Laboratorium badawcze austriackiego PJM przeprowadza testy nowych pociągów nocnych Nightjet

Laboratorium badawcze austriackiego PJM przeprowadza testy nowych pociągów nocnych Nightjet

17 października 2022 | Źródło: PMJ / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Łącznie 33 Nightjety nowej generacji Viaggio Next Level firmy Siemens Mobility w niedalekiej przyszłości zapewnią komfortowe i jednocześnie przyjazne dla klimatu podróże w Europie Środkowej. PJM,  austriacki specjalista od systemów otrzymał zlecenie na całościowe zatwierdzenie nowo opracowanych wagonów osobowych we współpracy z ÖBB. PJM jest na pokładach wagonów jako akredytowane centrum testowe zgodnie z ISO/IEC 17025. Umowa w szczególności obejmuje zestawy kół pomiarowych, jak również badania homologacyjne w zakresie techniki jazdy, stabilności eksploatacyjnej, akustyki i aerodynamiki.

Fot. PJM

 

PJM, znana z dostarczania urządzeń pokładowych do monitorowania stanu wagonów towarowych oraz opracowania systemu automatyzacji testów hamulców pociągów towarowych, współpracuje z Austriackimi Kolejami Federalnymi (ÖBB) przy testach certyfikacyjnych wagonów nowych pociągów trakcyjnych z lokomotywą - Nightjet, budowanych przez Siemensa. W sumie 33 pociągi Nightjet nowej generacji zostały zamówione przez ÖBB.

PJM posiada akredytację laboratorium badawczego ISO/IEC 17025 i jest odpowiedzialne, w ramach wspólnego projektu z ÖBB, za testy dynamiczne i wykolejeniowe, a także za pomiary parametrów akustycznych i aerodynamicznych. Na potrzeby testowania wagonów Nightjet firma wyprodukowała sześć zestawów kołowych do pomiarów tensometrycznych, które zostały zamontowane pod wózkami pociągu testowego w zakładzie ÖBB w Wiedniu. Pociąg od jesieni 2021 roku wykonuje jazdy próbne w całej sieci ÖBB, w tym na wysokościach rzędu 1000 metrów nad poziomem morza.

 

Sześć zestawów kołowych do pomiarów tensometrycznych. Fot. PJM.

 

Badania akustyczne zakończą badania homologacyjne. "W przypadku tak rozległego projektu jak ten, to przede wszystkim nasza wiedza z zakresu techniki pomiarowej i doświadczenie w łączeniu wszystkich specjalistycznych dziedzin potwierdzają swoją wartość. Istotna jest również nasza elastyczność i rutyna, którą zdobyliśmy dzięki licznym projektom międzynarodowym. Ze względu na pogodę zawsze dochodzi do zmian w procedurach, na przykład podczas testów w zimie na Arlbergu na wysokości 1000 m n.p.m. - wyjaśnia Martin Joch, prezes PJM. "W dużych projektach niezmiernie ważna jest również współpraca z partnerami projektu. Współpraca z grupą pomiarową ÖBB układa się znakomicie."

Nightjety są przeznaczone do środkowoeuropejskich podróży długodystansowych. Podczas opracowania nowej koncepcji pojazdów szczególną uwagę zwrócono na komfort, wystrój wnętrz i atmosferę. Szczególnie spokojną pracę zapewniają wózki w specjalnie zaprojektowanej lekkiej konstrukcji.

 

Jazda testowa nowego pociągu Nightjetta ÖBB. Fot. ÖBB