Już w najbliższą sobotę w Szwajcarii próba bicia rekordu świata w długości pociągu pasażerskiego.

Już w najbliższą sobotę w Szwajcarii próba bicia rekordu świata w długości pociągu pasażerskiego.

27 października 2022 | Źródło: Rhätische Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Koleje Retyckie (RhB) spróbują uruchomić najdłuższy na świecie pociąg pasażerski na trasie wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO z tunelu Albula w miejscowości Preda do słynnego na całym świecie wiaduktu Landwasser tuż za Filisur. W ciągu kilku dni na początku sierpnia sprzedano łącznie 3 000 biletów na publiczną imprezę w Bergün. Próba bicia rekordu świata będzie transmitowana na żywo przez partnera medialnego Blick TV. 

Fot. Rhätische Bahn

 

W najbliższą sobotę, 29 października br., RhB uruchomi na linii Albula 25 czterowagonowych zespołów trakcyjnych Capricorn. Rekordowy pociąg o długości 1,91 km ustawi się jak sznur pereł w tunelu Albula w nocy z piątku na sobotę i w sobotę rano. Próba rozpocznie się o godz. 14.00 w miejscowości Preda, gdzie pociąg będzie wyjeżdżał z tunelu przez około cztery minuty. Będzie poruszał się z prędkością od 30 do 35 km/h po mostach i przez tunele spiralne. Około godziny 14.25 rekordowy pociąg zatrzyma się na dziesięć minut w Bergün, by około godziny 15.15 dotrzeć do celu, spektakularnego przejazdu przez wiadukt Landwasser. Następnie rekordowy pociąg zostanie ostrożnie zdemontowany na poszczególne zespoły trakcyjne Capricorn, które potem powrócą do regularnych przewozów. Od niedzieli, 30 października 2022 roku znów będzie obowiązywał normalny rozkład jazdy.

Przy wyjeździe z Bergün powstanie strefa festiwalowa, a dostęp do namiotu festiwalowego z programem rozrywkowym będzie możliwy tylko dla 3.000 gości, którym udało się zdobyć bilet na początku sierpnia. Na terenie festiwalowym producent modeli kolejowych firma Märklin zaprezentuje rekordowy pociąg świata zestawiony z 25 modeli LGB Capricorn. Ta makieta pociągu w formacie 1:22,5 będzie miała długość około 80 metrów. Sama próba bicia rekordu świata będzie transmitowana przez Blick TV (www.blick.ch) z programem trwającym około dwóch godzin. Próbę bicia rekordu świata będzie można śledzić na żywo na dużym ekranie zewnętrznym w Bergün. I wreszcie, livestream będzie można zobaczyć także na otwarciu nowego kompleksu kinowego w Chur. 

Próba ustanowienia rekordu kolejowego w liczbach:

  • Trasa z Preda do Alvaneu ma długość 24 930 metrów.
  • 789,4 m n.p.m. (Preda = 1 788,7 m n.p.m.; Alvaneu = 999,3 m n.p.m.).
  • Rekordowy pociąg przejedzie przez 48 mostów i 22 tunele.
  • Największym wiaduktem na trasie rekordu świata jest znany na całym świecie wiadukt Landwasser tuż za Filisur, o długości 142 metrów i wysokości 65 metrów.
  • Najdłuższym tunelem na trasie rekordu świata jest tunel Greifenstein tuż przed Filisur liczący 698 metrów.
  • W teście rekordu świata generuje 4 000 kWh energii hamowania (rekuperacji).
  • Rekordowy w skali światowej pociąg będzie poruszał się z prędkością od 30 do 35 km/h.
  • Pociąg zestawiony będzie z 25 czterowagonowych jednostek Capricorn i będzie miał łącznie 1,91 km długości.
  • Masa rekordowego pociągu wyniesie około 2 990 ton.
  • Łączność wewnątrz pociągu zapewnia Obrona Cywilna poprzez telefon polowy o długości prawie 2 kilometrów.
  • Do obsługi pociągu oddelegowanych zostanie siedmiu maszynistów i 21 inżynierów.

"Szwajcaria to kraj kolejowy jak żaden inny. W tym roku obchodzimy 175-lecie kolei szwajcarskich. Dzięki tej próbie bicia rekordu świata RhB i jego partnerzy chcą wnieść swój wkład i dokonać przejazdu, który nigdy wcześniej nie został wykonany - powiedział szef RhB Renato Fasciati.