Renfe rozpoczęło szkolenie maszynistów na linii szybkiej kolei Murcia-Madryt

Renfe rozpoczęło szkolenie maszynistów na linii szybkiej kolei Murcia-Madryt

20 listopada 2022 | Źródło: RENFE / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Renfe rozpoczęło szkolenie z zakresu rozbudowy infrastruktury dla maszynistów pociągów na linii dużych prędkości na odcinku Murcja - Beniel. Przeprowadzonych zostanie ponad 700 godzin szkoleń, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych.

Fot. Renfe

 

Firma rozpoczęło szkolenie maszynistów, którzy będą prowadzić pociągi na linii dużych prędkości Murcia-Madryt, po tym jak Adif przeprowadzi testy niezawodności, zarządca infrastruktury udostępni Renfe nową infrastrukturę, a instruktorzy otrzymają akredytację Państwowej Agencji Bezpieczeństwa Kolejowego do prowadzenia szkoleń.

W sumie 88 maszynistów z rezydencji w Murcji, Albacete i Alicante weźmie udział w kursie szkoleniowym dotyczącym nowego odcinka linii dużych prędkości, biegnącego między Murcią a Beniel, który będzie obsługiwany przez pociągi AVE serii 102 i 112.

Szkolenie, które przejdą maszyniści to szkolenie z zakresu rozbudowy infrastruktury, które składa się z części teoretycznej i praktycznej i będzie prowadzone przez 5 instruktorów z rezydencji w Murcji, Albacete i Alicante.

Liczba godzin przeznaczonych na szkolenie maszynistów na nowej infrastrukturze jest ustalana w zależności od stopnia złożoności linii, szczególnych zasad bezpieczeństwa, stopnia doświadczenia maszynisty oraz stopnia podobieństwa linii do innych odcinków infrastruktury już dostępnych dla maszynisty.

W tym przypadku ustalono 8 godzin szkolenia, gdyż maszyniści ci zostali przeszkoleni na pojeździe. W ramach tego szkolenia najbardziej doświadczeni maszyniści będą musieli wykonać po trzy przejazdy w każdym kierunku na nowym odcinku, który ma zostać włączony, a w przypadku maszynistów z mniej niż 5-letnim stażem w zawodzie - po sześć przejazdów w każdym kierunku. Program szkoleniowy obejmuje również część teoretyczną dotyczącą samoobrony. W sumie Renfe szacuje, że zostanie przeprowadzonych ponad 700 godzin szkoleń.

Renfe jest zobowiązana do przeprowadzenia badania ryzyka, aby móc komercyjnie eksploatować linię. Po zakończeniu szkolenia maszynistów oraz zakończeniu badania ryzyka i zatwierdzeniu go przez Państwową Agencję Bezpieczeństwa Kolejowego (AESF), firma Renfe będzie gotowa do rozpoczęcia obsługi linii po jej inauguracji.

 

Szkolenie w symulatorze jazdy. Fot. Renfe

 

Kwalifikacja, bezpieczeństwo i efektywność

Ustawa o sektorze kolejowym stanowi, że personel świadczący usługi w sektorze kolejowym musi posiadać kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków z należytymi gwarancjami bezpieczeństwa i efektywności.

W tym kontekście Grupa Renfe jest wzorcem w zakresie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu i konserwacji taboru. W 2007 roku Szkoła Techniczna Jazdy i Eksploatacji Renfe została zatwierdzona przez Ministerstwo Robót Publicznych jako ośrodek szkoleniowy dla personelu kolejowego.

Do jej kompetencji należy prowadzenie szkoleń w celu uzyskania świadectw kwalifikacyjnych umożliwiających pracownikom kolei wykonywanie obowiązków związanych z bezpieczeństwem ruchu, z podkreśleniem tych, które odpowiadają pracownikom prowadzącym pojazdy.

Liczba pracowników Renfe zatrudnionych na stanowiskach maszynistów przekracza 5 500 osób. Szkolenia odbyte przez tę grupę stanowią wysoki procent całego planu szkoleń o tematyce związanej z bezpieczeństwem, jak np. kursy dotyczące znajomości pojazdów i infrastruktury, sprzętu do ochrony pociągów oraz utrzymania uprawnieńa maszynisty.