Międzynarodowe konsorcja zdobywają kontrakty na modernizację infrastruktury kolejowej w Rumunii

Międzynarodowe konsorcja zdobywają kontrakty na modernizację infrastruktury kolejowej w Rumunii

30 października 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

CFR SA, rumuński zarządca infrastruktury kolejowej ogłosił konsorcja: FCC Construccion-Gulermak-CCN oraz WeBuild-Impresa Pizzarotti & C-Salcef zwycięzcami  kontraktów o wartości 916,5 mln euro na modernizację i elektryfikację dwóch odcinków (Lot 3 i 4) linii kolejowej CFR 300 Cluj Napoca-Oradea - Episcopia Bihor o długości 166,2 km. Magistrala 300 to główna linia kolejowa Kolei Rumuńskich, która łączy dworzec kolejowy Bukareszt Północny z dworcem kolejowym Oradea, a dalej z linią kolejową Oradea - Salonta - Budapeszt Keleti. 

 

Fot. CFR S.A.

 

Konsorcjum w składzie FCC Construcción - Gulermak - CNN wygrała przetarg o wartości 428 mln EUR na modernizację odcinka Poieni - Aleşd (Lot 3). FCC Construccion jest rumuńskim oddziałem hiszpańskiej grupy budowlanej FCC, natomiast Gulermak i CCN to tureckie firmy budowlane. 

Złożone z włoskich firm budowlanych konsorcjum Webuild - Impresa Pizzarotti & C SPA - Salcef zostało ogłoszone zwycięzcą kontraktu z ofertą finansową w wysokości 488,5 mln euro na modernizację przejścia granicznego Aleşd - granica węgierska (Lot 4). Webuild jest liderem konsorcjum z 50% udziałem, podczas gdy partnerami są Pizzarotti z 30% i Salcef z 20%. Lot 4 obejmuje modernizację i elektryfikację około 50 kilometrów istniejących torów kolejowych, w tym pięciu stacji w Tilegad, Osorhei, Oradea de Est, Oradea i Episcopia Bihor w północno-zachodniej Rumunii, w pobliżu granicy kraju z Węgrami.

W Rumunii Webuild pracuje już nad jednym ze swoich najbardziej prestiżowych projektów, obecnie bliskim ukończenia, mostem Braila nad Dunajem, drugim co do długości mostem wiszącym w Europie kontynentalnej o długości 1 975 metrów.

 

Mapa głównych linii kolejowych w Rumunii. Źródło: CFR S.A.

 

Według CFR, podpisanie umów o zamówieniach publicznych nastąpi po upływie okresu składania odwołań oraz po zakończeniu wszystkich przewidzianych prawem procedur przetargowych. Oba kontrakty będą musiały zostać zrealizowane w ciągu 42 miesięcy, co obejmuje prace projektowe i budowlane.

CFR SA twierdzi, że cały projekt zapewni interoperacyjność poprzez wdrożenie TSI w szczególności w zakresie nacisku na oś (22,5 t), skrajni ładunku (C), długości linii kolejowych i stacji rozrządowych. W ramach projektu zostanie zainstalowany system ERTMS poziom 2 oraz zmodernizowane zostaną urządzenia telekomunikacyjne.

Projekt obejmuje również modernizację istniejących stacji i przystanków, w tym budowę chodników i tuneli dla pasażerów, perony zostaną podniesione zgodnie z normami europejskimi, a wszystkie istniejące mosty zostaną zmodernizowane. Stacje zostaną wyposażone w urządzenia zapewniające zwiększony dostęp dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Obie umowy będą finansowane w ramach krajowego planu naprawy i odporności, 4. komponentu obejmującego zrównoważony transport i reformę, który obejmuje rozwój infrastruktury kolejowej i zarządzanie ruchem kolejowym.

W ostatni czwartek CFR poinformowała również, że konsorcjum Railworks Association kierowane przez Alstom zostało wskazane jako zwycięzca w przetargu na kontrakt o wartości 327,5 mln EUR na modernizację i elektryfikację odcinka Cluj Napoca-Aghires (Lot 1). 

Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej Cluj Napoca-Episcopia Bihor przez Oradeę w kierunku granicy węgierskiej o długości 166,2 km zwiększy przewozy pasażerskie i przepływ towarów oraz umożliwi kursowanie pociągów z prędkością do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Bahnoperator podnajmuje od CARGOUNIT dwie kolejne lokomotywy Vectron. Bahnoperator podnajmuje od CARGOUNIT dwie kolejne lokomotywy Vectron.
Następny artykuł Tunel kolejowy w Teresinie ułatwi podróże Tunel kolejowy w Teresinie ułatwi podróże