Próba bicia rekordu świata w długości pociągu przez Rhätische Bahn zakończona sukcesem

Próba bicia rekordu świata w długości pociągu przez Rhätische Bahn zakończona sukcesem

29 października 2022 | Źródło: Rhätische Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rhätische Bahn - Kolej Retycka (RhB) poprowadziła w sobotę po południu najdłuższy na świecie pociąg pasażerski na trasie wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO z tunelu Albula w Preda do słynnego na całym świecie wiaduktu Landwasser. Kilka tysięcy gości i fanów kolei odwiedziło imprezę festiwalową w Bergün lub ustawiło się wzdłuż trasy, aby być świadkami tej wyjątkowej podróży. Od niedzieli, 30 października 2022 roku, znów będzie obowiązywał normalny rozkład jazdy.

 

Fot. Stadler Rail

 

Z 25 czterowagonowymi zespołami trakcyjnymi Capricorn od wiodącego szwajcarskiego producenta Stadlera, RhB przejechało w sobotnie popołudnie, 29 października 2022 roku, przez linię Albula. Rekordowy pociąg o długości 1 906 metrów ustawił się jak sznur pereł w tunelu Albula w nocy z piątku na sobotę i w sobotę rano. Następnie wyruszył z Predy o godzinie 14.20. Krótko po godzinie 15.30 rekordowy pociąg osiągnął swój cel, spektakularny przejazd przez wiadukt Landwasser.

"Po intensywnych przygotowaniach jesteśmy przeszczęśliwi, że udało nam się ustanowić ten rekord świata. Nie tylko mieliśmy wspaniały festiwal kolejowy tutaj w Bergün, ale dzięki zaangażowanym partnerom i sponsorom, jak również niesamowicie oddanemu zespołowi, mogliśmy zaprezentować się na całym świecie jako fascynująca i innowacyjna kolej górska dzięki tej rekordowej podróży - powiedział Renato Fasciati, dyrektor RhB krótko po zakończeniu rekordu świata. Sukces rekordu świata został oficjalnie potwierdzony na miejscu przez GUINNESS WORLD RECORDS™. Wpis brzmi: "najdłuższy wąskotorowy pociąg pasażerski".

25 jednostek Capricorn połączonych w jeden pociąg kolejno pokonały 48 mostów, w tym najsłynniejszy na całej linii - wiadukt Landwasser.  Ze względu na trasę i długość pociągu, wyjątkowy zestaw można było zobaczyć w niektórych punktach widokowych w trzech lub czterech różnych miejscach. Wynika to z systemu łącznie 22 tuneli, przez które przejeżdżają pociągi. Trasa z Preda do Alvaneu liczy 24,9 km, podczas której pociąg pokonuję różnicę poziomów 789 metrów. W pociągu znajdowało się 7 maszynistów.

 

Rekordowy pociąg. Fot Stadler Rail

 

Imponujący festiwal kolejowy. 

W Bergün utworzono specjalną strefę festiwalową, gdzie około 3 000 osób wzięło udział w próbie bicia rekordu świata. Na terenie festiwalu firma Märklin zaprezentowała również rekordowy pociąg w miniaturze - z 25 modelami pociągów Capricorn LGB o długości 80 metrów w skali 1:22,5. Sama próba bicia rekordu świata była transmitowana przez Blick TV w programie trwającym około dwóch godzin i włączona do relacji wielu stacji telewizyjnych na całym świecie. Ponad 120 przedstawicieli mediów z 15 krajów śledziło na żywo bicie rekordu świata. 

Całe wydarzenie, obserwowane na miejscu przez tysiące ludzi, było od dawna starannie zaplanowane. W końcu pociąg pojechał dokładnie tak, jak mieli nadzieję i planowali organizatorzy. Impreza odbyła się również z okazji 175-lecia kolei w Szwajcarii.

 

Fot. Stadler Rail