Kolejne SM60 dla PKP Intercity w drodze do Polski

Kolejne SM60 dla PKP Intercity w drodze do Polski

24 listopada 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy / CZ LOKO
PODZIEL SIĘ

Z zakładu produkcyjnego w Czeskiej Trzebowie wyjechały wczoraj wieczorem dwie lokomotywy SM60-007 i 008 typu EffiShunter 300 przeznaczone dla polskiego przewoźnika państwowego PKP Intercity. Osiem lokomotyw z dziesięciu zamówionych znajduje się obecnie na terenie Polski. Po zakładach warszawskim i katowickim, które podzieliły się pierwszymi sześcioma lokomotywami, te wspólnie zmierzają do portowego miasta Gdynia.

Fot. CZ Loko

Zakup 10 lokomotyw manewrowych to element realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży.

Kolejne SM60 dla PKP Intercity w drodze do Polski Fot. CZLoko

Nie są to pierwsze lokomotywy CZ LOKO dostarczone polskiemu operatorowi, gdyż pierwsza pionierska lokomotywa to 794 014, wyprodukowana dla warszawskiego metra w 2019 roku. Lokomotywa manewrowa dostarczona do Warszawy do STP Kabaty 28 sierpnia  2019 roku po uzyskaniu przez producenta świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu i skompletowaniu niezbędnej dokumentacji, rozpoczęła pracę na STP. Nowa dwuosiowa lokomotywa manewrowa o maksymalnej prędkości 40 km/h została przeznaczona do lekkich prac manewrowych na bocznicach oraz transportu pojazdów metra. Masa służbowa lokomotywy typu 794 to 30 ton. Jej długość to 7980 mm, a szerokość 3500 mm. Moc silnika spalinowego Caterpillar C13 wynosi 328 kW. W przeciwieństwie do starszych modeli EffiShunter 300, maszyny dla PKP Intercity wyposażone są w silnik C13 CAT, spełniający bardziej rygorystyczne normy emisji Stage V. 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Przystanek Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na Prądniku - przyszłość odległa, choć realna Przystanek Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na Prądniku - przyszłość odległa, choć realna
Następny artykuł Warszawa Zachodnia montaż nowych urządzeń – zmiany w komunikacji Warszawa Zachodnia montaż nowych urządzeń – zmiany w komunikacji