České dráhy wprowadzają ČD Night i nowe nocne połączenie Praga - Zurych

České dráhy wprowadzają ČD Night i nowe nocne połączenie Praga - Zurych

25 października 2022 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Transport nocny przeżywa w Europie swój renesans. Na liniach europejskich pojawiają się nowe usługi nocne, budowane lub modernizowane są wagony sypialne, a coraz więcej krajów finansuje usługi nocne jako obowiązkową usługę publiczną. Nocne usługi dalekobieżne są postrzegane jako przyjazna dla środowiska alternatywa dla podróży lotniczych oraz jako wygodny środek transportu na duże odległości. České dráhy aktywnie uczestniczą w tym rozwoju. Modernizują swoje wagony, poprawiają usługi i poszerzają ofertę połączeń.

Fot. České dráhy

 

"Chcemy też dać dodatkowy impuls transportowi nocnemu. Dlatego stworzyliśmy nową markę dla usług nocnych podróży. Na podstawie badania przeprowadzonego wśród pasażerów i pracowników stworzyliśmy nową markę ČD Night, pod którą nasi klienci znajdą wszystkie informacje związane z podróżami z noclegiem." - mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD i dodaje - "Obecnie inwestujemy 246 milionów koron w modernizację dziewięciu wagonów sypialnych WLABmee i takiej samej liczby wagonów kuszetkowych Bcmz. I nawet jeśli nie wszystko idzie zgodnie z planem, to już dziś możemy zaprezentować konkretne zmiany. Na przykład w wagonach sypialnych wymieniono elementy łóżek, zainstalowano nowe oświetlenie LED, odnowiono okładziny ścienne, sanitariaty, prysznice, a także zainstalowano gniazda do elektroniki podróżnej i sieć Wi-Fi."

Podczas modernizacji wagonów sypialnych WLABmee w Škoda Pars Šumperk na nowo zaprojektowano również kącik higieniczny w przedziałach, gdzie umywalka jest umieszczona jako część szafki toaletowej. W wagonach montowane są nowe rolety, do łóżek dodawane są uchwyty na napoje i dokonywane są inne drobne modyfikacje. Zamontowano nowe urządzenia Wi-Fi oraz zewnętrzne tablice informacyjne. Jednocześnie wagony przechodzą gruntowne naprawy okresowe. Obecnie ČD dysponuje 6 zmodernizowanymi wagonami, a pozostałe są dostarczane do modernizacji w warsztatach w Šumperku, która powinna zakończyć się w miesiącach zimowych. Obecnie są one wdrażane na przykład na połączeniach z Koszycami, Popradem i Budapesztem.

 

Wagon sypialny ČD. Fot. České dráhy

 

Z Pragi do Badenii i Szwajcarii z nowym serwisem Canopus

"Rozwijamy też z partnerami zagranicznymi nowe linie transportu nocnego. Z nowego rozkładu jazdy dodajemy nocne połączenie z Pragi do Budapesztu, Koszyc i Humennego, Krakowa i Warszawy lub Zurychu przez Austrię, co zapewni bezpośredni transport nocny z Czech i sąsiedniej Saksonii w południowo-zachodnich Niemczech do regionu Baden oraz do Bazylei i Zurychu w Szwajcarii. Dzięki temu poprawia się również dostępność francuskiej Alzacji, a dzięki przesiadkom na inne połączenia można wygodnie dotrzeć pociągiem w każdy rejon Szwajcarii - przedstawia nowe połączenie Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca ds. transportu pasażerskiego ČD.

Pociąg będzie kursował na naszym terenie w kategorii EuroCity pod nazwą Canopus i wyruszy z Pragi o godzinie 18:25. Zatrzyma się w Pradze-Holešovicach, Ústí nad Labem (19:39), Děčínie (20:01) i dalej przez Drezno i Lipsk. Wczesnym rankiem dotrze do Frankfurtu nad Menem (3:46), Mannheim (4:39), Karlsruhe (5:07) i dalej pojedzie do Baden-Baden (5:26), Offenburga (5:45), Freiburga (Breisgau) Hbf (6:17), Bazylei Bad Bf (6:56), Bazylei SBB (7:20) i dotrze do Zurychu o 9:05. W przeciwnym kierunku odjedzie z Zurychu o 19:59, a pasażerowie mogą wsiadać w Basel SBB (21:13), Basel Bad Bf (21:22), Freiburg (Breisgau) Hbf (21:58), Offenburg (22:31), Karlsruhe Hbf (23:07), Mannheim Hbf (23:42) i Frankfurt am Main Hbf (00:52). W godzinach porannych połączenie zatrzyma się w Lipsku (4:44-5:54), Dreźnie (7:05), Decinie (7:54), Ústí nad Labem (8:16), Pradze-Holešovicach i dotrze na Dworzec Główny w Pradze o 9:35.

W głównych węzłach przesiadkowych, takich jak Karlsruhe, Basel SBB lub Zurich HB, można będzie przesiąść się na połączenia do różnych miejsc w Szwajcarii, ale także np. do Mediolanu we Włoszech. Połączenia można również realizować z międzynarodowym lotniskiem we Frankfurcie, głównym europejskim węzłem lotów międzykontynentalnych.

 

Przedział w wagonie sypialnym ČD. Fot. České dráhy

 

"Canopus zaoferuje komfort podróży na poziomie międzynarodowej sieci EuroNight. Pasażerowie mają do wyboru standardowy przedział sypialny z umywalką i wspólnym prysznicem dla jednej do trzech osób lub komfortowy przedział Deluxe z osobną kabiną higieniczną jak w hotelu. Będzie też Klasa Turystyczna Leżakowa, gdzie w przedziale jest miejsce dla maksymalnie 6 pasażerów, a także zaproponujemy samochód z miejscami siedzącymi i transport rowerów. W ramach usługi pojawi się również niewielka oferta gastronomiczna - dodaje Jiří Ješeta. 

Na połączeniu Canopus, podobnie jak na innych połączeniach nocnych, tanie bilety będą oferowane w wagonie sypialnym od 2 234 CZK, a w wagonie kuszetkowym od 1 732 CZK.

Pociąg Canopus będzie obsługiwany przez ČD we współpracy z kolejami partnerskimi ÖBB, SBB i DB. Jego nazwa nawiązuje do tradycji nadawania pociągom nocnym nazw ciał niebieskich i konstelacji, które można obserwować na nocnym niebie. Ponadto, w przeszłości pociąg o tej samej nazwie łączył Pragę z Europą Zachodnią.

Canopus jest najjaśniejszą gwiazdą w gwiazdozbiorze Strzały Okrętu. Jest to efektowny żółtawy supergigant o promieniu 65 promieni słonecznych, znajdujący się w odległości około 310 lat świetlnych, w południowym gwiazdozbiorze Łódki Keel (Carina). Jest to druga po Syriuszu najjaśniejsza gwiazda na niebie. Znajduje się ona w pobliżu południowego bieguna ekliptyki i służy do naprowadzania sond kosmicznych. Gwiazda została nazwana na cześć dowódcy greckiej floty, króla Menelaosa. Około 1200 r. p.n.e. spartanie wracali z porwaną Heleną z Troi, a ich dowódca Kanopus założył w delcie Nilu miasto, które nazwano jego imieniem (obecnie znajduje się ono pod morzem w pobliżu Aleksandrii). Nad południowym horyzontem świeciła wówczas jasna gwiazda, którą Spartanie nazwali tak samo.

 

 

Nocne pociągi z Czech do Europy

W rozkładzie jazdy z 2023 roku ČD i jej partnerzy będą obsługiwać 10 całorocznych połączeń nocnych i 3 połączenia sezonowe. Na pięciu trasach będą świadczyć usługi w swoich wagonach sypialnych i kuszetkach. Na trasach Praga - Poprad-Tatry / Koszyce / Humenné zaoferują również tradycyjny pociąg samochodowy. W Czechach pociągi nocne obsługują ponad dwa tuziny miejscowości i oferują całoroczną podróż do ponad 60 miejsc w Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Polsce, Słowacji i na Węgrzech. Uzupełniają je kierunki sezonowe, głównie nad Bałtykiem w Polsce.

Usługi na pokładzie wagonów sypialnych i kuszetkowych Kolei Czeskich świadczy JLV. "Nasi stewardzi dbają o pasażerów w pociągach nocnych od momentu wejścia na pokład do stacji docelowej. Pomagają im w zakwaterowaniu i oferują poczęstunek. Rano zapewniają wczesną pobudkę i serwują śniadanie, które jest wliczone w cenę usługi w wagonach sypialnych i może być zakupione przez pasażerów w wagonach sypialnych". - wyjaśnia Bohumír Bárta, dyrektor generalny JLV i dodaje. "Kuszetki sypialne są wyposażone w prześcieradła, poduszki, koce i czystą pościel. Możemy również świadczyć inne usługi, takie jak przygotowanie lekkiego obiadu dla pasażerów, po wcześniejszym zamówieniu bezpośrednio w naszej firmie."

Dla wygodnego podróżowania pociągami nocnymi dostępne są bilety Early Europe. Te przykładowe ceny obejmują własny transport, rezerwację miejsca i pełną obsługę na pokładzie wagonu sypialnego lub kuszetki. Podróż w trzyosobowym przedziale sypialnym z Pragi do Warszawy kosztuje teraz od 1 079 CZK, z Pragi do Budapesztu od 1 004 CZK, z Pragi do Zurychu przez Linz od 1 381 CZK, a z Pragi do Koszyc od 828 CZK. Podróż w sześcioosobowym przedziale lie-flat z Pragi do Popradu będzie kosztować od 578 koron (ceny aktualne w październiku 2022).

 

Schemat całorocznych i sezonowych połączeń ČD

 

Całoroczne relacje nocne obsługiwane przez wagony ČD

Praga - Pardubice - Kraków - Warszawa,
Praga - Pardubice - Żylina - Liptowski Mikulasz - Poprad-Tatry - Koszyce - Humenné (pociąg autokarowy),
Praga - Bratysława - Štúrovo - Budapeszt,
Praga - Czeskie Budziejowice - Innsbruck - Buchs (SG) - Zurych,
Praga - Ústí nad Labem - Drezno - Frankfurt - Bazylea SBB - Zurych. 

Całoroczne połączenia nocne obsługiwane przez wagony kolei partnerskich

Graz - Wien - Břeclav - Bohumín - Wrocław - Berlin,
Graz - Wien - Břeclav - Bohumín - Kraków - Warszawa,
Budapeszt - Bratysława - Břeclav - Bohumín - Kraków - Warszawa,
Budapeszt - Bratysława - Břeclav - Bohumín - Wrocław - Berlin,
Praga - Brno - Koszyce.

Sezonowe usługi nocne wykonywane w wagonach sypialnych i kuszetkach kolei partnerskich

Bohumín - Gdańsk - Gdynia - Hel,
Bohumin - Gdańsk - Gdynia - Łeba,
Bohumín - Poznań - Białogard - Kołobrzeg.

 

Przedział w wagonie sypialnym ČD. Fot. České dráhy

 

Wagony sypialne i kuszetki Kolei Czeskich

Typ WLABmz jest wagonem sypialnym przeznaczonym dla maksymalnie 36 pasażerów i może być eksploatowany na liniach o prędkości maksymalnej 200 km/h. Oprócz normalnych przedziałów sypialnych oferuje również przedziały Deluxe z prywatną łazienką. Jest w eksploatacji np. na liniach z Pragi do Zurychu, Warszawy, Koszyc i Humennego. České dráhy eksploatują 12 wagonów. Są one wyposażone m.in. w klimatyzację, prysznic, Wi-Fi i gniazdka 230 V. 

Typ WLABmee to wagon sypialny dla maksymalnie 30 pasażerów. Może być rozmieszczony na liniach o maksymalnej prędkości 160 km/h. České dráhy eksploatują 9 wagonów, m.in. na liniach z Pragi do Popradu, Koszyc i Budapesztu. Są one wyposażone m.in. w klimatyzację, prysznic, Wi-Fi, gniazdka 230 V i porty USB.

Typ Bcmz to wagon sypialny dla maksymalnie 54 pasażerów. Może być rozmieszczony na liniach o maksymalnej prędkości 160 km/h. Wagony były pierwotnie eksploatowane przez Koleje Austriackie ÖBB. České dráhy eksploatują 9 wagonów, w sezonie letnim będą one kursować np. do Budapesztu czy Warszawy. Po modernizacji wyposażone są m.in. w klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka 230 V i porty USB.