Nowy dworzec w Nowym Tomyślu już otwarty.

Nowy dworzec w Nowym Tomyślu już otwarty.

04 listopada 2022 | Źródło: PKP S.A.
PODZIEL SIĘ

Jest nowoczesny, dostosowany do potrzeb wszystkich podróżnych i ekologiczny – nowy dworzec w Nowym Tomyślu został właśnie otwarty dla podróżnych.

Fot. PKP S.A.

Jest nowoczesny, dostosowany do potrzeb wszystkich podróżnych i ekologiczny – nowy dworzec w Nowym Tomyślu został właśnie otwarty dla podróżnych. 

Dworzec wybudowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Powstał on w nowym miejscu, bliżej przejścia podziemnego prowadzącego na perony, dzięki czemu podróżni będą mogli szybciej dotrzeć do pociągu. To całkowicie nowa jakość, bo dworzec wybudowano w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiej koncepcji PKP S.A. Odznacza się on prostą, geometryczną i nowoczesną bryłą z dominantą w postaci wieży zegarowej. Budynek jest podzielony na dwie części przykryte wspólnym zadaszeniem. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajduje się toaleta,  natomiast w drugiej części mieści się kasa biletowa Kolei Wielkopolskich. Pod zadaszeniem, które przykrywa obie części zlokalizowano również ławki, a także stojaki rowerowe na 26 jednośladów wraz ze stacją ich naprawy.

Nowy dworzec jest w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyeliminowano w nim potencjalne bariery architektoniczne oraz wprowadzono rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m. in. oznakowania w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące czy mapy dotykowe. Kontrastowa kolorystyka wnętrz pozwoli łatwiej poruszać się w przestrzeni dworca osobom niedowidzącym. 

– Cieszę się, że w Polsce przybywa nowoczesnych dworców kolejowych. Na naszych oczach modernizowane są również linie kolejowe i pociągi pasażerskie. Działania te zwiększają komfort podróży i sprawiają, że z transportu kolejowego korzysta coraz więcej pasażerów, co jest ważne dla każdego nowoczesnego państwa – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Otwarcie dworca w Nowym Tomyślu to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnego miasta powiatowego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynek stanie się wizytówką Nowego Tomyśla oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Poznania. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Dworzec w Nowym Tomyślu to już 22. Innowacyjny Dworzec Systemowy, który otworzyliśmy dla podróżnych w obecnym Programie Inwestycji Dworcowych i jednocześnie trzeci obiekt tego typu w województwie wielkopolskim. Jest to budynek nowoczesny, komfortowy i bezpieczny. Jestem przekonany, że spełni on oczekiwania wszystkich podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

– Dzisiaj na mapie zrealizowanych, dzięki dofinansowaniu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, projektów transportowych na stałe zagości kolejny nowoczesny, ekologiczny, dostępny i bezpieczny obiekt infrastruktury kolejowej. Nowo wybudowany dworzec w Nowym Tomyślu jest inwestycją, której pozytywne efekty z pewnością docenią nie tylko podróżni, ale też lokalna społeczność – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Charakterystyczną cechą nowo budowanych dworców tego typu są ekologiczne rozwiązania. Nie zabrakło ich również na dworcu w Nowym Tomyślu. Oprócz energooszczędnego oświetlenia w  technologii LED, na dachu obiektu zamontowano panele fotowoltaiczne służące pozyskiwaniu „zielonej energii”, która będzie zużywana na potrzeby dworca. W budynku funkcjonuje również system odzysku wody deszczowej, która po przefiltrowaniu służy do spłukiwania toalet. Nad całością instalacji i urządzeń czuwa system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Management System), który zainstalowano z myślą o optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody.

Nowy dworzec jest również superbezpieczny, bo wyposażono go w nowoczesny system monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz zdalnego zamykania obiektu.

Koszt budowy nowego dworca systemowego w Nowym Tomyślu to 4,1 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Prace związane z budową nowego dworca były realizowane w formule „projektuj i buduj”. Zrealizowała je firma SKB S.A.