Dzisaj w nocy do Polski wjechało pierwsze sześć z dziesięciu zamówionych przez PKP Intercity u czeskiego producenta CZ LOKO lekkich spalinowych lokomotyw manewrowych EffiShunter 300, które w Polsce mają oznaczenie SM60. Są to maszyny o numerach SM60-01 do SM60-06. Jak dowiedział się Kurier Kolejowy lokomotywy SM60-05 i SM60-06 zostały odłączone ze składu prowadzonego przez EP07 w Katowicach, skąd udały się w dalszą drogę do Krakowa, a pozostałe cztery jadą do Warszawy na Olszynkę Grochowską gdzie powinny dotrzeć po godzinie 17.00. Mogą poruszać się z maksymalna prędkościa do 60 km /h.
Lekkie lokomotywy spalinowe będą służyć do pracy manewrowej i zestawiania składów wagonowych przewoźnika na bocznicach Zakładów PKP Intercity. Wartość zamówienia wynosi 39,1 mln zł netto. W ramach kontraktu CZ Loko zobowiązane było przeszkolić pracowników przewoźnika z obsługi lokomotyw. Czeski producent taboru udzielił także czteroletniej gwarancji i rękojmi na wyprodukowane pojazdy.
Nie są to pierwsze lokomotywy CZ LOKO dostarczone polskiemu operatorowi, gdyż pierwsza pionierska lokomotywa to 794 014, wyprodukowana dla warszawskiego metra w 2019 roku. Lokomotywa manewrowa dostarczona do Warszawy do STP Kabaty 28 sierpnia 2019 roku po uzyskaniu przez producenta świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu i skompletowaniu niezbędnej dokumentacji, rozpoczęła pracę na STP. Nowa dwuosiowa lokomotywa manewrowa o maksymalnej prędkości 40 km/h została przeznaczona do lekkich prac manewrowych na bocznicach oraz transportu pojazdów metra. Masa służbowa lokomotywy typu 794 to 30 ton. Jej długość to 7980 mm, a szerokość 3500 mm. Moc silnika spalinowego Caterpillar C13 wynosi 328 kW.
W przeciwieństwie do starszych modeli EffiShunter 300, maszyny dla PKP Intercity wyposażone są w silnik C13 CAT, spełniający bardziej rygorystyczne normy emisji Stage V.
Zakup 10 lokomotyw manewrowych to element realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży.