O godzinie 22. rozpocznie się najtrudniejsza z dotychczasowych drogowa operacja logistyczna (fot.)

O godzinie 22. rozpocznie się najtrudniejsza z dotychczasowych drogowa operacja logistyczna (fot.)

11 listopada 2022 | Źródło: Mostostal Warszawa
PODZIEL SIĘ

Mostostal Warszawa od kilku miesięcy prowadzi prace związane z budową odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Ważnym i unikalnym w skali kraju elementem trasy będzie tunel o długości ponad dwóch kilometrów. Podziemny obiekt zostanie zrealizowany przez maszynę TBM (Tunnel Boring Machine), której transport z Hiszpani do Polski wkracza w decydującą fazę. Już za kilka godzin z Opola przez Warszawę do Rzeszowa, na platformie samochodowej wyruszy transport ważącego 500 ton elementu tarczy. Kurier Kolejowy opublikuje relacje fotograficzą z początku tej trudnej logistycznie operacji. Na trasie przejazdu konwoju czekają kierowców i mieszkańców okolicznych miejscowości utrudnienia w ruchu niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa. Kurier kolejowy pokaże relację z pierwszych kilometrów operacji. Nie jest to co prawda kolejowe, ale za to znaczące z racji skali i trudności logistyczne wydarzenie.

 

Transport gotowy do wyjazdu z Opola. Fot. Kurier Kolejowy

 

Transport maszyny jest skomplikowaną operacją logistyczną. Jej największe elementy dotarły do Polski drogą morską do Szczecina, aby następnie transportem rzecznym po Odrze dotrzeć do Opola. Załadunek rozpoczął się w Noblejas w Hiszpanii, skąd największe elementy tj. napęd główny, tarcza skrawająca, zostały przetransportowane do portu w Santander. Stamtąd jej elementy przypłynęły do Szczecina, gdzie następnie zostały przeładowane na specjalne barki, na których dotarły drogą rzeczną do Opola. Tu zostały załadowane na specjalne platformy samochodowe, którymi zostaną przetransportowane do Babicy. Pozostałe elementy, których wielkość i ciężar nie wymagały specjalnych warunków transportu zostały przetransportowane z Noblejas oraz ze Szczecina bezpośrednio do Babicy.

 

Początek drogi do Polski. Fot. Acciona

 

Przeładunek na barkę w porcie w Szczecinie. Fot. Mostostal Warszawa

 

Barka z ładunkiem na Odrze. Fot. Mateusz Grzeszczuk / GDDKiA

 

TBM robi wrażenie

Technologia, know-how i sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany przy projekcie S19 Rzeszów Południe-Babica, jest dostarczany przez Accionę. Unikalne doświadczenie, zdobyte na budowach na całym świecie pozwoli wybudować odcinek S19 sprawnie i biorąc pod uwagę skalę inwestycji, niezwykle szybko. Maszyna TBM używana jest do drążenia tuneli (np. drogowych lub metra). 

TBM wydrąży pod wzgórzem Grochowiczna na Podkarpaciu jeden z najdłuższych tuneli w Polsce o długości  2 255 m. Będzie nie tylko drążyła w ziemi, ale jednocześnie układała specjalne żelbetowe elementy tworzące obudowę tunelu, tzw. tubingi. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu. Tempo pracy maszyny to od kilku centymetrów na minutę do około 10 m na dobę. TBM waży 4.300 ton, ma moc 12.000 kilowatów, długość 107 metrów i średnicę tarczy drążącej 15,2 metra. Maszyna wcześniej była wykorzystywana przy budowie obwodnicy Madrytu. 

Odcinek S19 Rzeszów Południe-Babica

Odcinek, który wybuduje Mostostal Warszawa i Acciona Construcción S.A., to jedna z najciekawszych i najtrudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Zadanie zakłada budowę dwunawowego tunelu, a także 6 estakad, 2 wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz jednego przejazdu pod trasą S19 i trzech przejść dla zwierząt. Tunel będzie miał 2255 metrów długości. Składać się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi i jednym przejazdem awaryjnym w środku długości tunelu. Średnica wewnętrzna każdej z pojedynczych naw głównych będzie    wynosiła 13,45 m (zewnętrzna 14,65 m). Maksymalna głębokość prowadzonych prac to ponad 100 metrów. 

 

Budowa odcinka trasy S19 Rzeszów Południe-Babica w liczbach. Źródło: Mostostal Warszawa

 

Konwój przygotowany do wyjazdu z Opola.

Za kilka godzin, punktualnie o godzinie 22.00 wyruszy konwój składający się z czterech zestawów kołowych. Pierwszy na platformie holowanej i pchanej przez dwa ciągniki będzie przewoził tarczę skrawającą ważącą 500 ton. Na pozostałych trzech platformach będą podróżowały lżejsze, lecz także olbrzymie część tarczy. Już po drodze około godziny 1 w nocy do konwoju dołączy 5 zestaw z elementem tarczy, który był przeładowywany w porcie Malnia położonym tuż za Opolem.  

 

Ważąca 500 ton tarcza skrawająca załadowana i zabezpieczona na platformach kołowych.
Fot. Kurier Kolejowy.

 

Ważąca 500 ton tarcza skrawająca załadowana i zabezpieczona na platformiach kołowych.
Fot. Kurier Kolejowy.

 

Drugi z ciągników pchający platformę z  500 tonowym ładeunkiem. Fot. Kurier Kolejowy

 

Dwa kolejne zestawy kołowe gotowe do wyjazdu z portu w Opolu. Fot. Kurier Kolejowy

 

Konwój gotowy do drogi. Fot. Kurier Kolejowy

 

Ten element tarczy przeładowany na platformę w porcie Malnia dołączy do konwoju około godziny pierwszej w nocy.
Fot. Kurier Kolejowy

 

Transport realizowany jest przez firmę DB Schenker przy nieodzowenej współpracy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad. Konwój ze względu na ciężar i wielkość wiezionych elementów pojedzie z Opola przez Warszawę do Rzeszowa.

Redakcja Kuriera Kolejowego dziękuje firmom Mostostal Warszawa i DB Schenker oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad za umożliwienie wykonania relacji z I etapu przejazdu konwoju.