Pierwsze sześć z dziesięciu zamówionych przez PKP Intercity w CZ LOKO lokomotyw już w Polsce.

Pierwsze sześć z dziesięciu zamówionych przez PKP Intercity w CZ LOKO lokomotyw już w Polsce.

26 października 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dzisaj w nocy do Polski wjechało pierwsze sześć z dziesięciu zamówionych przez PKP Intercity u czeskiego producenta CZ LOKO lekkich spalinowych lokomotyw manewrowych EffiShunter 300, które w Polsce mają oznaczenie SM60. Są to maszyny o numerach SM60-01 do SM60-06. Jak dowiedział się Kurier Kolejowy lokomotywy SM60-05 i SM60-06 zostały odłączone ze składu prowadzonego przez EP07 w Katowicach, skąd udały się w dalszą drogę do Krakowa, a pozostałe cztery jadą do Warszawy na Olszynkę Grochowską gdzie powinny dotrzeć po godzinie 17.00. Mogą poruszać się z maksymalna prędkościa do 60 km /h.

Fot. Piotr Marciniak

 

Lekkie lokomotywy spalinowe będą służyć do pracy manewrowej i zestawiania składów wagonowych przewoźnika na bocznicach Zakładów PKP Intercity. Wartość zamówienia wynosi 39,1 mln zł netto. W ramach kontraktu CZ Loko zobowiązane było przeszkolić pracowników przewoźnika z obsługi lokomotyw. Czeski producent taboru udzielił także czteroletniej gwarancji i rękojmi na wyprodukowane pojazdy.

 

Skład złożony z sześciu maszyn SM60 dla PKP Intercity w czeskim Boguminie tuż przed wjazdem do Polski.
Fot. Piotr Marciniak

 

Nie są to pierwsze lokomotywy CZ LOKO dostarczone polskiemu operatorowi, gdyż pierwsza pionierska lokomotywa to 794 014, wyprodukowana dla warszawskiego metra w 2019 roku. Lokomotywa manewrowa dostarczona do Warszawy do STP Kabaty 28 sierpnia  2019 roku po uzyskaniu przez producenta świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu i skompletowaniu niezbędnej dokumentacji, rozpoczęła pracę na STP. Nowa dwuosiowa lokomotywa manewrowa o maksymalnej prędkości 40 km/h została przeznaczona do lekkich prac manewrowych na bocznicach oraz transportu pojazdów metra. Masa służbowa lokomotywy typu 794 to 30 ton. Jej długość to 7980 mm, a szerokość 3500 mm. Moc silnika spalinowego Caterpillar C13 wynosi 328 kW.

W przeciwieństwie do starszych modeli EffiShunter 300, maszyny dla PKP Intercity wyposażone są w silnik C13 CAT, spełniający bardziej rygorystyczne normy emisji Stage V.

 

Skład złożony z sześciu maszyn SM60 dla PKP Intercity w czeskim Boguminie tuż przed wjazdem do Polski.
​Fot. Piotr Marciniak

 

Zakup 10 lokomotyw manewrowych to element realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży.

 

Skład złożony z sześciu maszyn SM60 dla PKP Intercity w Katowicach.
​Fot. Dalibor Palko.