Wyzwanie dla ekologicznego transportu towarowego, włoska Grupa FS z maxi-planem odmłodzenia floty

Wyzwanie dla ekologicznego transportu towarowego, włoska Grupa FS z maxi-planem odmłodzenia floty

08 listopada 2022 | Źródło: Grupa FS / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Czterysta nowych lokomotyw elektrycznych i hybrydowych oraz 3.600 wagonów nowej generacji, które mają odmłodzić flotę transportu towarowego Grupy FS z obecnych 30 lat do 7 lat. Jest to zielony plan Hubu Logistycznego Grupy FS, który ma dać silny impuls do zrównoważonego rozwoju logistyki i osiągnąć jeden z celów Planu Przemysłowego Grupy pod przewodnictwem CEO Luigi Ferraris, podwojenie ilości towarów przewożonych pociągami do 2030 roku.

 

Fot. FS

 

Wśród pierwszych niezbędnych kroków jest odmłodzenie i zwiększenie wydajności floty, odnowienie jej o czterysta nowych lokomotyw, które zużywają o 25% mniej niż poprzednie, oraz o nową generację 3 600 wagonów.  Wejście nowych pojazdów spowoduje również wzrost przewozów kolejowych o 3,6 mld ton*km w ciągu 10 lat.

Nie jest przypadkiem, że 80 procent inwestycji Hubu Logistycznego Grupy FS przeznacza się na odnowienie floty o łącznej wartości 2,5 miliarda oraz dodatkową inwestycję w wysokości 70 milionów euro na modernizację technologiczną pojazdów już eksploatowanych. Odnowa już się rozpoczęła: do końca roku do eksploatacji wejdzie 160 nowych wagonów dla przewozów intermodalnych i zagranicznych. Nowe pojazdy zbudowane zgodnie z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności obowiązującymi w europejskiej sieci kolejowej, wyposażone w innowacyjny system telematyczny do monitorowania głównych parametrów eksploatacyjnych, stosowany już w ponad 800 wagonach Mercitalia Logistics. 

 

Lokomotywy hubu logistycznego Grupy FS. Fot. FS

 

Również do końca roku, począwszy od października, wejdą do eksploatacji cztery nowe, interoperacyjne lokomotywy najnowszej generacji spółki Mercitalia Rail, dołączając do 10 innych już eksploatowanych, co daje łącznie 14 lokomotyw, które usprawnią transgraniczny tranzyt towarów wzdłuż korytarzy kolejowych z Włoch do Niemiec przez Austrię i do Holandii przez Szwajcarię i Niemcy.

Lokomotywy nowej generacji są wielonapięciowe i dostosowane do standardów bezpieczeństwa krajów, przez które przejeżdżają. Oszczędza to czas, ponieważ na trasach towarowych zmieniano by tylko załogę, a nie pojazd. Europejska spółka Grupy, TX Logistics z siedzibą w Niemczech, zakupi w ramach Planu 80 nowych lokomotyw interoperacyjnych, podwajając w ten sposób flotę w celu wsparcia wzrostu międzynarodowego ruchu towarowego. Mercitalia Rail, największy włoski gracz w sektorze, przejdzie najbardziej intensywną kurację odmładzającą: w ciągu najbliższych 10 lat spodziewanych jest 300 nowych lokomotyw i 2860 nowych wagonów. 

 

Fot. FS

 

HYBRYDOWE LOKOMOTYWY MANEWROWE

Do 2031 r. Mercitalia Shunting and Terminals wprowadzi do eksploatacji również 32 nowe lokomotywy do manewrowania na stacjach towarowych i w portach: mogą być one wyposażone w celu wykonania ostatniej mili koleją, wnikając bezpośrednio do obszarów niezelektryfikowanych, takich jak porty, z szybką zmianą zasilania, bezpośrednio łącząc transport kolejowy z innymi środkami transportu.

70 MLN NA MODERNIZACJĘ WAGONÓW

Dobiega również końca rozpoczęty w 2020 r. program modernizacji floty wagonów Mercitalia Intermodal, w ramach którego zmodernizowano ok. 240 wagonów "Sgnss", w tym wymieniono żeliwne klocki hamulcowe (głośniejsze) na syntetyczne (cichsze), zastosowano jeden z najnowocześniejszych systemów hamulcowych, zestawy kołowe najnowszej generacji "termostabilne" oraz całkowicie odnowiono oznakowanie. Za pomocą wagonów "Sgnss" Mercitalia Intermodal przewozi wszystkie rodzaje kontenerów i nadwozi wymiennych, do 72 ton ładunku transportowego na wagon, z maksymalną prędkością 120 km/h, zgodnie z najnowszymi normami interoperacyjności technicznej, znacznie zmniejszając emisję hałasu podczas hamowania. Duży impuls dla transportu intermodalnego: do 2025 r. ponad 90% floty wagonów Mercitalia Intermodal będzie wyposażone w pokładowe systemy telematyczne, zdolne do przekształcenia tradycyjnych wagonów w inteligentne systemy zdolne do przekazywania w czasie rzeczywistym informacji o parametrach pracy, stanie komponentów i pozycji wagonu. Dzięki autonomicznemu systemowi zasilania, czujnikom i nowoczesnym technologiom komunikacyjnym Mercitalia Intermodal będzie mogła wdrożyć modele konserwacji predykcyjnej do zarządzania swoją flotą wagonów, poprawiając w ten sposób wydajność operacyjną i czyniąc kolejowy transport towarowy bardziej zrównoważonym.