Miliony zainwestowane w Eisenhüttenstadt pozwalają uruchomić neutralne dla klimatu łańcuchy dostaw.

Miliony zainwestowane w Eisenhüttenstadt pozwalają uruchomić neutralne dla klimatu łańcuchy dostaw.

29 października 2022 | Źródło: Deutsche Bahn
PODZIEL SIĘ

Na drodze do produkcji stali wolnej od CO₂ firma DB Cargo AG wraz z wiodącym na świecie koncernem stalowym i górniczym ArcelorMittal osiągnęła kamień milowy w dziedzinie ekologicznej logistyki. Dzięki najnowocześniejszym, częściowo zautomatyzowanym instalacjom rozładunkowym w hucie Eisenhüttenstadt (Brandenburgia) środowisko naturalne jest jeszcze lepiej chronione przed cząstkami stałymi i emisjami. Jednocześnie lżejsze wagony i specjalne kontenery zapewniają jeszcze bardziej efektywne wykorzystanie pociągów towarowych. Ponad 90 procent potrzebnych surowców można dostarczyć w ten przyjazny dla klimatu sposób. Dla największego zakładu wielkopiecowego we wschodnich Niemczech oznacza to większą wydajność i zgodność z zasadami ochrony środowiska.

 

Fot. Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

 

Innowacyjne wagony towarowe, lekkie, wyjmowane kontenery i duże terminale rozładunkowe z urządzeniami odciągowymi dosłownie zmieniają klimat pracy w Eisenhüttenstadt. Materiały wsadowe do produkcji stali takie jak ruda, koks i wapień mogą być przenoszone prawie bez tworzenia się pyłu. W przyszłości w ten sposób będzie również transportowane "zielone żelazo gąbczaste", wstępny produkt do neutralnej dla klimatu produkcji stali.

Automatyzacja procesu rozładunku już teraz wpływa na zmniejszenie emisji. Dla nowoczesnej logistyki kolejowej DB Cargo zainwestowało w wielofunkcyjne podwójne wagony i specjalne kontenery austriackiego producenta Innofreight, który zaprojektował również system rozładunkowy. Nowe urządzenia optymalizują objętość załadunku i zwiększają ładowność jednego pociągu nawet o 20 procent. Przy tej samej wielkości przewozu trzeba uruchomić mniej pociągów towarowych. Efekt uboczny: dostawa surowców jest szybsza i zmniejsza się nakład pracy manewrowej na budowie.

 

Fot. Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

 

Jako największy na świecie koncern stalowy i wydobywczy, ArcelorMittal postawił sobie za cel przewodzenie zmianom na rzecz neutralnego klimatycznie przemysłu stalowego. W ramach inicjatywy XCarb®, w ramach której wszystkie działania związane z dekarbonizacją są połączone, Grupa zobowiązała się do drastycznego zmniejszenia emisji CO₂ i zaoszczędzenia ponad 35 procent CO₂ w całej Europie do 2030 roku. Do 2050 roku cała produkcja na świecie ma być neutralna dla klimatu.

Zaopatrzenie zakładów i łańcuch dostaw są istotnym elementem równowagi klimatycznej, zwłaszcza w przypadku stali. Firma ArcelorMittal planuje kolejne inwestycje w Eisenhüttenstadt, na przykład, planowane jest wybudowanie dwóch elektrycznych pieców łukowych do produkcji stali surowej na bazie złomu pochodzącego z recyklingu oraz żelaza gąbczastego produkowanego z wykorzystaniem zielonego wodoru. Żelazo gąbczaste ma być początkowo transportowane koleją z zakładu planowanego przez ArcelorMittal w Bremie do obiektów rozładunkowych w Eisenhüttenstadt.

 

Fot. Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

 

Dr Volker Wissing, federalny minister transportu i infrastruktury cyfrowej - "Aby osiągnąć nasze cele w zakresie emisji, przemysł musi zorganizować całą swoją działalność w sposób neutralny dla klimatu. Jest oczywiste, że bez przyjaznego dla środowiska transportu i silnych kolei nie może istnieć przemysł neutralny dla klimatu. Szczególną rolę mają tu do odegrania producenci tak energochłonnych materiałów podstawowych jak stal, bo są one potrzebne do bardzo wielu produktów codziennego użytku. Bezwzględnie konieczne jest, aby przedsiębiorstwa kontynuowały swoje plany przestawienia się na czyste procesy produkcyjne pomimo kryzysu energetycznego. Robimy wszystko, co możemy od strony politycznej, by wspierać tę drogę"

Reiner Blaschek, prezes zarządu ArcelorMittal Germany - "Nowe obiekty rozładunkowe są namacalnym dowodem na to, że te inwestycje to dobrze wydane pieniądze na przyszłość. Przyspieszają one transformację naszej produkcji stali w kierunku produkcji neutralnej dla klimatu i w dłuższej perspektywie uniezależniają nas od paliw kopalnych. Dzięki naszemu planowi transformacji możemy do 2030 roku zaoszczędzić w Eisenhüttenstadt ponad 3,5 mln ton CO₂ rocznie."

Dr Sigrid Nikutta, członek zarządu DB ds. transportu towarowego i przewodnicząca zarządu DB Cargo - "Freight belongs on the rails. Zielona transformacja niemieckiej i europejskiej gospodarki udaje się dzięki przyjaznej środowisku kolei. Jest podstawą ekologicznych łańcuchów dostaw i redukcji emisji CO₂ w produkcji. Dzięki swojej nowej koncepcji logistycznej DB Cargo zabezpiecza dostawy surowców dla jednego z największych zakładów stalowych w Niemczech do 2031 r. i towarzyszy firmie ArcelorMittal w drodze do neutralnej klimatycznie produkcji stali."

 

Fot. Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

 

O ArcelorMittal w Niemczech.

Z wielkością produkcji wynoszącą około 8 milionów ton stali surowej, Arcelor-Mittal jest jednym z największych producentów stali w Niemczech. Do grona jej klientów należy przemysł motoryzacyjny, budowlany i opakowaniowy, a także sektor artykułów gospodarstwa domowego. Firma posiada cztery duże zakłady produkcyjne w Niemczech. Są to dwie zintegrowane huty stali płaskiej w Bremie i Eisenhüttenstadt oraz dwie huty stali długiej w Hamburgu i Duisburgu. Grupa zatrudnia w Niemczech około 8.500 osób.