Rząd hiszpański przeznaczył na inwestycje w Korytarzu Śródziemnomorskim 4,4 mld euro.

Rząd hiszpański przeznaczył na inwestycje w Korytarzu Śródziemnomorskim 4,4 mld euro.

13 listopada 2022 | Źródło: Via Libre / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Hiszpańskie Ministerstwo Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej uruchomiło już inwestycje w wysokości 4,4 mld euro w rozwój Korytarza Śródziemnomorskiego. Na finansowanie 300 działań, które są w fazie budowy, przyznano już 2,8 mld, z czego 1,9 mld jest w trakcie realizacji. 

Pociąg pomiarowy Adif. Fot. Adif

 

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku ogłoszono przetargi na kontrakty o wartości ponad 1,5 mld euro, przyznano 900 mln euro i zrealizowano ponad 450 mln euro. W ciągu nieco ponad czterech lat długość korytarza śródziemnomorskiego zwiększyła się o 233 kilometry, uruchomiono szybką kolej do Granady, odcinek Alcudia-Mogente, obwodnicę Vandellós, szybką kolej do Elche, Orihuela i wkrótce do Murcji.

Korytarz śródziemnomorski to planowany zestaw priorytetowych sieci transportowych mających na celu ułatwienie komunikacji osób, towarów i usług w całej Unii Europejskiej, które zostały zatwierdzone w 2011 r. i zdefiniowane w 2013 r. Do 2030 roku musi zostać ukończona sieć bazowa, łącznie 64 572 km. Podobnie do 2040 roku musi zostać ukończona rozbudowana sieć bazowa, a dziesięć lat później, w 2050 roku, sieć kompleksowa, licząca prawie 120 tysięcy kilometrów.

Takie tempo inwestycji przekłada się na 233 km nowej infrastruktury na łączną liczbę 624 km oddanych do użytku w tym okresie, do której wkrótce dołączą ponad 43 kilometry odcinków Moigente-Nudo de la Encina i Beniel-Murcia del Carmen.

Oś strategiczna

Postępy Korytarza Śródziemnomorskiego odzwierciedla następujące porównanie: w czerwcu 2018 r. studia wykonalności były na poziomie 60 procent (dziś ukończono 100 procent); odsetek projektów w tym okresie nie przekraczał 57 procent całości, a dziś osiąga 85 procent; prace w toku stanowiły 45 procent (dziś 75 procent jest w toku we wszystkich regionach); a działalność w usługach stała na poziomie 21 procent, podczas gdy dziś wzrasta do 34 procent.

We Wspólnocie Walencji przegląd tej osi strategicznej pokazuje następujący obraz: w czerwcu 2018 r. z 717 kilometrów projektowanego Korytarza Śródziemnomorskiego, łącznie 440 kilometrów nie było jeszcze zaawansowanych; 114 kilometrów było w fazie rozwoju, a 163 kilometry były ukończone. Obecnie w realizacji znajduje się 488 kilometrów, a 229 kilometrów zostało już ukończonych.

W Katalonii ukończono 520 kilometrów (78 procent całości), a 144 kilometry są w trakcie realizacji; cztery lata temu 144 kilometry były niedokończone, 45 kilometrów w trakcie realizacji, a 475 kilometrów było ukończonych. W Regionie Murcji zaawansowane kilometry wynoszą obecnie 193 (ponad 85 procent planowanych w tej wspólnocie), a kilometry ukończone 33. W czerwcu 2018 roku łącznie na 176 kilometrach nie odnotowano postępu prac, a siedemnaście kilometrów było w trakcie realizacji.

 

Pociąg pomiarowy Adif. Fot. Adif.

 

Preferowana droga do Europy

W Andaluzji śródziemnomorski korytarz przybrzeżny będzie się rozciągał na długości 574 kilometrów: z tego 460 kilometrów (80 procent) jest już w trakcie realizacji, a 114 kilometrów zostało już ukończonych. Cztery lata temu nie ukończono jeszcze 460 kilometrów, a 114 kilometrów było w trakcie realizacji. 

Korytarz śródziemnomorski jest projektem strategicznym, który ma stać się preferowanym szlakiem dla połączeń Hiszpanii z Europą. W tym sensie korytarze transeuropejskie, takie jak śródziemnomorski, wykraczają poza infrastrukturę. Potencjał tkwi w jego przekrojowości, ponieważ wymaga zdefiniowania strategii rozwoju logistyki, w której porty są kolejnym ważnym podmiotem, podobnie jak lotniska, prywatne terminale oraz tkanka przemysłowa i biznesowa, będąca siłą napędową działalności gospodarczej.
Korytarz przyczyni się do uporządkowania terytorium, łącząc Andaluzję, region Murcji, Wspólnotę Walencji i Katalonię z Europą o standardowej szerokości toru. 

Będzie on również promował w pełni interoperacyjną i bardziej zrównoważoną mobilność oraz większą konkurencyjność przedsiębiorstw w Łuku Morza Śródziemnego i w obszarze jego wpływów, pobudzenie transportu towarów koleją i uniknięcie przeładunku towarów na granicy dzięki posiadaniu ciągłego korytarza o międzynarodowej szerokości torów.

Węzeł La Encina

Nowa trasa o konwencjonalnym rozstawie torów między Játivą a Nudo de la Encina jest kluczowym elementem rozwoju korytarza śródziemnomorskiego, który ma połączyć południowy wschód półwyspu z północnym wschodem i resztą kontynentu. Po oddaniu do użytku, po zainwestowaniu 413 milionów euro, Adif podejmie się dostosowania do dużych prędkości obecnej 45-kilometrowej dwutorowej linii kolejowej łączącej trzy stolice Wspólnoty Walenckiej o standardowym rozstawie torów. Całkowita inwestycja tego działania szacowana jest na 187 mln euro, a w ostatnim czasie Adif AV udzielił już dwóch pierwszych zamówień na realizację tego projektu.

 

Na zdjęciach pociąg, który Adif wykorzystuje do testów przed uruchomieniem nowych infrastruktur oraz do badania tych już eksploatowanych. Wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia technologiczne pociąg jest przygotowany do jazdy po zmiennej szerokości toru (zarówno iberyjskiej, jak i standardowej lub międzynarodowej), osiąga prędkość maksymalną 200 km/h i jest oprzyrządowany do wykonywania dynamicznych osłuchów toru i sieci trakcyjnej, geometrii sieci trakcyjnej, GSM-R i ERTMS.