Ostatnie przygotowania do uruchomienia nowej linii kolejowej Wendlingen - Ulm.

Ostatnie przygotowania do uruchomienia nowej linii kolejowej Wendlingen - Ulm.

11 listopada 2022 | Źródło: Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn (DB) jest w trakcie przygotowań do uruchomienia nowej linii kolejowej Wendlingen-Ulm. Maszyniści lokomotyw zdobywają obecnie doświadczenie na linii. Dzięki zmianie rozkładu jazdy w dniu 11 grudnia, tysiące podróżnych będzie codziennie korzystać z większej ilości i szybszych połączeń pomiędzy Stuttgartem a Monachium. Dzięki nowej linii Wendlingen-Ulm zaoszczędzą w przyszłości około 15 minut czasu.

 

Jazdy próbne ICE na nowej linii kolejowej Wendlingen-Ulm. Fot. Jan Dambach / DB

 

Olaf Drescher, kierownik projektu i prezes zarządu DB Projekt Stuttgart-Ulm GmbH - "Oddając do użytku nową linię, zapalamy turbo dla zwrotu mobilności na południowym zachodzie. Za cztery tygodnie zostanie ona uruchomiona, a podróżni będą zachwyceni: szybszymi połączeniami, większą liczbą pociągów między Stuttgartem a Monachium oraz perspektywą samochodów stojących w korkach na autostradzie biegnącej równolegle do linii. Cały ten trud się opłacił!"

Szeroko zakrojone szkolenia z pociągami ICE i regionalnymi

Nowa linia szybkiej kolei jest już całkowicie gotowa. Kilka razy dziennie około 250 maszynistów realizuje tam tzw. przejazdy zapoznawcze po trasie z pociągiem ICE i regionalnym. Uczą się wszystkiego, co powinni wiedzieć, aby w przyszłości móc prowadzić tam pociągi, np. charakterystyki topograficznej linii, odległości między sekcjami sygnalizacyjnymi czy układu torów w obrębie stacji.

 

Jazdy próbne ICE na nowej linii kolejowej Wendlingen-Ulm. Fot. Jan Dambach / DB

 

Zalety dla podróżujących na długich dystansach i w regionie

Nowa infrastruktura tworzy podstawę do zwiększenia atrakcyjności transportu kolejowego. W ruchu dalekobieżnym czas podróży pomiędzy Stuttgartem a Ulm jest skrócony o około kwadrans dzięki nowej linii dużych prędkości. Skorzystają na tym również pasażerowie między Nadrenią Północną-Westfalią a Bawarią. Jednocześnie codzienne połączenie dalekobieżne pomiędzy dwoma stolicami kraju związkowego Stuttgartem i Monachium zwiększy się o około 20 do 90 przejazdów.

Dzięki linii dużych prędkości pojawiło się wiele nowych, atrakcyjnych ofert w przewozach regionalnych. Na przykład nowa stacja w Merklingen otworzy cały region dla transportu kolejowego, a osoby dojeżdżające do pracy w Stuttgarcie i Ulm, na Alb, w Tybindze i Reutlingen będą mogły podróżować szybciej.

 

Jazdy próbne ICE na nowej linii kolejowej Wendlingen-Ulm. Fot. Jan Dambach / DB

 

Linia oficjalnie wejdzie do eksploatacji 11 grudnia wraz ze zmianą rozkładu jazdy. Na nowej linii, która częściowo biegnie równolegle do Autostrady nr 8, pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. Budowa rozpoczęła się w 2012 roku kosztem 3,98 mld euro.

Nowa linia jest częścią projektu kolejowego Stuttgart-Ulm. Obejmuje on również stację metra w centrum Sztuttgartu, w tym podziemne połączenie z lotniskiem oraz linię szybkiej kolei do Ulm. Oddanie do użytku planowane jest na 2025 rok.