Deutsche Bahn (DB) jest w trakcie przygotowań do uruchomienia nowej linii kolejowej Wendlingen-Ulm. Maszyniści lokomotyw zdobywają obecnie doświadczenie na linii. Dzięki zmianie rozkładu jazdy w dniu 11 grudnia, tysiące podróżnych będzie codziennie korzystać z większej ilości i szybszych połączeń pomiędzy Stuttgartem a Monachium. Dzięki nowej linii Wendlingen-Ulm zaoszczędzą w przyszłości około 15 minut czasu.
Olaf Drescher, kierownik projektu i prezes zarządu DB Projekt Stuttgart-Ulm GmbH - "Oddając do użytku nową linię, zapalamy turbo dla zwrotu mobilności na południowym zachodzie. Za cztery tygodnie zostanie ona uruchomiona, a podróżni będą zachwyceni: szybszymi połączeniami, większą liczbą pociągów między Stuttgartem a Monachium oraz perspektywą samochodów stojących w korkach na autostradzie biegnącej równolegle do linii. Cały ten trud się opłacił!"
Szeroko zakrojone szkolenia z pociągami ICE i regionalnymi
Nowa linia szybkiej kolei jest już całkowicie gotowa. Kilka razy dziennie około 250 maszynistów realizuje tam tzw. przejazdy zapoznawcze po trasie z pociągiem ICE i regionalnym. Uczą się wszystkiego, co powinni wiedzieć, aby w przyszłości móc prowadzić tam pociągi, np. charakterystyki topograficznej linii, odległości między sekcjami sygnalizacyjnymi czy układu torów w obrębie stacji.
Zalety dla podróżujących na długich dystansach i w regionie
Nowa infrastruktura tworzy podstawę do zwiększenia atrakcyjności transportu kolejowego. W ruchu dalekobieżnym czas podróży pomiędzy Stuttgartem a Ulm jest skrócony o około kwadrans dzięki nowej linii dużych prędkości. Skorzystają na tym również pasażerowie między Nadrenią Północną-Westfalią a Bawarią. Jednocześnie codzienne połączenie dalekobieżne pomiędzy dwoma stolicami kraju związkowego Stuttgartem i Monachium zwiększy się o około 20 do 90 przejazdów.
Dzięki linii dużych prędkości pojawiło się wiele nowych, atrakcyjnych ofert w przewozach regionalnych. Na przykład nowa stacja w Merklingen otworzy cały region dla transportu kolejowego, a osoby dojeżdżające do pracy w Stuttgarcie i Ulm, na Alb, w Tybindze i Reutlingen będą mogły podróżować szybciej.
Linia oficjalnie wejdzie do eksploatacji 11 grudnia wraz ze zmianą rozkładu jazdy. Na nowej linii, która częściowo biegnie równolegle do Autostrady nr 8, pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. Budowa rozpoczęła się w 2012 roku kosztem 3,98 mld euro.
Nowa linia jest częścią projektu kolejowego Stuttgart-Ulm. Obejmuje on również stację metra w centrum Sztuttgartu, w tym podziemne połączenie z lotniskiem oraz linię szybkiej kolei do Ulm. Oddanie do użytku planowane jest na 2025 rok.