Na Nowym Jedwabnym Szlaku ustanowiono nowy rekord czasu przejazdu, transport kolejowy z Xian do Duisburga w zaledwie dziesięć dni, w dużej mierze dzięki ustalonemu rozkładowi jazdy dojechał na miejsce przeznaczenia, do Duisburga w Niemczech.
26 października pociąg X8155 CR Express wyruszył ze stacji kolejowej Xi'an Guojigang, opuścił Chiny przez przełęcz Alataw w regionie autonomicznym Xinjiang Uygur by kierując się do Duisburga w Niemczech dotrzeć na miejsce 7 listopada, gdzie został powitany oficjalną ceremonią. Kontenery, załadowane falownikami fotowoltaicznymi (solarnymi), sprężarkami elektrycznymi, odkurzaczami i innymi produktami, zajęły pięćdziesiąt wagonów kolejowych. Przesyłka pokonała 9908-kilometrową trasę w dokładnie 9 dni, 19 godzin i 26 minut. Jest to pierwszy pociąg towarowy CR Express, który kursuje według stałego rozkładu jazdy na całej trasie przez Chiny i Europę.
Po wielu konsultacjach z władzami kolejowymi krajów położonych wzdłuż trasy, CHINA RAILWAY zdecydowała się na otwarcie jednolitego rozkładu jazdy pociągów towarowych między Chinami a Europą od października tego roku, starając się uczynić swoje usługi transportowe bardziej stabilnymi i efektywnymi czasowo, aby lepiej zaspokoić potrzeby logistyczne klientów, a także jeszcze bardziej poprawić jakość usług CR Express.
Gdy pociągi CRE ze zunifikowanym rozkładem jazdy przejeżdżają przez kraje o różnych szerokościach torów, można kontrolować czas pracy każdego połączenia, uzyskując w ten sposób płynne przekazanie każdego odcinka krajowej i zagranicznej linii kolejowej oraz redukując niepotrzebne opóźnienia. Prowadzenie zunifikowanego rozkładu jazdy pociągów towarowych CR Express może poprawić efektywność transportu, dając mu jednocześnie kolejną przewagę na rynku.
Nowa szybka usługa została nazwana przez Duisport, który obsługuje port w Duisburgu, "łącznością kolejową 2.0". Kuangji Cao, szef działu Azji operatora portowego, powiedział, że ogólny czas tranzytu na trasie wynosił dwa tygodnie bez konkretnego harmonogramu, przy czym czas dostawy zależał od aktualnej sytuacji drogowej w każdym zainteresowanym kraju tranzytowym. Ale teraz, gdy pociągi jeżdżą według stałych rozkładów jazdy, jak pociągi pasażerskie, zainteresowane strony wiedzą, kiedy spodziewać się pociągów i współpracują ze sobą, aby skrócić czas tranzytu.
"Rail Link 2.0" oznacza, że połączenie będzie miało pierwszeństwo przed innymi połączeniami euroazjatyckimi, choć nie można wymagać od wszystkich stron, by na każdym odcinku dawały pierwszeństwo pociągowi. Jest to kolejne wyzwanie, którym należy się zająć. Na przykład maszynista w jednym kraju może nie wiedzieć, że dana usługa kolejowa powinna być traktowana priorytetowo. Przez najbliższe miesiące partnerskie firmy będą starały się udoskonalić serwis, pokonując takie wyzwania.
Tak zwany China-Europe Express, czyli kolejowa usługa towarowa łącząca Chiny z kilkoma europejskimi węzłami komunikacyjnymi, jest już priorytetem w Chinach, na przykład na granicy chińsko-kazachskiej, gdzie ma pierwszeństwo przed ruchem regionalnym. W przypadku ograniczenia przepustowości na granicy spowodowanego jakimikolwiek zakłóceniami, China-Europe Express ma często pierwszeństwo przed wszystkimi innymi ładunkami.
"Każda poprawa szlaków handlowych między Azją a Europą wzmacnia pozycję portu w Duisburgu jako centralnego węzła kolejowego transportu towarowego na zapleczu Europy. Ruch chiński poprzez Nowy Jedwabny Szlak pozostaje ważną częścią szeroko pojętego modelu biznesowego Portu Duisburg - powiedział członek zarządu Portu Duisburg dr Carsten Hinne podczas oficjalnego powitania pociągu na terminalu.