Zielone światło dla cyfrowego automatycznego sprzęgu (DAK) dla wagonów towarowych

Zielone światło dla cyfrowego automatycznego sprzęgu (DAK) dla wagonów towarowych

18 października 2022 | Źródło: Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Cyfrowy sprzęg automatyczny (DAK) ułatwia i przyspiesza kolejowy transport towarowy w Europie. Przyspiesza obsługę, eksploatację i obieg - w końcu pociągi towarowe mogą jeździć szybciej. Aby to osiągnąć, do 2030 roku około 500 000 wagonów towarowych w całej Europie musi zostać wyposażonych w DAK.

Fot. DB AG

Aby to osiągnąć, Deutsche Bahn polega nie tylko na doposażeniu własnych warsztatów, ale także na zainstalowaniu DAK w warsztatach typu pop-up. Za pomocą tych mobilnych namiotów warsztatowych można w krótkim czasie wyposażyć wagony towarowe w nową technologię w pobliżu miejsc ich użytkowania, na przykład u klientów przemysłowych. Celem jest stworzenie tymczasowych i dodatkowych możliwości przebudowy oraz skrócenie czasu nieobecności wagonów towarowych u klientów. Pierwszy test praktyczny został pomyślnie zakończony przez wiodącą europejską kolej towarową, DB Cargo, w Bremie.

"Cyfrowy sprzęg automatyczny udowodnił swoje działanie w praktyce podczas próbnych przejazdów przez Europę. Teraz chodzi o znalezienie rozwiązań, jak szybko i sprawnie zainstalować DAK w wagonach towarowych. Dzięki naszemu innowacyjnemu podejściu w postaci warsztatów pop-up udowodniliśmy, że jest to możliwe. W zaledwie kilku krokach zamieniliśmy analogowy wagon towarowy w cyfrowy i inteligentny. Dzięki mobilnym warsztatom będziemy mogli w krótkim czasie dostosować tysiące wagonów towarowych do cyfrowej przyszłości." - mówi Dr Sigrid Nikutta, członek zarządu DB ds. transportu towarowego.

 

Fot. DB AG / Oliver Lang

 

Przy wprowadzaniu DAK należy zapewnić działanie pomimo dwóch niekompatybilnych systemów sprzęgających (sprzęgło śrubowe kontra DAK). W tym celu wagony towarowe są najpierw wstępnie wyposażane w "DAK ready" podczas normalnych wizyt w warsztacie. Następnie konwersja na DAK zostanie przeprowadzona w kilku prostych krokach - podobnie jak "podejście plug & play" - w warsztatach pop-up. W tym celu Deutsche Bahn planuje wraz z firmami partnerskimi utworzyć 150 lokalizacji pop-up w całej Europie.

DAK przyspiesza manewry, zwiększa przepustowość stacji przeładunkowych i zwiększa przepustowość istniejącej infrastruktury kolejowej. W przypadku DAK wagony towarowe są po raz pierwszy wyposażone w ciągłe linie zasilania i transmisji danych. Szczególnie wzmacnia transport jednowagonowy jako ekologiczną alternatywę dla samochodów ciężarowych.
Od 2023 roku DB Cargo zamierza wstępnie wyposażyć swoje wagony towarowe do montażu DAK w ramach regularnych wizyt w warsztatach.

O DB Cargo: 

DB Cargo AG to dział przewozów towarowych Deutsche Bahn i wiodąca kolej towarowa w Europie. Ponad 30 000 pracowników przeprowadza około 20 000 pociągów tygodniowo przez 18 krajów w Europie i Chinach. Roczna wydajność operacyjna zastępuje do 22 milionów przejazdów samochodów ciężarowych. Pociągi towarowe DB Cargo już teraz oszczędzają środowisku siedem milionów ton CO₂.
Około 60 procent przewozów kolejowych przekracza co najmniej jedną granicę państwową, a więc odbywa się w obrębie Europy. DB Cargo ma najwyższą wydajność przewozową w Europie i - z około 4.200 - najwięcej połączeń z klientami. Z około 78 000 wagonów towarowych i 2 700 lokomotywami DB Cargo dysponuje największą flotą kolejową w Europie.