Cztery firmy złożyły oferty w przetargu ogłoszonym przez polskiego narodowego przewoźnika regionalnego POLREGIO na planowaną dostawę 200 pociągów elektrycznych w ramach budżetu wynoszącego 6,05 mld zł.
Wszystkie oferty złożone przez producentów taboru kolejowego pod względem wartości przekraczają szacowaną wartość zamówienia: Stadler - 10,9 mld zł, NEWAG - 10,76 mld zł, PESA Bydgoszcz - 9,94 mld zł, FPS H. Cegielski - 7,16 mld zł.
POLREGIO planuje zawarcie umów ramowych z wykonawcami wybranymi w wyniku przetargu elektronicznego na okres 3 lat. Umowa ramowa przewiduje dostawę taboru w następującym stosunku: 60 pociągów elektrycznych o liczbie miejsc siedzących od 130 do 160 oraz 140 pociągów elektrycznych o liczbie miejsc siedzących co najmniej 210.
Wraz z dostawą ww. pojazdów wykonawca będzie zobowiązany:
- udzielić licencji do dokumentacji niezbędnej do utrzymania pojazdów na poziomie od P1 do P5;
- dostarczyć wyprawkę dla każdego z pojazdów;
- przeszkolić pracowników zamawiającego w zakresie obsługi i eksploatacji pojazdów;
- realizować zobowiązania gwarancyjne.
POLREGIO przewiduje udzielenie głównych zamówień na zakup taboru w czerwcu 2023 r., a dostawy pociągów elektrycznych mają być zrealizowane w ciągu 36 miesięcy,
Do sfinansowania zakupu taboru POLREGIO zamierza wykorzystać dostępne fundusze unijne oraz programy regionalne.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik w Polsce. Co dzień na tory wyjeżdża około 1,5 tys. pociągów uruchomianych na zlecenie samorządów wojewódzkich. W ciągu roku z usług przewoźnika korzysta około 72 mln pasażerów. Udział spółki w rynku kolejowych przewozów pasażerskich to blisko 27%. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., posiadająca 50% i jeden udział.
W czasie pandemii POLREGIO, podobnie jak wszyscy czołowi polscy przewoźnicy pasażerscy, stanęła w obliczu znacznego spadku ruchu: o 33,1 mln osób w 2020 r. w stosunku do 2019 r., czyli o jedną trzecią. Pomimo tego spadku POLREGIO zwiększyło swój udział w rynku o 0,1 punktu procentowego do 26,6 % w 2020 r. w porównaniu do 2019 r.