CZ LOKO, czeski producent taboru kolejowgo, poczynił znaczne postępy w produkcji swojej pierwszej lokomotywy dwusystemowej. DualShunter 2000 powinien być gotowy na początku przyszłego roku. Będzie łączył w sobie napęd elektryczny i spalinowy.
Jak podał portal zdopravy.cz o postępie prac nad lokomotywą DualShunter 2000 poinformował Jaroslav Plhák, zastępca dyrektora generalnego, podczas konferencji VUZ w Bratysławie w bloku dyskusyjnym poświęconym rozwojowi technologii kolejowej. Producent pokazał też pierwsze zdjęcia z produkcji. "Do końca roku powinien być ukończona, po czym rozpocznie się jej uruchomianie" - powiedział Jan Kutálek, dyrektor handlowy CZ LOKO.
Lokomotywy będą przeznaczone dla włoskiego przewoźnika towarowego Mercitalia, który należy do Włoskich Kolei Państwowych. CZ LOKO będzie oferować wersje dla trzech różnych systemów zasilania (3kV DC, 15 kV AC, 25 kV AC) i zawsze będzie wyposażony w silnik wysokoprężny CAT SM 32 (1.100 kW) i akumulator. Lokomotywy pozwolą na jazdę pod siecią trakcyjną na liniach głównych oraz na silniku spalinowym na bocznicach i liniach drugorzędnych niezelektryfikowanych. Eliminuje to konieczność posiadania dwóch lokomotyw (elektrycznej i spalinowej) albo obsługi lokomotywy spalinowej na liniach elektrycznych.
Pierwszy kontrakt dotyczy dwóch lokomotyw z opcją na dwie kolejne. Umowa dotyczy lat 2023 i 2024.