkład jazdy dla lokalnego i dalekobieżnego pasażerskiego transportu kolejowego i na podstawie którego mają być realizowane nowe linie i inne działania infrastrukturalne. Docelowy rozkład jazdy przewiduje półgodzinną obsługę najważniejszych połączeń dalekobieżnych.