České dráhy ogłosiły przetarg na dostawę nowych jednostek dla szybkich kolei za 32 mld koron

České dráhy ogłosiły przetarg na dostawę nowych jednostek dla szybkich kolei za 32 mld koron

31 października 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

České dráhy ogłosiły dziś największy w swojej historii przetarg na nowe pojazdy. Poszukują do 60 jednostek szybkich pociągów do prędkości do 200 km/h. Szacowana cena umowy ramowej przekracza 32 miliardy koron.

 

Zdjęcie ilustracyjne. Coradia Stream dla Kolei Rumuńskich. Wizualizacja Alstom.

 

Zamówienie jest opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych, ale pełna dokumentacja przetargowa nie została jeszcze opublikowana na profilu zamawiającego.

Przewoźnik określa jednostki jako EMU 350, mają one mieć co najmniej 300 miejsc siedzących. Będą one oferować pasażerom Wi-Fi, pokładowy portal informacyjno-rozrywkowy czy poczęstunek. Odnowienie szybkich pociągów jest częścią Strategii 2030, zgodnie z którą przewoźnik planuje zainwestować w ciągu dekady 100 mld koron w nowe pojazdy.

"Nowe jednostki będą już przystosowane do prędkości 200 km/h, której wprowadzenie jest przygotowywane na kilku odcinkach. Jednocześnie jednak muszą one spełniać wymogi dla połączeń z dużą liczbą przystanków, które są oddalone od siebie o zaledwie dwadzieścia kilometrów. Pasażerowie często wsiadają i wysiadają na tych stacjach i istnieje potrzeba, aby pobyt na stacji był krótki, a wsiadanie wygodne. Dlatego chcemy, aby nowe pociągi pospieszne były bez barier "- powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

Pojazdy muszą być w stanie przewieźć co najmniej dwa wózki inwalidzkie, kilka wózków dziecięcych i dużą liczbę rowerów. Jednostki powinny być minimum dwusystemowe dla zasilania 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC.Będą wyposażone w system łączności GSM-R oraz europejski system sterowania pociągiem (ETCS).

"Wymagamy komfortowego rozwiązania na długich dystansach, które będzie standardem w naszych nowych pociągach. Wnętrze zostanie zaprojektowane jako niezagracona duża przestrzeń z przestronnymi platformami wsiadania dostępnymi dla osób na wózkach inwalidzkich, co jest zaletą dla częstych przystanków na liniach pospiesznych. Fotele w obu klasach będą odchylane i wyposażone w stoliki, gniazdka elektryczne 230 V 50 Hz oraz złącza USB do zasilania drobnej elektroniki pasażerskiej. Będą miejsca naprzeciwko siebie i za sobą, jak w samolocie" - powiedział Jiří Ješeta, członek zarządu ČD i zastępca ds. przewozów pasażerskich.

Wyposażenie ma obejmować Wi-Fi, portal informacyjno-rozrywkowy, automat z chłodzonymi napojami oraz gniazdka elektryczne 230 V 50 Hz do ładowania baterii wózków inwalidzkich i rowerów elektrycznych. Jednostki będą również wyposażone w miejsca dla pasażerów z dziećmi, w tym w licznik do przewijania niemowląt. Pasażerowie niewidomi będą obsługiwani przez piloty do drzwi pokładowych za pomocą radia dla niewidomych, na pokładzie będą dostępne radiolatarnie kierunkowe i znaki w języku Braille'a.

Oczekuje się, że nowe jednostki zastąpią konwencjonalne zespoły trakcyjne z lokomotywami i skrócą czas postoju na dworcach. Ze zwycięzcą przetargu České dráhy zawrze umowę ramową na produkcję do 60 sztuk z możliwością dostarczenia zapasowych części zamiennych i pełnej obsługi serwisowej dostarczonych jednostek. Dostawa pierwszych jednostek powinna nastąpić w 2025 roku.