Finał prac przy kolejowym moście przed granicą w Kostrzynie

Finał prac przy kolejowym moście przed granicą w Kostrzynie

26 października 2022 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Remont kolejowego mostu na Warcie w Kostrzynie nad Odrą zbliża się do końca. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. m.in. dodatkowy tor, zapewni większe możliwości połączeń. Zakończenie prac finansowanych ze środków budżetowych za ok. 26 mln zł planowane do końca 2022 r.

Fot. PKP PLK

Inwestycja umożliwi przejazd większej liczby pociągów przez granicę polsko-niemiecką. Remont ponad czterystumetrowej przeprawy nad Wartą, to także odbudowa drugiego toru - niewykorzystywanego od 2011 r. Likwidacja „wąskiego gardła” zwiększy przepustowość mostu, co pozwoli na przygotowanie lepszej oferty podróży i dogodniejszych warunków dla przewozu towarów na odcinku Kostrzyn nad Odrą - Küstrin-Kietz. Po zakończeniu prac pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. To dwukrotnie szybciej niż przed pracami. Wyposażone w system elektrycznego ogrzewania rozjazdy, zapewnią sprawne przejazdy także w trudnych warunkach zimowych.

Finał prac, to układanie nowych torów na moście oraz zabudowa nowych rozjazdów i torów na kilkusetmetrowym odcinku między mostem a stacją Kostrzyn nad Odrą. Obiekt zyskał nowe stalowe elementy, usztywniające i wzmacniające konstrukcję, tzw. stężenia i poprzecznice. Konstrukcje zostały zabezpieczony przed korozją. W podporach i przyczółkach mostu uzupełniono m.in. ubytki cegieł, kamienia i betonu.

W ramach realizowanych prac remontowany jest także wiadukt kolejowy nad ul. Niepodległości, w pobliżu stacji Kostrzyn nad Odrą. Wzmocniono konstrukcję obiektu. Ułożono nowe tory i przygotowano odwodnienie.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana jest za ok. 26 mln zł (netto) ze środków budżetowych w ramach zadania „Modernizacja mostu kratowego linia nr 203 Tczew – Kostrzyn km 341,375 na podstawie projektu wykonanego przez wykonawcę robót”, które jest częścią projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Zakończenie robót planowane jest w IV kw. 2022 r.

Tzw. „most berliński” w Kostrzynie nad Odrą to ważny obiekt na linii kolejowej Tczew – Kostrzyn (linia nr 203). Przeprawa na Warcie prowadzi do granicy polsko-niemieckiej. Czteroprzęsłowy most, z kratownicowymi i żelbetowymi przęsłami, o długości 410 m został wybudowany w 1952 r.

Nowe tory między dwoma rzekami

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skoordynowały remont mostu na Warcie z realizowaną przez stronę niemiecką (DB Netz) przebudową przeprawy kolejowej na Odrze, między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz. Prace uwzględniły także inwestycję prowadzoną przez Wody Polskie, która jest efektem podpisanego w 2019 r. porozumienia między PLK a PGW Wody Polskie, w ramach którego strony zobowiązały się do współpracy w zakresie przebudowy torów do nowego mostu granicznego na linii Tczew – Kostrzyn. Obiekt będzie miał wysokość zapewaniającą właściwe warunki transportu rzecznego, wymaganego do uzyskania V klasy żeglowności. Zwiększą się możliwości komunikacyjne na rzece i wzrośnie bezpieczeństwo mieszkańców – wyższa przeprawa ułatwi w sezonie zimowym prowadzenie akcji lodołamania.

Do czasu zakończenia prac przez stronę niemiecką, planowanych obecnie do poł. 2023 r., na odcinku między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa.