Czeski rząd wprowadza możliwość pierwszeństwa pociągów towarowych przed pasażerskimi

Czeski rząd wprowadza możliwość pierwszeństwa pociągów towarowych przed pasażerskimi

10 listopada 2022 | Źródło: Ministerstvo dopravy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W wyjątkowych przypadkach pociągi towarowe z surowcami energetycznymi mogą mieć pierwszeństwo przed pociągami pasażerskimi na kolejach czeskich. Wynika to z wczorajszej (09.11.2022r.) decyzji czeskiego rządu w sprawie praktycznej procedury zapewnienia priorytetowego przejazdu.

 

Pociąg towarowy ČD Cargo. Fot. ČD Cargo

 

Czeski rząd zatwierdził praktyczną procedurę zapewnienia priorytetowego przejazdu pociągów towarowych z surowcami energetycznymi na liniach w Republice Czeskiej. Może być stosowany w szczególnych, wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach opóźnionych dostaw dla przemysłu energetycznego. Ma on wspomóc działanie przedsiębiorstw energetycznych, zapobiegając ewentualnym niedoborom danego towaru i zagrożeniu ich ciągłej pracy.

"Wprowadzamy tę opcję w związku z koniecznością zabezpieczenia surowców energetycznych, na przykład do zaopatrzenia mieszkańców i firm w ciepło lub do produkcji energii elektrycznej" - mówi minister przemysłu i handlu Josef Síkela, dodając: "To są zupełnie wyjątkowe i uzasadnione przypadki. Środek ten nie będzie automatycznie dotyczył transportu."

O potrzebie szybszego transportu konkretnych surowców będzie decydowało Ministerstwo Przemysłu i Handlu, które wystąpi do Ministerstwa Transportu o przyznanie pierwszeństwa pociągom na wybranych trasach. Zostanie on przydzielony przez Zarząd Kolei po pisemnym wniosku Ministra Transportu, a Zarząd Kolei przekaże informację wszystkim przewoźnikom. W praktyce ma to zapewnić przyspieszenie dostawy surowców energetycznych do określonego miejsca (np. elektrowni, składów paliw itp.) i może wpłynąć na opóźnienie określonych pociągów pasażerskich, które mają pierwszeństwo przed towarowymi.

"Będzie on występował w wybranych pociągach towarowych na wybranych trasach przez określony czas w zależności od potrzeb. Pasażerowie nie muszą się więc martwić, że każdy pociąg towarowy będzie miał teraz pierwszeństwo przed pociągiem pasażerskim. W każdym przypadku należy udowodnić potrzebę, konieczność i opóźnienie dostawy w standardowych warunkach - wyjaśnia minister transportu Marcin Kupka.

Elektrownie, rafinerie lub ciepłownie 

Pierwszeństwo będą miały pociągi bezpośrednio w trakcie przejazdu, np. podczas przejazdu przez punkty ograniczeń na liniach (zamknięcia) lub gdy inne pociągi są opóźnione - czyli podczas tzw. kontroli operacyjnej. Może to również pomóc w szybszym zawracaniu wagonów i lokomotyw. Środek ten nie dotyczy alokacji zdolności przewozowej przy sporządzaniu rozkładu jazdy. Tutaj obowiązywać będą standardowe zasady.

Ministerstwo Przemysłu i Handlu może zastosować procedurę w przypadku elektrowni, rafinerii, ciepłowni i innych operatorów infrastruktury ważnej dla gospodarki narodowej i zapewniającej podstawowe potrzeby ludności Republiki Czeskiej w dziedzinie energii. Są to przedsiębiorstwa wykorzystujące do swojej działalności węgiel brunatny, kamienny (energetyczny), olej opałowy LTO (paliwo rozruchowe dla elektrowni węglowych oraz paliwo dla elektrowni cieplnych i paliwo do produkcji ciepła), mazut (paliwo dla elektrowni cieplnych i paliwo do produkcji ciepła), wapień energetyczny, bryłowy i mielony (dla elektrowni/ciepłowni), zrębki energetyczne (dla ciepłownictwa), paliwa (benzyna, olej napędowy, nafta lotnicza), LPG oraz paliwa alternatywne stosowane jako domieszka lub substytut paliw konwencjonalnych.

Instytucja pociągów nadzwyczajnych w interesie ogólnym zapisany jest w czeskim prawodawstwie. Przyjęta uchwała rządowa określa procedurę określania tego interesu ogólnego w przypadku obecnej sytuacji energetycznej. Czeski rząd wykorzystuje zatem obowiązujące przepisy prawa.