Pociągi Vulcano z Newagu znowu zaczną kursować pod Etną

Pociągi Vulcano z Newagu znowu zaczną kursować pod Etną

15 października 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy /pl.wikipedia.org
PODZIEL SIĘ

Za około miesiąc będzie można ponownie zobaczyć pociągi Vulcano na Kolei Circumetnea. W najbliższym tygodniu przewoźnik podpisze nową umowę o wartości 5,7 mln euro na czteroletnie utrzymanie pociągów, kończąc w ten sposób długotrwałą procedurę przetargową. Będzie to oznaczało powrót na 110 km linii kolejowej otaczającej Etnę czterech pojazdów Vulcano, zakupionych w latach 2015 - 2016 za 14 mln 800 tys. euro od polskiej firmy Newag, ale nieużywanych od marca 2020 roku właśnie z powodu wygaśnięcia umowy na utrzymanie.

Fot. pl.wikipedia.org

 

W specyfikacji przetargowej dotyczącej udzielenia zamówienia na utrzymanie, wydanej w pierwszej wersji w dniu 17 listopada 2020 r., a w drugiej w dniu 19 lutego 2021 r., Fce od początku określa, że wykonawca będzie wykonywał wszystkie czynności serwisowo - naprawcze w ramach systemu Full Service w celu utrzymania w pełnej sprawności spalinowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych dla linii wąskotorowej Ferrovia Circumetnea. Do obowiązków wykonawcy należeć będzie w szczególności wykonywanie przeglądów w celu usunięcia luki serwisowej powstałej w wyniku dwu i pół rocznego postoju pojazdów. Wykonawca, który ma wkrótce podpisać umowę, jest więc przede wszystkim odpowiedzialny za przywrócenie funkcjonalności pojazdów, co musi nastąpić w ciągu dwóch miesięcy dla pierwszego pojazdu i w ciągu kolejnego miesiąca dla każdego z kolejnych pojazdów, licząc od początku obowiązywania umowy. Wykonawca będzie naturalnie odpowiedzialny również za zapewnienie siły roboczej niezbędnej do prowadzenia działań konserwacyjnych oraz niezbędnych części zamiennych i materiałówy. I to właśnie dostępność części zamiennych, w opinii sysylijśkiego przewoźnika, może być najbardziej skomplikowanym punktem powrotu Vulcana do służby.

 

DMU 003 zatrzymał się na stacji Randazzo. Fot. pl.wikipedia.org

 

19 kwietnia 2010 Ferrovia Circumetnea podpisały z włoskim przedsiębiorstwem Costa Sistemi Ferroviari (CSF) ramową umowę na zaprojektowanie i dostawę nowoczesnych pojazdów spalinowych do obsługi 110-kilometrowej trasy kolejowej okrążającej wulkan Etna. Projekt pociągu przedstawiło włoskie Officine di Costamasnaga. CSF utracił płynność finansową i 1 maja 2013 został postawiony w stan likwidacji. 5 września 2013 Newag złożył syndykowi ofertę kupna projektu pojazdu oraz przeniesienia umowy na dostawę gotowych SZT dla Kolei Etneńskich. Propozycja musiała zostać zaakceptowana przez włoskie władze, co miało miejsce 3 grudnia 2013. Przeniesiona umowa wykonawcza na cztery pojazdy została podpisana przez zarządy Ferrovia Circumetnea z siedzibą w Katanii i nowosądecki Newag. Oferta mogła w ciągu czterech kolejnych lat zostać rozszerzona do 10 pojazdów.

1 grudnia 2017, dzień przed końcem opcji rozszerzenia zamówienia, FCE poinformowało o skorzystaniu z tego prawa i zamówieniu dodatkowych 4 sztuk pociągów, z czego jeden pojazd zamówiony był bezwarunkowo, a dostawa pozostałych trzech uzależniona została od uzyskania finansowania. Koszt jednego pociągu to 3 723 210 euro, a wartość całego zamówienia wynosi 14 892 840 euro.

Vulcano to wąskotorowy spalinowy zespół trakcyjny wyprodukowany przez NEWAG S.A. dla Ferrovia Circumetnea do obsługi szlaków wokół  wulkanu Etna na Sycylii. To nowoczesny, dwuczłonowy pojazd wyposażony w zintegrowany zespół napędowy „powerpack” z przekładnią elektryczną zaprojektowany specjalnie dla niego. Zaawansowane rozwiązania techniczne zastosowane w układach: napędowym, biegowym oraz oparcia nadwozia pojazdu pozwoliły na wyciszenie przedziału pasażerskiego. 

 

Vulcano na torach wokół Etny. Fot. NEWAG S.A.

 

Konfiguracja wnętrza przedziału pasażerskiego umożliwia eksploatacje pojazdu zarówno w ruchu miejskim jak i podmiejskim. Modyfikowalna  konfiguracja siedzeń pozwala na  optymalizację pojemności transportowej. Liczba miejsc siedzących wynosi 106 w tym 7 uchylnych  i może być zmieniana w zależności od potrzeb przewoźnika.

Pojazdy są w pełni klimatyzowane i przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Jeden człon wyposażony jest w toaletę z obiegiem hermetycznym, przystosowaną dla osób niepełnosprawnych (TSI PRM), a w strefie drzwi zewnętrznych znajdują się automatyczne podnośniki dla wózków.  W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zainstalowany został monitoring. Pojazd posiada wbudowany system zliczania pasażerów, system lokalizacji GPS oraz aktywny system wykrywania i gaszenia pożaru. Pojazdy wyposażone są również w nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz system interkom do kontaktu głosowego pomiędzy pasażerem i maszynistą. 

 

Wnętrze pojazdu Vulcano. Fot. Newag S.A.

 

W pojazdach zastosowano kabiny sterownicze z ergonomicznymi stanowiskami sterowniczymi oraz nowoczesnym wyposażeniem. Spalinowe zespoły trakcyjne poruszają się  z maksymalną  prędkością 100 km/h i są przystosowane do jazdy w trakcji wielokrotnej.