Szwajcaria: Nowoczesne pociągi dla linii górskiej Lötschberg i nowe bezpośrednie połączenia

Szwajcaria: Nowoczesne pociągi dla linii górskiej Lötschberg i nowe bezpośrednie połączenia

17 listopada 2022
PODZIEL SIĘ

Od grudnia nowe pociągi MIKA będą kursować na trasie Berno-Brig/Zweisimmen. Zmiana rozkładu jazdy przynosi również nowe bezpośrednie połączenia do Valais i Montreux.

 

Fot. BLS

 

Panoramiczne okna, strefa bistro oraz dużo miejsca na bagaż i rowery: na trasie górskiej Lötschberg (Bern-Kandersteg-Brig) oraz w Simmental (Bern-Spiez-Zweisimmen) pasażerowie mogą liczyć na większy komfort wynikający ze zmiany rozkładu jazdy. BLS od 11 grudnia na tych trasach będzie korzystał z nowych pociągów MIKA. Pociągi te mają być kontynuowane do Domodossoli od lata 2023 roku. Oddanie do użytku tej trasy opóźniło się z powodu nieudanej umowy ramowej między Szwajcarią a UE. Pociągi MIKA (innowacyjny, kompaktowy pociąg wszechstronny) muszą przejść dłuższą niż pierwotnie planowano procedurę homologacji do użytku we Włoszech. BLS będzie korzystał z pociągów NINA (niskopodłogowy pociąg lokalny) pomiędzy Brig a Domodossola do lata 2023 roku. Oznacza to, że od zmiany rozkładu jazdy więcej miejsc będzie dostępnych dla osób dojeżdżających do pracy.

BLS zaopatruje się w pojazdy MIKA w dwóch różnych wersjach. Oprócz pociągów Regioexpress ze strefą bistro, które są już w eksploatacji, jest też wersja S-Bahn. Między innymi ma więcej drzwi i dzięki temu jest zoptymalizowany pod kątem szybkich zmian pasażerów w ruchu S-Bahn. S-Bahn MIKA są obecnie stopniowo wprowadzane do użytku i do 2025 roku zastąpią starzejące się pociągi RBDe.

 

Przestrzeń 2 - klasy w pociągu MIKA. Fot. BLS

 

W nowym pociągu panoramicznym z Montreux do Interlaken

Bez przesiadek z Montreux do Interlaken - dzięki zmianie rozkładu jazdy to wieloletnie marzenie się spełni. Dwie różne szerokości torów oraz różne systemy zasilania uniemożliwiały do tej pory długo oczekiwane bezpośrednie połączenie przez Zweisimmen. Dzięki innowacjom technicznym, w szczególności pociągom zaprojektowanym specjalnie na tę trasę i mogącym zmieniać rozstaw kół, GoldenPass Express podróżuje teraz bezpośrednio z Riwiery Vaud przez Park Przyrody Pays-d'Enhaut do serca Berneńskiego Oberlandu. Dzięki połączeniu tych ważnych regionów turystycznych, trasa panoramiczna staje się jeszcze bardziej atrakcyjna zarówno dla pasażerów krajowych, jak i międzynarodowych.

Od zmiany rozkładu jazdy do 10 czerwca 2023 roku Goldenpass Express będzie kursował raz dziennie w każdym kierunku. Od 11 czerwca 2023 r. usługa zostanie zwiększona do czterech kursów w obie strony dziennie.

 

Przestrzeń 1 - klasy w pociągu MIKA. Fot. BLS

 

Bezpośrednio z Seeland do Valais

Od zmiany rozkładu jazdy będzie też bezpośrednie połączenie z Biel/Bienne do Brig i z powrotem w weekendy. Zamiast z Berna, sezonowy pociąg dodatkowy dla wycieczkowiczów będzie odjeżdżał z Biel/Bienne i będzie teraz łączył Lyss, Zollikofen, Ostermundigen i Gümligen z Oberlandem Berneńskim i Valais bez przesiadek. Ponieważ nowy bezpośredni pociąg nie przejeżdża przez stację Bern, pasażerowie są do 20 minut szybciej - w zależności od połączenia.

 

Przestrzeń kawiarniana w pociągu MIKA. Fot. BLS

 

BLS AG to szwajcarskie przedsiębiorstwo kolejowe powstałe w wyniku połączenia w 2006 roku BLS Lötschbergbahn i Regionalverkehr Mittelland AG. W 55,8% należy do kantonu Berno, a w 21,7% do Konfederacji Szwajcarskiej. Posiada dwa główne obszary działalności: ruch pasażerski i infrastruktura.

 

Sieć kolejowa BLS AG po połączeniu, linie oznaczone na niebiesko należały do BLS Lötschbergbahn,
a na czerwono do Regionalverkehr Mittelland.
Źródło. BLS

 

Pociąg MIKA. Fot. BLS