Niemcy: gospodarka morska domaga się rozbudowy sieci kolejowej

Niemcy: gospodarka morska domaga się rozbudowy sieci kolejowej

11 października 2022 | Źródło: https://bahnblogstelle.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Środowiska biznesowe z północy naciskają na masową rozbudowę niemieckiej sieci kolejowej. Dotychczas zaplanowane środki rozbudowy są "niewystarczające do obsługi ruchu towarowego w przyszłości", wynika z wtorkowego oświadczenia Centralnego Związku Niemieckich Operatorów Portów Morskich (ZDS) i Północnej Izby Gospodarczej (IHK Nord). Badanie wykazało, że plany rozbudowy kolei w Niemczech w zakresie kolejowego transportu towarowego opierały się na nierealistycznych prognozach. "Konieczne są znaczne wysiłki, jeśli do 2040 roku ma zostać osiągnięty deklarowany cel przewożenia jednej czwartej wszystkich towarów w Niemczech koleją".

Fot. DB AG / Uwe Miethe / bahnblogstelle.net

 

Prezes ZDS Frank Dreeke zwrócił uwagę, że dobre połączenia kolejowe są główną przewagą konkurencyjną i zrównoważoną niemieckich portów morskich. Z badania przeprowadzonego przez ZDS i Izbę Przemysłowo-Handlową wynika jednak, że należy zwiększyć zdolności produkcyjne, aby funkcjonował kolejowy transport towarowy do i z portów. Konkretnie związek i izby proponują pakiet 45 dodatkowych działań infrastrukturalnych o wartości 27 mld euro, które nie zostały jeszcze uwzględnione w federalnym planie infrastruktury transportowej. Prezes IHK Nord, Norbert Aust, powiedział: "Północne Niemcy są ważnym międzynarodowym węzłem transportowym w Europie. Już choćby z tego powodu sieć kolejowa musi zostać rozbudowana, aby sprostać wymaganiom."

Ponad dwie trzecie ruchu towarowego do i z Niemiec odbywa się przez porty morskie nad Morzem Północnym i Bałtyckim. Jednak dalszy transport, tak zwany ruch w głębi kraju, w wielu przypadkach nadal odbywa się przy użyciu ciężarówek. Dalsze przesunięcie transportu towarowego z samochodów ciężarowych na kolej jest uważane za ważny element w walce ze zmianami klimatu: im więcej towarów dociera do celu pociągami napędzanymi ekologiczną energią elektryczną zamiast ciężarówkami napędzanymi silnikami Diesla, tym mniejsza jest produkcja gazów cieplarnianych. Ponadto funkcjonujące połączenie lądowe jest ważnym warunkiem zapewnienia, że towary dotrą do odbiorcy w jak najkrótszym czasie. Oprócz niezawodności, w przyszłości coraz ważniejszym kryterium dla klientów logistyki będzie prawdopodobnie ślad węglowy w łańcuchu transportowym.