Kiruna Wagon podpisuje umowę z LKAB na nową produkcję i remont wagonów do przewozu rudy

Kiruna Wagon podpisuje umowę z LKAB na nową produkcję i remont wagonów do przewozu rudy

22 listopada 2022 | Źródło: Kiruna Wagon
PODZIEL SIĘ

Kiruna Wagon podpisała z LKAB umowę na produkcję 100 nowych wagonów do przewozu rudy oraz na remont i odnowienie 92 istniejących wagonów. Projekt obejmuje zarówno rozbudowę całej floty wagonów przedsiębiorstwa górniczego, jak i modernizację istniejących wagonów w celu ich dalszego użytkowania.

 

Fot. Kiruna Wagon

 

Od momentu rozpoczęcia budowy wagonu F050 Bottom Dumper dla LKAB w 2005 roku, Kiruna Wagon wyprodukowała ponad 1200 wagonów. Początkowo we współpracy z firmą Kockums Industrier, a od około dziesięciu lat jako samodzielny operator. Obecnie LKAB dodaje do swojej floty 100 nowych wagonów do transportu peletów z rudy żelaza i po raz kolejny zadanie to zostało powierzone firmie Kiruna Wagon.

Oprócz tej nowej produkcji 92 wagony Uadk i Uadk RF Bottom Dumpers zostaną również poddane renowacji i odrestaurowane, aby mogły być eksploatowane przez wiele kolejnych lat. 92 wagony są obecnie w różnym stanie technicznym, ale po zakończeniu projektu wszystkie będą miały nowoczesne, usztywnione kosze ładunkowe i luki dolne wyposażone w drzwi przesuwne ze stali nierdzewnej. Zapewnia to płynny rozładunek surowca składającego się z wilgotnego, drobnoziarnistego szlamu rudnego, a powierzchnie płyt ze stali nierdzewnej zapewniają mniejsze ryzyko zaklinowania się szlamu podczas rozładunku.

"Wagony do przewozu rudy, które buduje dla nas Kiruna Wagon, charakteryzują się bardzo wysoką jakością i niezawodnością. Jest to niezbędne, ponieważ LKAB odpowiada za około 45 procent całego transportu kolejowego w Szwecji, mierzonego w tonach. Dzięki temu nowemu zamówieniu zapewniliśmy sobie wystarczającą pojemność dla ciągłych dostaw naszych produktów z rudy żelaza" - mówi Linda Bjurholt, kierownik ds. logistyki w LKAB i prezes zarządu LKAB Malmtrafik.

Od prawie dwóch dekad projekty wagonów o takiej skali umożliwiają Kiruna Wagon rozwój swoich produktów i kompetencji. 

"Takie zamówienie, warte kilkaset milionów koron szwedzkich, jest oczywiście znaczące nie tylko dla Kiruna Wagon, ale dla całego prywatnego sektora przemysłowego w Norrbotten. Dzięki ciągłemu zaufaniu ze strony naszych silnych branż bazowych, zbudowaliśmy portfolio produktowe unikalnych na skalę światową wagonów"- mówi Thomas Persson, prezes Kiruna Wagon i grupy GMK, która posiada 50 procent udziałów w Kiruna Wagon.

 

Po lewej stronie wagon wcześniej zmodyfikowany do transportu materiału drobnoziarnistego.
Po prawej wagon numer 1000 z około 1200 wagonów do przewozu peletów F050 we flocie wagonów firmy LKAB.
Fot. Kiruna Wagon

 

Kiruna Wagon AB to szwedzka firma specjalizująca się w projektowaniu i produkcji wagonów do przewozu rudy. Kiruna Wagon została założona w 2004 roku i jest własnością firm mechanicznych Nybergs Mekaniska Verkstad oraz Rönnqvist & Wettainen. Siedziba firmy i warsztat znajdują się w Kirunie, najbardziej wysuniętym na północ mieście Szwecji i stolicy górnictwa tego kraju.

Obecnie Kiruna Wagon ma umowy licencyjne z egipską i australijską firmą, które sprzedają te szwedzkie wagony w swoich regionach. Równocześnie trwają negocjacje z kolejnymi licencjobiorcami w innych częściach świata.

"Jako przedsiębiorca z Norrbotten jestem dumny i podekscytowany, że obsługujemy zarówno LKAB, jak i innych renomowanych klientów wagonów w Szwecji i na całym świecie, a także widząc, jak dzięki temu powstają miejsca pracy w Norrbotten" - podsumowuje Niklas Pääjärvi, dyrektor generalny i współwłaściciel Grupy NMV, która posiada 50 procent udziałów w Kiruna Wagon.

Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag, LKAB to szwedzkie przedsiębiorstwo wydobywcze z siedzibą w Luleå. Zajmuje się wydobyciem rud żelaza z gór Kiirunavaara i Malmberget oraz w Svappavaara. Założona w 1890 r., od 1950 w całkowitej własności państwa.