RegioJet negocjuje pozyskanie lokomotyw z Chin i rozpocznie próbną eksploatację Siriusa

RegioJet negocjuje pozyskanie lokomotyw z Chin i rozpocznie próbną eksploatację Siriusa

22 listopada 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Portal Zdopravy.cz, w oparciu o publikację dziennika Dennik N. poinformował, że czeski przewoźnik RegioJet rozpoczął negocjacje z największym na świecie producentem pojazdów kolejowych, chińską firmą CRRC, w sprawie dostawy nowych lokomotyw. Powodem tego jest opóźnienie w dostawie lokomotyw TRAXX MS3 zamówionych w firmie Alstom (dawniej Bombardier).

 

Lokomotiva Bombardier TRAXX MS3 v barvách RegioJetu. Foto: Bombardier

 

Zaskakujące wiadomości nadeszły z RegioJet.  Alstom (wcześniej Bombardier) ma być niesolidnym producentem i spóźnia się z dostawami lokomotyw, na których RegioJet miał oprzeć swe działania. W zawiązku z tym przewoźnik miał nawiązać współpracę z CRRC i rozważa zakup do 100 chińskich lokomotyw, Jednocześnie RegioJet będzie operatorem jednostek Sirius w ruchu testowym niezbędnym do uzyskania homologacji. To te, z których zrezygnował LeoExpress.

Radim Jančura, właściciel firmy, powiedział Deníkowi N.(czeski dziennik), że przewoźnik oczekiwał realizacji zamówienia, co doprowadziłoby do modernizacji jego floty, ale wciąż nie posiada części lokomotyw. "Zamówiliśmy lokomotywy, ale zmagamy się z niesolidnością Alstomu" - powiedział Jančura. Firma zamówiła piętnaście maszyn i obecnie rozważała złożenie kolejnego zamówienia, ale do tego nie doszło. "Dostawy są ogromnie opóźnione i nie widzimy woli, by cokolwiek zmieniać" - dodał.

 

Jednostka Sirius. Fot. CRRC

 

Jančura powiedział Zdopravy.cz, że firma zapewni również testową eksploatację jednostek Sirius dla CRRC. Pierwotnie były one zamówione przez Leo Express, ale w tym roku dostawa została anulowana. "To będzie tylko próba" - dodał. Obecnie od ponad dwóch lat jednostki znajdują się na terenie Instytutu Badawczego Kolejnictwa.

Nie jest do końca jasne, jaką lokomotywę powinno dostarczyć CRRC. Unia Europejska jest jeszcze w trakcie zatwierdzania chińskiej lokomotywy, ale jej moc i prędkość są przeznaczone do transportu towarowego. "Na razie wygląda na to, że zamówimy i zaprojektujemy nową lokomotywę we współpracy z chińskim producentem lokomotyw" - powiedział Jančura w rozmowie z Deníkiem N.

Powiedział, że do 100 lokomotyw może pochodzić z chińskiej firmy CRRC, która - zdaniem Jančura - mogłaby odnieść sukces na rynku europejskim. "Damy im szansę, jeśli będą w stanie dostarczyć wysokiej jakości produkt zdolny do działania w całej Europie" - dodał.