Węgierski sukces w światowym konkursie Red Dot Design zmienia wyobrażenie o kolejce zębatej

Węgierski sukces w światowym konkursie Red Dot Design zmienia wyobrażenie o kolejce zębatej

11 października 2022 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Węgierski projekt pojazdu kolejowego jeszcze nigdy nie zdobył Oscara za design, ale w konkursie Fogas Vision 360° udało się to teraz. Ádám Molnár reprezentował Węgry 27 września w Singapurze, gdzie odebrał najbardziej prestiżową na świecie nagrodę za wzornictwo - Red Dot Design Award. Koncepcja pojazdu szynowego z Budapesztu z napędem zębatym, nazwana Fogas Vision 360°, znalazła się na krótkiej liście do nagrody w dziedzinie mobilności i transportu. 

 

Projekt pojazdu dla budapeszteńskiej kolejki Fogas. Fot. iho.hu

 

Budapeszteńska kolejka Fogas (Fogas), położona po stronie Budy w górskiej części stolicy Węgier, jest jedną z unikalnych, zabytkowych linii komunikacji miejskiej w mieście. Otwarta w 1874 roku, kultowa linia kolejowa z napędem zębatym jest nadal używana do transportu pasażerów do popularnych terenów rekreacyjnych i zielonych w stolicy, od parku Városmajor do wzgórza Széchenyi. Fogas oferuje bezpośredni dostęp do popularnych atrakcji Wzgórz Budańskich, takich jak Normafa i Elisabeth Lookout, podczas gdy podróż obejmuje również nieodparte skarby przyrody Wzgórz Budańskich.

Obecnie modernizacja tej linii i pojazdów coraz częściej staje się tematem debaty publicznej. Opracowano nowe plany poprawy szlaku dziedzictwa kulturowego, zgodne z projektami renowacji parku górskiego Normafa i koncepcjami rozwoju miejskiego, aby dotrzeć do tego popularnego celu w sposób wolny od korków i przyjazny dla środowiska. Głównym celem nowej infrastruktury Fogas i rozwoju floty jest popularyzacja górskiego obszaru Budapesztu i kolejki górskiej poprzez oferowanie nowych usług. 

Celem pracy Ádáma Molnára było zaprojektowanie pojazdu, który stałby się nową ikoną stołecznego systemu transportowego, zarówno pod względem wyglądu, jak i konstrukcji. Wyjątkowo innowacyjny projekt techniczny i konstrukcja są połączone z całkowicie odnowionym projektem zewnętrznym i wewnętrznym, tworząc harmonijną całość, która tworzy związek między użytkownikiem a środowiskiem naturalnym.

 

Wnętrze pojazdu zaprojektowanego dla budapeszteńskiej kolejki Fogas. Fot. iho.hu

 

Pojazd jest trójczłonowym, 36-metrowym pociągiem o napędzie adhezyjnym z wagonem motorowym z kabiną maszynisty na obu końcach. Nowoczesny projekt podwozia i konstrukcja techniczna pozwalają na zaprojektowanie w 100 procentach niskopodłogowego przedziału pasażerskiego o zwiększonej pojemności miejsc siedzących w porównaniu z obecnymi pojazdami, dodatkowych priorytetowych miejsc dla wózków inwalidzkich oraz bagażników na rowery i narty.

Wygląd zewnętrzny nowego Fogas Vision 360° nawiązuje do układu liniowego często stosowanego w segmencie pojazdów szynowych. Proporcje i charakter kształtu poprzednich pojazdów stały się inspiracją dla tego zupełnie nowego, futurystycznego projektu. Duże, przejrzyste powierzchnie szklane oraz proporcje i kontrast polakierowanych na czerwono elementów nadwozia nadają pojazdowi zdecydowany charakter. Niepowtarzalny profil i współczesne, przyszłościowe rozwiązania wyróżniają ten pojazd na tle konkurencji.

 

Wnętrze pojazdu zaprojektowanego dla budapeszteńskiej kolejki Fogas. Fot. iho.hu

 

Projekt nadwozia miał na celu przede wszystkim maksymalizację wrażeń wizualnych i dotykowych, w zakresie komfortu i funkcjonalności. Najbardziej atrakcyjną cechą nowego pojazdu jest przedział pasażerski i jego szklana kopuła, która oferuje pasażerom niespotykane wrażenia wizualne w trakcie jazdy. Przestronny, obfity, komfortowy projekt kabiny charakteryzuje się minimalistycznym, czystym podejściem, które łączy funkcjonalność z pięknem. Jego sercem są proste linie i jasne przestrzenie. Wyższa jakość widoczna jest również w zastosowaniu materiałów we wnętrzu, głównie naturalnych, takich jak faktury jasnego drewna, wełna, stal nierdzewna i szkło.

Wnętrze Fogas Vision 360° jest w stu procentach zaprojektowane z myślą o projektowaniu integracyjnym. Celem jest maksymalne zwiększenie bezpieczeństwa, komfortu i doświadczenia z podróży dla wszystkich pasażerów. Zgodnie z tą filozofią, dostępność była najwyższym priorytetem już na etapie koncepcji projektowej, aby zapewnić, że każdy bez wyjątku może korzystać z usług oferowanych przez nowe pojazdy.